اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون بهداشت در گفت‌وگو با فارس خبر داد

خسارت 2500 میلیارد تومانی سیگار به سلامت جامعه/ 2.3 درصد بانوان ایرانی سیگاری هستند

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: استعمال سیگار سالانه 2 هزار و 500 میلیارد تومان بار مالی برای سلامت جامعه به همراه دارد و منابع ملی ما اینگونه هزینه می‌شود.

خسارت 2500 میلیارد تومانی سیگار به سلامت جامعه/ 2.3 درصد بانوان ایرانی سیگاری هستند

انوشیروان محسنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری درباره روز جهانی بدون دخانیات اظهار داشت: 4 هزار ماده سمی در سیگار شناسایی شده که 40 مورد از آن به صورت اثبات شده عامل سرطان هستند.

وی با بیان اینکه  تشدید بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و افزایش سقط جنین به دلیل مصرف سیگار است، افزود: آمارهای جهانی نشان می‌دهد 80 درصد سقط جنین در مادران سیگاری رخ داده است.

محسنی با اشاره به اینکه 2.3 درصد از بانوان ایرانی سیگار مصرف می‌کنند، بیان کرد: یک میلیارد و 400 میلیون نفر در دنیا سیگار دود می‌کنند و این آمار در کشور ما 18 تا 20 میلیون نفر است.

وی با بیان اینکه در کشور سالانه 50 هزار نفر جان خود را در اثر مصرف سیگار از دست می‌دهند، یادآور شد: این آمار نگران‌کننده بوده و پیش‌بینی می‌شود در 20 سال آینده به 200 هزار نفر در سال افزایش یابد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ این آمار در حالی است که یکی از مترقی‌ترین کشورها در زمینه مبارزه با مواد مخدر بوده و در  زمینه کنترل و مبارزه با مواد مخدر قانون داریم.

این مسئول با اشاره به اینکه پنج وزارتخانه در این قانون درگیر هستند، گفت: ‌تنها وزارتخانه‌ای که در این رابطه دغدغه دارد وزارت بهداشت و درمان است و سایر وزارتخانه‌های درگیر مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلا همکاری نمی‌کنند.

محسنی با بیان اینکه قرار بود وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره عاملان فروش سیگار پروانه کسب صادر کرده و خارج از این چارچوب را به عنوان قاچاق برخورد کند، اظهار داشت: قرار بود این صنف را شناسایی کنند که هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه دخانیات هم باید نسبت به تصاویری که روی بسته‌های پاکت سیگار منتشر می‌شود حساسیت بیشتری داشته و از عکس‌هایی استفاده کند که عمق فاجعه را به مردم نشان دهد، اضافه کرد: در این زمینه کم‌کاری می‌کنند و تصور آنها بر این است که اگر تصاویر واقعی‌تری از مضرات سیگار بر روی پاکت‌ها درج شود، افراد از خرید سیگارهای ایرانی اجتناب کرده و به سمت سیگار خارجی و بازار قاچاق می‌روند.

محسنی با بیان اینکه صدا و سیما عضو ستاد کشوری مبارزه با مواد مخدر است، یادآور شد: فیلم‌هایی را در تلویزیون به نمایش درمی‌آوردند که هنرپیشه در حال استعمال سیگار است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استفاده از سیگار به اقتصاد کشور هم ضرر می‌رساند، تصریح کرد: ‌استعمال سیگار سالانه 2هزار و 500 میلیارد تومان بار مالی برای سلامت جامعه به همراه دارد و منابع ملی ما اینگونه هزینه می‌شود.

انتهای پیام/غ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول