اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد معماری:

99 درصد معماری جهان به سبک مدرن طراحی شده است

خبرگزاری فارس: یک استاد معماری گفت: در سال 1972 میلادی معماری مدرن به عنوان یک سبک پیش‌رو (آوانگارد) مرگ خود را اعلام کرد، ولی امروزه بیش از 99 درصد معماری ساختمان‌های ایران و جهان به سبک معماری مدرن ساخته می‌شود.

99 درصد معماری جهان به سبک مدرن طراحی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، وحید قبادیان، در همایش معماری در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در سخنانی با موضوع "معماری معاصر ایران و جهان" اظهار کرد: در بررسی معماری معاصر ایران می‌توان معماری کشور را بعد از انقلاب به دو دوره تقسیم کرد که دوره اول از سال 57 تا 67 یعنی پایان جنگ تحمیلی ادامه داشت و دوره دوم از سال 67 تاکنون است.

وی افزود: ویژگی دوره اول معماری معاصر ایران تکمیل پروژه‌های قبل از انقلاب است و به دلیل درگیر بودن کشور با جنگ تحمیلی یک‌سری فعالیت‌های محدود معماری در سبک‌های سنت‌گرا، مدرن و پست مدرن انجام شد.

مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دبی در امارات با تمجید از سبک‌های معماری سنتی و سنت‌گرایی اضافه کرد: معماری سنتی که در دوره قاجار به سبک اصفهانی معروف است، بعد از انقلاب بسیار کم استفاده شده ولی سبک سنت‌گرایی که ساختن ساختمان‌هایی به سبک سنتی ولی با استفاده از مصالح امروزی است، مورد بهره بیشتری قرار گرفت و مصلای تهران از نمونه‌های سبک معماری سنت‌گرایی بوده که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید ولی به سبک سنتی ساخته شده است.

وی افزود: فراگیرترین سبک معماری در ایران و جهان معاصر، سبک مدرن است، این در حالی است که در سال 1972 مرکز معماری دنیا، سبک مدرن را به عنوان یک سبک پیش رو (آوانگارد) سبکی مرده اعلام کرد اما به دلیل اینکه سبک معماری مدرن حرف جدیدی را ارائه می‌دهد، هنوز بیش از 99 درصد از سازه‌های دنیا به سبک مدرن ساخته می‌شود.

قبادیان یادآور شد: سبک مدرن به عنوان معماری پایدار و به دلیل اهمیت دادن به پارامترهای اقلیمی همیشه مطرح است، در این سبک تزئینات در ساختمان به کار نمی‌رود و به شکل ساده‌ای ساخته شده است و در سبک مدرن تندیس‌گرایی مینی‌مالیسم مطرح بوده که می‌توان بناهای سینما آزادی تهران، سینما توگراف تهران و بانک مسکن تهران را مثال زد.

وی در ادامه معماری ارگانیک را از اجزای معماری سبک مدرن نام برد و گفت: در معماری ارگانیک طبیعی و ساخته بشر با یکدیگر تلفیق شده که پارک جمشیدیه تهران نمونه بارز این نوع معماری در ایران است.

قبادیان سپس با اشاره به توجه و استفاده از سبک معماری پست مدرن در ایران گفت: بعد از انقلاب سبک معماری پست مدرن خیلی مورد توجه قرار گرفت، چرا که با اتفاقات ایران هم‌خوانی داشت، این سبک بر انسان تأکید دارد و می‌خواهد به نوعی بازگشت به گذشته را مطرح کند.

وی افزود: در سبک پست مدرن شاهد استفاده از گزاره‌های بومی و محلی در سازه‌ها هستیم و به نوعی می‌توان این سبک معماری را تلفیقی نامید، یعنی معماری را مقوله فرهنگی می‌بیند که هر منطقه با سایر مناطق تفاوت دارد، برج میلاد تهران، ساختمان مسجد حضرت ابراهیم (ع) در نمایشگاه بین‌المللی تهران، ساختمان اجلاس سران و مسجد امام رضا (ع) دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نمونه‌های بارز این سبک در ایران است.

قبادیان در پایان معماری هاتیک را فرزند معماری مدرن معرفی کرد و گفت: فرق معماری هاتیک با مدرن این است که سبک معماری مدرن ماشین و تکنولوژی را در اثر نشان می‌دهد ولی سبک هاتیک درون ماشین و تکنولوژی را به معرض نمایش در می‌آورد و نوآوری یکی از ویژگی‌های سبک معماری هاتیک بوده و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بارزترین نمونه این سبک در ایران است.

انتهای پیام/غ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول