اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی:

پشتیبانی از ولایت فقیه در منش آیت‌الله مشکینی مشهود بود

خبرگزاری فارس: قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: پشتیبانی و دفاع از ولایت فقیه، به صورت برجسته در گفتار، رفتار و منش وی مشاهده می‌شد.

پشتیبانی از ولایت فقیه در منش آیت‌الله مشکینی مشهود بود

حجت‌الاسلام محمود رجبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: آیت‌الله مشکینی از یاران امام خمینی(ره) از آغاز نهضت اسلامی و از اساتید بزرگ حوزه به شمار می‌آمد که در دفاع از امام راحل فعال بودند.

وی افزود: وی به دلیل همراهی با امام خمینی و دفاع از نهضت ایشان از سوی رژیم پهلوی دستگیر و تبعید شد و پس از انقلاب نیز به عنوان دبیر جامعه مدرسین حوزه و استاد درس خارج حوزه بود.

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: آیت‌الله مشکینی از اساتید برجسته فقه و اصول و اخلاق حوزه بود که درس‌های اخلاقی وی اثرگذار و مورد استقبال بود.

وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های علمی رئیس فقید مجلس خبرگان عنوان کرد: ایشان در دیگر علوم حوزوی فعال بوده و کتاب‌های حدیثی ارزشمندی نوشت و حتی راجع به مباحث خانواده تالیفاتی داشت.

رجبی مرحوم مشکینی را پیشتاز در اصلاح متون حوزوی دانست و گفت: وی معتقد به روزآمد کردن متون حوزوی بود و علاوه بر آن بحث‌های تفسیری زیادی داشت و ترجمه زیبایی از قرآن نیز از وی به یادگار مانده است.

وی تواضع، وارستگی و بی‌آلایشی را از خصوصیات بارز این فقیه فقید برشمرد و یادآور شد: ایشان در جلسات جامعه مدرسین و خبرگان و حتی در محضر رهبر انقلاب، سخنان اخلاقی اثرگذاری داشته و عنصری مؤثر در بعد معنوی و علمی بود.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: این استاد برجسته اخلاق در دوران حیات امام راحل از کسانی بود که چه در سنگر نماز جمعه و چه در مجالس و محافل مختلف در دفاع از انقلاب، نظام و رهبری می‌کوشید.

وی بیان داشت: آیت‌الله مشکینی در ارتقای سطح علمی و اخلاقی جامعه کوشا و از افراد بی‌نظیری بود که برای جامعه و روحانیت ما الگوی خوبی به شمار می‌رود.

رجبی با بیان اینکه رئیس فقید جامعه مدرسین دارای روحی لطیف و متعالی بود، به دغدغه‌های ایشان اشاره کرد و افزود: آن مرحوم در سه حوزه دغدغه جدی داشت؛ یکی مسئله ولایت فقیه، نظام و پشتیبانی از آن بود که به صورت برجسته در گفتار و رفتار و منش وی مشهود بود.

وی افزود: مسئله دیگر، اصلاح حوزه و ارتقاء آن بود که ایشان از زمان مرحوم آیت‌الله بروجردی در این اندیشه بود و حتی در مقطعی که برخی بزرگان حوزه می‌خواستند در جنبه‌های اخلاقی برنامه‌هایی اجرا شود، نامه‌ای نوشتند که به خط آیت‌الله مشکینی بود و تقدیم مرحوم آیت‌الله بروجردی شد.

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: ارتقای علمی و تحول در حوزه از آن زمان در تفکر وی بود و حتی او برخی از متون حوزوی را به منظور روزآمد کردن بازنگری کرد.

وی اخلاق را سومین دغدغه ذهنی آیت‌الله مشکینی دانست و گفت: تهذیب به عنوان عنصر مهم روحانیت و حوزه است و ایشان هم خود متخلق بود و هم تدریس می‌کرد و در سخنرانی‌ها هم بر این بعد مهم حوزوی تاکید داشت.

رجبی با اشاره به بعد مردمی وی و جایگاه ایشان نزد مردم گفت: آیت‌الله مشکینی در رسیدگی به ایتام و مردم شخصیت برجسته‌ای بود که بیمارستان و مدرسه علمیه‌ای را با هزینه خود تاسیس کرد.

وی خاطر نشان کرد: مردم با عشق و علاقه به سخنان آن مرحوم گوش می‌دادند و تواضع و معنویت وی به گونه‌ای بود که مردم را به سوی خود جلب می‌کرد.

استاد حوزه ادامه داد: آیت‌الله مشکینی از محبوبیتی خاص بین مردم برخوردار بود و حتی در دوران دفاع مقدس مکرر در بین رزمندگان حضور می‌یافت.

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول