اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر کشور افغانستان در گرگان اعلام کرد

نقش مبانی عاشورا در بیداری اسلامی

خبرگزاری فارس: پژوهشگر کشور افغانستان در گرگان و نفر اول همایش سراسری بیداری اسلامی نقش مبانی عاشورا در بیداری اسلامی را انکارناپذیر دانست.

نقش مبانی عاشورا در بیداری اسلامی

قربانعلی هادی از کشور افغانستان با ارائه مقاله در خصوص نقش مبانی عاشورا در بیداری اسلامی، در همایش سراسری بیداری اسلامی، رتبه نخست را به خود اختصاص داد، در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان، با بیان اینکه بیداری اسلامی ناظر آگاهی دینی بر جوامع و توده‎ها است اظهار داشت: این بیداری زمانی اتفاق می‎افتد که مردم با رسیدن به آگاهی، به اصول بازگشت به اسلام اصیل، اصلاح‌طلبی دینی و بازیابی هویتی دینی برسند.

وی با ارائه سه چارچوب نظری در بحث مبانی تأثیرگذار در رخداد بیداری اسلامی خاطر نشان کرد: یکی از نظریه‎های مورد بررسی، تغییر درونی انسان در تحولات تاریخی است.

هادی با اشاره به سخن شهید صدر گفت: هرگاه انسان‎ها در ذهن و درون خود تغییری ایجاد کنند، به همان اندازه تغییرات تاریخی نیز اتفاق خواهد افتاد.

نفر اول همایش سراسری بیداری اسلامی در گرگان ادامه داد: تحول زیر بار نرفتن، تغییر بازیابی هویت دینی، بازگشت به انقلاب راستین و اصیل، قرآن و خداوندمحوری از علائم رسیدن به این تغییرات است.

وی با بیان ارزش انسانی به عنوان دومین چارچوب نظری مقاله خود افزود: عدالت، تقوا، ظلم‎ستیزی و امر به معروف و نهی از منکر از ارزش‎های انسانی محسوب می‎شود که در نوع خود، حرکت تاریخی می‎آفرینند.

* نقش اسلام در مبانی عاشورا و بیداری اسلامی از همه برجسته‎تر است

هادی ابراز داشت: نظریه روان‎شناسی اجتماعی که با ارائه سه مقوله اسناد اجتماعی، شناخت اجتماعی و نفوذ اجتماعی، می‎تواند در مبانی عاشورا تأثیر گذارد به عنوان سومین چارچوب نظری در نظر گرفته می‎شود.

نفر اول همایش سراسری بیداری اسلامی در گرگان اضافه کرد: بحث اسناد اجتماعی با شناختن یک واقعه و رفتن به دنبال عوامل آن اتفاق می‎افتد که در این بحث، افراد با واقعه عاشورا مواجه شده و با نگاه اسلامی، به دنبال عوامل و مبانی انقلاب کربلا که بر اصل توحیدمحوری، مبارزه با ظلم و عمل به دستورات پیامبر(ص) استوار بود می‎روند.

هادی خاطر نشان کرد: نفوذ اجتماعی از طریق ارتباط کلامی و غیرکلامی و اینکه چه میزان اهل علم، تحقیق و فضیلت هستیم بروز می‎کند.

صاحب رتبه برتر همایش سراسری بیداری اسلامی با بیان اینکه در بخش محتوایی به چگونگی ارتباط بین مبانی اسلامی و واقعه عاشورا پرداخته است افزود: در بین عوامل و زمینه‎های پدید آورنده بیداری اسلامی که در مبانی عاشورا هم نیز تجسم یافته، با توجه به اینکه نقش اسلام از همه برجسته‎تر است، اما عوامل اجتماعی هم در این میان بی‎تأثیر نبوده است.

وی اضافه کرد: مسلمانان با اعتقاد به توحید، نبوت انبیا و اعتقاد به نفوذ سیره پیامبر و نفوذ کلام صحابه او می‎توانند مبانی عاشورا را اخذ کنند که این دریافت‎ها موجبات تقویت پایه‎های نهضت عاشورا را فراهم می‎کند.

هادی با اشاره به نگاه برون‎بینی اذعان داشت: احترام به اصل کرامت و عزت انسانی، حق و عدالت که همواره مورد توجه همه انسان‎ها قرار دارد، مبانی نهضت عاشورا را شکل می‎دهند.

انتهای پیام/ن20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول