اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ماهیان کپور مهمان ناخوانده نئور

پاکسازی دریاچه نئور از ماهیان کپور مستلزم کار پژوهشی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: پاکسازی و حذف کامل ماهیان کپور از دریاچه نئور نیازمند کار پژوهشی و تحقیقاتی است.

پاکسازی دریاچه نئور از ماهیان کپور مستلزم کار پژوهشی است

علی حمیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: حذف فیزیکی ماهیان کپور از سال گذشته در دریاچه نئور پیگیری شد و ما با کاهش جمعیت این ماهیان روبه‌رو بودیم.

وی با اشاره به اینکه در کنار حذف فیزیکی اولویت اصلی ما بحث پژوهشی و تحقیقاتی است، خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند پیگیری کامل وجدی است تا در کنار حذف فیزیکی ماهیان از ابزار دیگری برای قطع کامل نسل ماهیان کپور استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با یادآوری اینکه دریاچه نئور باید مجدداً احیا شود، بیان داشت: اولویت اصلی ما اجرای کار تحقیقاتی به معنای واقعی در این دریاچه بکر و زیست بوم طبیعی است اما متاسفانه تاکنون اعتباری در این خصوص از طریق سازمان و منابع استانی در اختیار ما قرار نگرفت.

حمیدی ادامه داد: ما علاوه بر حذف فیزیکی ماهیان کپور از مراکز تحقیقاتی خواستیم تا در این دریاچه وارد عمل شده و احیای این منطقه را به طور جد در دستور کار قرار دهند اما تاکنون هیچ نهاد تحقیقاتی اعلام آمادگی نکرده است.

این مسئول عمده علت اصلی ورود ماهیان کپور به این دریاچه را رها سازی ماهی‌های قرمز و زینتی عید توسط مردم اعلام کرد و به خبرنگار فارس گفت:‌ به دلیل تکثیر فوق‌العاده بالای کپور این ماهیان کل دریاچه را احاطه کرده و گاماروس که غذای اصلی ماهی قزل‌آلا و بومی آن منطقه است را از بین برده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تصریح کرد:‌ ماهیان کپور علاوه بر تغذیه از گاماروس ماهیان قزل‌آلای رهاسازی‌ شده را نیز خوردند و متاسفانه یک فاجعه بزرگ زیست محیطی در نئور به وقوع پیوست.

حمیدی از مراکز اهل فن و تحقیقاتی خواست تا با ارائه راهکارهای لازم وارد عمل شده و با عملیاتی کردن پژوهش‌هایی در این خصوص حذف فیزیکی و بیولوژیکی ماهیان کپور را در دستور کار قرار دهند.

وی بهره‌برداران محلی را نیز عامل دیگری در به هم خوردن فیزیک دریاچه نئور اعلام کرد و ابراز داشت: با متخلفین در این راستا برخورد می‌شود اما باید به صورت جامع و کامل در این راه اقدام شده و اجازه ندهیم منطقه بکر و طبیعی نئور به این راحتی از دست ما خارج شود.

 

مارال‌های فندقلو آبستن هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت سایت فندقلو و موقعیت مارال‌های رها شده در این منطقه را نیز یادآور شد و به خبرنگار فارس گفت: چند راس از این گوزن‌ها در حال حاضر آبستن هستند و در سال جاری ما شاهد افزایش گله مارال‌ها در فندقلو خواهیم بود.

حمیدی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه سایت فندقلو بکر‌ترین منطقه برای حفاظت و نگهداری از این گونه مراقبت شده است، اظهار داشت:‌ در چارچوب برنامه قانون پنجم توسعه واگذاری تصدی‌ها به بخش خصوصی پیگیری می‌شود که با رعایت ضوابط اعلامی این سایت نیز از طریق بخش خصوصی مدیریت خواهد شد.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول