اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در قزوین صورت می‌گیرد

کشت یونجه دیمی در اراضی کوهپایه‌ای آبیک

خبرگزاری فارس: مسئول زراعت جهاد کشاورزی آبیک از کشت یونجه دیمی برای نخستین بار در اراضی کوهپایه‌ای این شهرستان خبر داد.

کشت یونجه دیمی در اراضی کوهپایه‌ای آبیک

یوسف یوسفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: در زمینی به مساحت 25 هکتار از بخش مرکزی آبیک، یونجه دیمی برای نخستین بار در قزوین کشت می‌شود که در 15 هکتار از این اراضی، یونجه دیم و در مابقی اراضی، خللر و ماشک در حال کشت است.

وی افزود: کشت یونجه دیمی علاوه بر حفظ خاک و مراتع در تأمین علوفه برای دام و رونق دامداری نیز تأثیر بسزایی دارد.

این مسئول ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در هر هکتار زمین خشک، دو تن یونجه دیمی برداشت شود که برای نخستین بار در استان قزوین چنین کشتی، منحصر به فرد است.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی آبیک سطح زیر کشت گندم این شهرستان را 17 هزار هکتار از اراضی ذکر کرد و گفت: سالانه 80 هزار تن گندم از اراضی استحصال می‌شود و این در حالی است که در دو هزار هکتار از اراضی دیمی، دو هزار و 500 تن گندم برداشت می‌شود.

یوسفی تصریح کرد: سطح زیر کشت جو در شهرستان آبیک، چهار هزار هکتار است که سالانه حدود 18 هزار تن محصول جو برداشت می‌شود.

وی سطح زیر کشت کلزا در شهرستان آبیک را دو هزار و 100 هکتار عنوان کرد و افزود: سالانه پنج هزار و 500 تن کلزا از اراضی این شهرستان استحصال می‌شود.

این مسئول گندم را مهم‌ترین محصول زراعی شهرستان آبیک ذکر و خاطرنشان کرد: شهرستان آبیک از نظر سطح کشت و تولید در واحد سطح، جزو شهرستان‌های شاخص استان قزوین است که متوسط تولید در واحد سطح در آن، پنج تن گندم می‌باشد.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی آبیک با تأکید بر مبازره با آفت سن گندم در مرحله دوم از سوی کشاورزان، بیان کرد: با تحقق این امر، علاوه بر عدم کاهش محصول و عملکرد گندم، نان با‌کیفیت در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

یوسفی یادآور شد: با کمک چهار شرکت بخش خصوصی و 10 نیروی کارشناس و مروج مبارزه با آفت سن گندم آموزش‌های لازم به کشاورزان ارائه شده است و مبارزه اصولی و کارشناسانه سبب شده تا میزان سن‌زدگی محصول گندم امسال نسبت به مشابه سال گذشته کاهش یابد.

وی از تولید نشاء گوجه فرنگی برای نخستین‌بار در سینی در محیط گلخانه‌ای در روستای جزمه از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک خبر داد.

انتهای پیام/و20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول