اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آسوده‌ام در حریم حرمت

هوای کوی دوست دلدادگان را گوشه‌نشین کرده است

خبرگزاری فارس: هوای کوی دوست شمیم وصال یار را می‌رساند و اعتکاف تاملی عاشقانه در حریم حرم دوست است.

هوای کوی دوست دلدادگان را گوشه‌نشین کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سنت زیبای اعتکاف دو روزی است گوش و جان اردبیل را با نوای آسمانی‌ها پیوند داده و این نوا می‌رود تا در ایام‌‌‌البیض با متصل شدن به دریای خروشان الهی شدن و الهی ماندن دل‌ها و جان‌ها را شستشو دهد.

اعتکاف با نوازش روح و جان‌ها و رایحه عطر‌آگین ایام‌‌البیض روح انسان‌های خداجو را نواخته و امروز از مقابل هر مسجد که می‌گذری بوی خدایی شدن فضا را آکنده است.

معتکفان امروز در گوشه‌نشینی خود و در خلوت الهی‌شان در 35 مسجد استان اردبیل عروج و پرواز روحی را به سمت خدا شاهدند که جلا یافته به محضر الهی تقدیم شده و امروز در گوشه گوشه اعتکاف رنگی جز رنگ خدا و صدایی جز صدای خدا شنیده نمی‌شود.

اینک در ایام مبارک ماه رجب نوای امن یجیب المضطر اردبیلی‌ها گوش فلک را می‌نوازد و خداوند نیز بر این عبودیت و الوهیت مرحبا می‌گوید.

فریضه الهی و مستحبی اعتکاف که امروز جلوه و جلایی خاص به مساجد داده است با روزهای روزه، شب‌های مناجات و دل‌های مستغفر به یکدیگر پیوند می‌خورد و چه زیبا لحظاتی است به یار پیوستن و از غیر گسستن.

امروز جوانان ما در اردبیل فرصت سه روزه با خدا بودن را مغتنم شمرده و حول حالنا الی احسن الحال‌شان را بار دیگر در ماه رجب فریاد می‌زنند، تحول حالی که جز خداوند هیچ کس ناظر و پاداش‌دهنده آن نیست و اینک همه و همه از همه اقشار، مرد و زن، پیر و جوان، دختر و پسر سر بر آستان خدا نهاده‌اند.

اعتکاف سرچشمه‌ای جاری به سوی رودخانه‌ها و دریاهای لم‌ یزلی است و سه روز در این ماه سلسله موی دوست رها شده و بندگانش را در دام بلای خود می‌کشاند و چه زیبا معبودی داریم ما که با پیوستن به حلقه عشاقش رهاترین آزاده‌ایم و عاشق‌ترین بندگان.

سه روز اعتکاف و گوشه‌نشینی یعنی 365 روز عبودیت خدا را کردن،‌عشق او را در دل پروردن و اینکه روزهای خدا را یکی یکی شمردن و در تمام این روزها خود را به خدا وصل دیدن.

در این سه روز هلهله‌ای برپا است پیران می‌آیند، جوانان می‌گریند، همه قرآن در دست دارند و همه فریاد می‌زنند " الهی و ربی من لی غیرک... الهی و ربی من لی غیرک" و این حقیقتی است که همه انسان‌های واصل به حق آن را دریافته‌اند که غیر از خدا در این مدار هستی هیچ نیست و هر چه هست اوست او که هرگز تنهایمان نمی‌گذارد با بودنش هرگز تنها نمی‌مانیم و در همین شب‌هاست که فرشته‌ای بر زمین نازل شده و فریاد می‌زند بندگان و پاکان؛ «امن یجیب المضطر...» شما در بارگاه احدیت مقبول افتاده است.

به گفتن نمی‌آید این لحظه‌ها که همه و همه در مقابل پروردگارشان خلوت گزیده و امروز هر کس پای به این مراسم‌ها می‌گذارد یعنی اینکه به بارگاه ربوبی الهی نزدیک شده و هر چند سال‌هاست با قرعه‌کشی و اسم‌نویسی همه را راه می‌دهند اما به نظر می‌رسد بندگی خدا قرعه‌کشی ندارد او همه را می‌نوازد، همه را متحول می‌کند و همه را خدایی...

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اعتکاف فرصتی است تا از خود رها شویم و با پیوستن به خدا فرصتی برای تشخیص حق از باطل بیابیم چرا که این سه روز زمینه مناسبی است تا انسان به کاوش درباره انگیزه‌ها و روحیات خویش بپردازد و در راستای رفع نقص و تکامل آن بکوشد.

فارغ از جنبه‌های عرفانی، اعتکاف رها شدن از مسائل دنیوی و جنبه‌های مادی است که انسان را وادار می‌کند تا چند روزی را با خدای خود خلوت کرده و با رسیدن به حساب اعمال خویش، خود را برای همیشه در مقابل خداوند آماده حسابرسی بداند.

در پایان باید گفت: اعتکاف مقدمه‌ای است که خود را برای حضور در لیالی قدر و عروج تا ملکوت اعلی آماده کنیم و چه نیکو فرصتی برای خلوت با ذات الهی در ایام میلاد امیری که در ‌آفرینشش ندای فتبارک الله احسن الخالقین در آسمان‌ها شنیده شد.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول