اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با روز محیط زیست رخ داد

تجهیز بیمارستان‌های شیراز به دستگاه امحای زباله

خبرگزاری فارس: همزمان با روز محیط زیست تمام بیمارستان‌های شهر شیراز به دستگاه امحای زباله عفونی مجهز شدند.

تجهیز بیمارستان‌های شیراز به دستگاه امحای زباله

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این شهر بعد از ظهر امروز در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چند سال است که چگونگی امحای زباله‌های عفونی در مراکز ارائه خدمات سلامت مورد پرسش محیط زیست و دغدغه دستگاه‌های ذی‌ربط بود و سرانجام این نگرانی‌ها با تجهیز تمام بیمارستان‌های سطح شهر به دستگاه‌های ویژه امحا رفع شد.

محمد هادی‌ایمانیه افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه با دو مشکل رو به رو شد که یکی تعریف استانداردی برای روش امحا که مورد قبول کارشناسان وزارت بهداشت و حفاظت محیط زیست باشد و دیگری تولید دستگاه‌های قادر به امحا در داخل کشور بود.

به گفته وی، با تامین اعتبار یک و نیم میلیارد تومان تمام بیمارستان‌های شیراز به دستگاه امحا مجهز شدند و بیمارستان‌‌های شهرستان‌ها نیز تا شش ماه دیگر به این دستگاه مجهز می‌شوند هر چند که در اقلید و مرودشت دستگاه امحا راه‌اندازی شده و در کازرون نیز در مرحله نصب است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس نیز در این نشست گفت: این فعالیت که سال‌ها دغدغه محیط زیست بود سرانجام با همت دانشگاه علوم پزشکی استان فارس محقق شد در حالی که پیش از این تنها سه واحد بیمارستانی در این استان سیستم بی‌خطرسازی زباله عفونی داشتند و این مسئله برای علوم پزشکی شیراز که در کشور و منطقه دارای رده بالا است قابل قبول نبود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نمونه‌های بی‌خطرسازی شده توسط این دستگاه‌ها در حال بررسی است و اداره استاندارد باید این روش را از لحاظ کارکرد سیستم (و نه نتیجه) تایید کند چرا که نتیجه کار مورد تایید وزارت بهداشت و محیط زیست است.

به گفته ابراهیمی، بحث زباله‌های ویژه مانند داروهای تاریخ گذشته و نیز زباله‌های عفونی مطب‌ها، کلینیک‌ها و خانه‌های بهداشت نیز در دست پیگیری است چرا که یک گرم زباله عفونی از نظر خطری که ایجاد می‌کند گاه با صدها تن زباله خانگی برابر است.

مقام ارشد زیست محیطی استان فارس افزود: میانگین پسماند بیمارستانی در شیراز 10 تن و در شهرستان‌های این استان حدود چهار تن است.

محسن مقدمی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این زمینه عنوان کرد: با فعالیت‌های چشمگیر دانشگاه علوم پزشکی و با همکاری محیط زیست این استان، سرانجام اختتام دفع غیر اصولی زباله‌های غیر عفونی همزمان با روز محیط زیست در استان اعلام می‌شود.

این مسئول متذکر شد: در امحای زباله‌های عفونی پیش از این زباله عفونی از عادی جدا و با آهک ضد‌عفونی می‌شد که با تجهیز بیمارستان‌های این استان به این دستگاه، روش امحا ارتقا یافته و با شیوه مطمئن‌تری انجام می‌شود.

به گفته وی، در این استان 56 بیمارستان وجود دارد و از 33 بیمارستان شیراز، 16 مرکز درمانی دانشگاهی، 13 مرکز خصوصی و چهار بیمارستان دولتی متعلق به ارتش و تامین اجتماعی به این تجهیزات مجهز شده‌اند و همچنین 26 بیمارستان شهرستان‌های این استان نیز تا آذر ماه امسال به این دستگاه مجهز می‌شوند.

انتهای پیام/ن20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول