اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت ایام اعتکاف بخوانید

اعتکاف‌‌ خلوت‌ عاشقانه برای تقرب به معبود

خبرگزاری فارس: اعتکاف‌‌ خلوت‌ عاشقانه برای حرکت در مسیر و قرب معبود است‌.

اعتکاف‌‌ خلوت‌ عاشقانه برای تقرب به معبود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اعتکاف زمینه مناسبى است تا انسان به کاوش درباره انگیزه‏ها و روحیات خویش بپردازد و براى رفع نقصان و تکامل آن بکوشد‌.

اعتکاف با ویژگى‌هایى که اسلام براى آن در نظر گرفته پاسخى است ‏به این نیاز روحى‌ و فرصتى مغتنم براى رو آوردن به خود و خدا است.

چقدر بوی خاک گرفته‌ام، دلم لحظه‌ای حضور می‌خواهد، بار دیگر ماه رجب فرا می‌رسد‌، ایّام‌البیض ماه رجب اتفاق مبارکی است که هر سال تکرار می‌شود.

اکنون مدت‌هاست که به دنبال خلوتی با دلم می‌گردم‌، سجاده‌ام بی‌تابی می‌کند‌، قرآن، مفاتیح، چادر نماز و کوله بار سفر را مهیّا می‌کنم.

در تکاپو هستم و نگران‌، گاهی مضطر می‌شوم و از همه چیز می‌بُرَم، اشک می‌ریزم‌، اضطراب توی تمام سلول‌های تنم لانه کرده‌، اما اینکه در خانه ‌خدایم لحظه‌ای آرامم می‌کند‌، مرتب خدا خدا می‌کنم.

اینک منم که آمده‌ام تا یک سال عصیان‌، سرکشی و گناهِ خویش را به آب چشمه عبادتِ تو‌ از پیکرِ آلوده خویش فرو ریزم، توفان‌ها می‌وزند و من احساس می‌کنم بی‌تو، بی‌تکیه گاه هستم‌، محتاج دمی خلوت با تو هستم تا بِرویَم‌ تا استوارتر شوم تا پا بگیرم.

سه روز هجرت از خودم‌، سه روز رجعت به تو‌، سه روز پشیمانی از گذشته و امیدوار به آینده‌، سه روز مرگ منیّت‌‏ها و عروج به آدمیّت‌، سه روز سوختن، ویران شدن و از خاکستر پشیمانی، انسانی دوباره متولّد شدن‌، سه روز اعتکاف‌، خود را گم کردن و تو را یافتن.

سه شب بیداری از سوز عشق‌، بیزاری از دنیا و خود را در زمزم معرفت شستشو دادن، این روزها غربت عجیبی با من است ‌در اعتکافی که بوی خدا می‏‌دهد.

آری اعتکاف بازگشت به اصل خویشتن است‌ در این دشتِ بی‌انتهایِ بخششِ خداوند، سرت را بر زمین بگذار و آرام آرام نجوا را آغاز کن، آنگاه می‌بینی که چگونه باران الطاف خداوند بر سر و رویت می‌بارد.

اسب سرکش نَفست را مهار کن و دل و جانت را به خداوند بسپار‌ از اینکه قطره های اشک بر‌گونه هایت جاری می‌شود، شاد باش‌، این قطرات ریز و درشت، چشمه‌ساری است برای پاک کردن گناهان تو.

مدتی که می‌گذرد، دیگه ذکر لبم خدا خدا شده‌، اکنون احساس می‌کنم با خدای خودم مأنوس شدم‌، چه جورم‌‌ با چه شور و حالی‌، الان دیگه به خواسته‌هام فکر نمی‌کنم، به لطف خدا، به بزرگیش، به ارحم الراحمینیش و به قدرتش فکر می‌کنم.

حالا دیگر گوشه گوشه مسجد مرا می‏‌شناسد و زمزمه‌‏های یا رب یا رب مرا را از بر کرده ‏است و اینک ‌با اکسیر اعتکاف، مس دل به طلای حرم الهی تبدیل می‌کنم و بهشتِ آرامش به دل‌های آسمانی ارزانی می‌شود، حالا دیگر پاک پاکم، دیگر می‌توانم با شادی سرم را بالا ببرم‌، آری دوستی‌‌ام پذیرفته شد و من قبول شده‌ام.

140 مسجد در کرمان میزبان معتکفان است

مسئول سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: هم اکنون 140 پایگاه در استان کرمان میزبان معتکفان هستند که 20 مسجد در شهر کرمان است.

حجت‌الاسلام مهدی عرب‌پور ‌با اشاره به اینکه حدود 40 هزار نفر متقاضی برای شرکت در مراسم اعتکاف در کل استان ثبت‌نام کرده‌اند‌، افزود: 4 هزار و 500 نفر از شهر کرمان در این مراسم معتکف شده‌اند.

وی با بیان اینکه معتکفان برای اجرای مراسم اعتکاف قبل از اذان صبح  روز 13 رجب در مسجد معتکف شده‌اند‌، خاطر نشان کرد: اعتکاف نباید از سه روز کمتر ‌باشد‌ در مسجد جامع شهر باشد و در این مدت از مسجد خارج نشود.

اعتکاف در قرآن

در کلام وحی آمده حضرت موسى (ع) با آن که مسئولیت ‏سنگین رهبرى و هدایت امت را بر دوش داشت، براى مدت زمانى آنان را رها کرد و براى خلوت کردن با محبوب خویش به خلوتگاه‌ کوه طور شتافت و وی در پاسخ به پرسش پروردگار فرمود، "پروردگارا به سوى تو آمدم تا از من راضى شوى".

قرآن مجید در جایى دیگر از "رهبانیت‏" و ‌گیر پیروان حضرت عیسى (ع) سخن به میان آورده‌ و مى‏فرماید، "و رهبانیتى را که خود ابداع کردند از این رو برایشان مقرر کردیم تا خشنودى خداوند را کسب کنند، پس حق آن را چنان که باید مراعات نکردند".

مفسر بزرگ قرآن علامه طباطبایى (ره) فرموده است، " لحن آیه شریفه نشان مى‏دهد که خداوند، ابتدا رهبانیت را بر پیروان حضرت عیسى (ع) مقرر نکرده، اما آن را مورد تأیید قرار داده است، هر چند آنان به دلیل اینکه در رهبانیت زیاده روى کردند و حد و مرز آن را مراعات نکردند، مورد نکوهش خداوند قرار گرفتند".

اسلام با پیش‌بینى عبادتى به نام "اعتکاف‏" که در واقع نوعى خلوت و درون‌گرایى است، براى ساختن انسان‏ها و جلوگیرى از آفت ‏خدا فراموشى و خود فراموشى، چاره‌اندیشى کرده است.

این‏ها همه نشان مى‏دهد با آن که روح تعالیم ادیان، دعوت به جمع و اجتماع است، انسان به برنامه‌هایى که او را با درون خود پیوند دهد، نیز محتاج است.

لذا اعتکاف زمینه مناسبى است تا انسان به کاوش درباره انگیزه‏ها و روحیات خویش بپردازد و براى رفع نقصان و تکامل آن بکوشد‌، بنابراین اعتکاف با ویژگى‌هایى که اسلام براى آن در نظر گرفته، پاسخى است ‏به این نیاز روحى‌ و فرصتى مغتنم براى رو آوردن به خود و خدا است.

اعتکاف در احادیث

میزان توجه پیامبر (ص) به برپایى اعتکاف بسیار در خور دقت و تأمل است، خداوند متعال‌ پیامبر خویش را به داشتن خلق و خویى عظیم و بزرگ ستوده است با این حال آن حضرت با وجود مسئولیت ‏بزرگ اجتماعى که بر دوش داشت، خود را از اعتکاف بى‌نیاز نمى‏دانست.

چنان که در حدیثى از امام صادق (ع) آمده است، "رسول خدا (ص)‌ در دهه آخر ماه مبارک رمضان در مسجد معتکف مى‏شدند و براى آن حضرت خیمه‏اى که از مو بافته شده بود، در مسجد برپا مى‏شد"، پیامبر (ص) براى اعتکاف آماده مى‏شدند و بستر خویش را جمع مى‏کردند.

رسول خدا افزون بر اهتمام عملى نسبت ‏به اعتکاف با بیان فضایل و پاداش بزرگ آن، مؤمنان را به انجام این عمل تشویق مى‏کردند در حدیثى از پیامبر اکرم (ص) آمده است " یک دهه اعتکاف در ماه رمضان همچون دو حج و دو عمره است".

گرچه این حدیث ناظر به اعتکاف به مدت 10 روز و در ماه مبارک رمضان است، اما اعتکاف در کمتر از این مدت ‌به شرط آنکه از سه روز کم‌‏تر نباشد‌ در غیر ماه مبارک رمضان به ویژه "ایام‌البیض‏" به اندازه خود فضیلت و ثواب دارد.

آری، اعتکاف فصلی است، برای گریستن، برای ریزش باران رحمت، برای شستن آلودگی‌های گناه، برای پاک کردن نامه اعمال، برای نورانی ساختن دل و صفا بخشیدن به روح، اعتکاف‌ به حساب خود رسیدن است، پیش از آن که به حساب آدمی برسند و از فضیلت‌های اعتکاف همین بس که معادل طواف خانه خداست.

...............................

یادداشت از مریم بهادری

...............................

انتهای پیام/س10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول