اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران:

فرهنگ بومی مازندران باید هویت‌سازی شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران بر هویت‌سازی از طریق فرهنگ بومی استان تاکید کرد.

فرهنگ بومی مازندران باید هویت‌سازی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، غلامرضا ملکشاهی صبح امروز در مراسم اختتامیه همایش ملی هنر طبرستان در دانشگاه مازندران با اشاره به جایگاه قابل توجه استان مازندران در کشور اذعان کرد: با گذری به منابع تاریخی کهن و سفرنامه‌های مربوط به منطقه طبرستان، به گواه مستندات تاریخی می‌توان گفت که طبرستان حوزه‌ی جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی وسیعی از استان‌های گیلان، گلستان، سمنان و مازندران را در برداشته و دارای جایگاه قابل توجهی بوده است.

دبیر همایش ملی هنر طبرستان افزود: صنایع دستی این سرزمین از جمله انواع دست‌ساخته‌های چوبی، سفالی و زیراندازها و انواع دست‌بافته‌ها، پوشاک سنتی و محصولات نمدی از سوی تجار مختلف به اقصی نقاط ایران و حتی کشورهای مجاور صادر می‌شده و از شهرت ویژه‌ای برخوردار بوده که در برخی سفرنامه‌ها نقل شده است.

ملکشاهی اظهار داشت: معماری دل‌انگیز خانه‌ها و ویلاهای روستایی و شهرسازی خاص منطقه با توجه به زمین محدود در شمال ایران در طول تاریخ دارای سبک و شیوه‌ای خاص بوده و الهام‌بخش بسیاری از قصرهای باشکوه دیگر مناطق ایران در دوره‌های مختلف بوده است.

وی تصریح کرد: موسیقی مقامی و ردیف‌‌های روح‌افزای منطقه همراه با سازهای خاص محلی آن دارای مکتبی خاص بوده و ترانه‌های عاشقانه‌‌ای از جمله امیری‌خوانی، طالبا و نوروزی‌خوانی هنوز هم زمزمه‌ روزمره مردم این دیار است.

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران یادآور شد: نمایش‌های سنتی منطقه از قبیل تعزیه‌خوانی، شبیه‌خوانی، رقص‌های موزون محلی و نمایش‌های کمدی مخصوص روستاها و شهرهای مختلف در طول تاریخ دارای شیوه‌های خاص خود بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هنرهای تجسمی در قالب انواع نقاشی‌ها، نقش برجسته‌ها و کتیبه‌های زیبا بر روی خانه‌های مسکونی، قصرها، سقانفارها، حسینیه‌ها، تکیه‌ها و مسجدها، آرامگاه‌ها و کاروا‌ن‌سراها از دیرباز در قالب یادگارهای ارزشمند در مقابل دیدگانمان قرار دارد.

ملکشاهی افزود: حفاری‌های باستان‌شناختی متعددی که در مناطق مختلف طبرستان به عمل آمده، گویای وجود تمدن دیرین و آثار هنری خیره‌کننده‌ای از دوره‌های نئاندرتال، پارینه سنگی، نوسنگی، عصر آهن و دوره تاریخی است که این‌ها همه گویای جایگاه بلند هنر طبرستان از گذشته تا به حال است.

دبیر همایش ملی هنر طبرستان با اشاره به اینکه باید فرهنگ‌های بومی تبدیل به هویت شوند، گفت: فرهنگ‌های بومی برای اینکه بتوانند تداوم پیدا کنند نیاز به شناخته شدن دارند و فرهنگ بومی است که اصالت و ریشه‌داری ما را در منطقه نشان می‌دهد.

دبیر همایش ملی هنر طبرستان افزود: اکنون در عصر اطلاعات و تفاوت نسل‌ها قرار داریم و اگر فرهنگ‌های بومی به نسل جوان شناسانده نشود، در فرهنگ ملی و جهانی حل خواهند شد.

ملکشاهی ادامه داد: حوزه فرهنگی طبرستان با توجه به جغرافیای آن، سرشار از فرهنگی غنی است که متاسفانه مکتوب نشده است.

وی عنوان کرد: هدف از این همایش تبیین بخش هنر خطه طبرستان در پاسخ به این سئوال بود که چگونه می‌توان این فرهنگ را حفظ کرد.

دبیر همایش ملی هنر طبرستان بیان کرد: اگر مشکلاتی در جوامع ما وجود دارد، مربوط به نادیده گرفتن فرهنگ‌های بومی و اصیل ما است.

انتهای‌پیام/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول