اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان:

ایستگاه‌های پمپاژ آب گیلان برقی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: ایستگاه‌های برقی پمپاژ آب کشاورزی گیلان جایگزین ایستگاه‌های دیزلی می‌شود.

ایستگاه‌های پمپاژ آب گیلان برقی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سیف‌الله آقابیگی بعد از ظهر امروز در جلسه شورای اسلامی این شهرستان با اشاره به 80 درصد نشای مزارع برنج در گیلان اظهار کرد: 64 هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان رشت وجود دارد که آب آنها از سد سفیدرود تامین می‌شود.

وی بر کاهش تلفات آب کشاورزی تاکید کرد و افزود: کانال‌های اصلی بخش مرکزی رشت در حال ساماندهی است.

آقابیگی با بیان اینکه تمام سازه‌های تنظیم آب رشت در سال جاری انجام می‌شود، تصریح کرد: شبکه سفیدرود یکی از شبکه‌های بزرگ به‌ هم پیوسته کشور است و تا پایان سال جاری شبکه اصلی این رود کامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان شبکه سفیدرود را جزو طرح مهر ماندگار دولت نامید و ابراز کرد: دولت سرمایه‌گذاری خوبی در طرح‌های آب انجام داده است.

وی سد شهر بیجار را مهم‌ترین طرح مهار آب شرب در گیلان عنوان کرد و گفت: پروژه مذکور 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال جاری آبگیری می‌شود.

به گفته آقابیگی تمام شهرها و روستاهایی که به شبکه آب شرب گیلان وصل هستند به منبع آب سد شهر بیجار متصل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از حذف تمام ایستگاه های پمپاژ آب دیزلی در استان خبر داد و افزود: ایستگاه‌های برقی جایگزین ایستگاه‌های پمپاژ آب دیزلی می‌شوند.

وی با اشاره به ساماندهی چهار رودخانه در گیلان، خاطرنشان کرد: فاز نخست طرح مذکور به اتمام رسیده است.

آقابیگی علامت‌گذاری حاشیه رودخانه پیربازار را از جمله اقدام‌های شرکت آب منطقه‌ای گیلان برشمرد و بیان کرد: تمام متجاوزان به حریم رودخانه‌ها باید عقب‌نشینی کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان رودخانه پیربازار را اولویت نخست ساماندهی رودخانه‌های استان خواند و اظهار کرد: گیلان تعداد 55 رودخانه دارد و باید حریم آنها رعایت شود تا مردم هنگام سیل دچار مشکل نشوند.

وی به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب رشت اشاره کرد و یادآور شد: احداث تصفیه‌خانه مذکور از زمان‌بندی عقب است ضمن اینکه گوهر رود و زرجوب باید از فاضلاب جدا شوند.

آقابیگی رودخانه‌های را یک فرصت برای آبادانی مناطق دانست و تصریح کرد: نهرهای متروکه باید ساماندهی شود تا مردم هنگام سیل با مشکل مواجه نشوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان خواستار ایجاد فضای سبز در حریم رودخانه‌ها شد و افزود: مردم از احداث منزل در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

وی حریم کمی رودخانه‌ها در شرکت آب منطقه‌ای را از 12 تا 20 متر اعلام کرد و گفت: حریم کیفی رودخانه‌ها از 12 تا 150 متر است و با شرایط کاربری رودخانه‌ها تعریف می‌شود.

آقابیگی با بیان اینکه رودخانه‌های آب شرب دارای 150 متر حریم است، خاطرنشان کرد: بستر رودخانه‌ها به بستر فعال، 25 ساله، 50 ساله و 100 ساله تقسیم می‌شوند و برای عبور سیل باید آزاد باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به 36 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور اشاره کرد و یادآور شد: 13.5 میلیون هکتار اراضی کشور زیر کشت می‌رود.

وی، زمین‌های بایر در کنار جاده‌های اصلی و فرعی را محل مناسبی برای کشت دانست و بیان کرد: اگر 2 میلیون هکتار به اراضی زیر کشت کشور اضافه شود در خودکفایی محصولات بسیار تاثیرگذار است.

انتهای پیام/ع10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول