اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دانشگاه مازندران

همایش ملی هنر طبرستان پایان یافت

خبرگزاری فارس: همایش ملی هنر طبرستان، در دانشگاه مازندران پایان یافت.

همایش ملی هنر طبرستان پایان یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، دبیر همایش ملی هنر طبرستان صبح امروز در مراسم اختتامیه این همایش از ارسال 140 مقاله به این همایش خبر داد و بیان داشت: از 140 مقاله ارسال شده به همایش، 54 مقاله پذیرفته شد که 14 مقاله در بخش سخنرانی در سه نشست ارائه، 13 مقاله در قالب پوستر در حاشیه همایش به نمایش گذاشته شد و 18 مقاله نیز به چاپ رسید.

مصطفی رستمی گفت: جایگاه مهم فرهنگی و اقتصادی طبرستان در منطقه حاشیه دریای مازندران و ارتباط آن با کشورهای حاشیه این دریا و نیز برخی سرزمین‌های آسیای میانه بر اهمیت این موضوع در زمان حال می‌افزاید.

رستمی افزود: گستره طبرستان در سطح چهار استان مازندران، سمنان، گلستان و گیلان از جمله فرهنگ، آداب و رسوم، گویش، ادبیات، بازی‌های ورزش و هنرهای سنتی هنوز هم جریان دارد.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ پر فراز و نشیب ایران ‌زمین، دارای سابقه‌ای درخشان در عرصه‌ی هنرهای سنتی و بومی و صنایع دستی، تزئینی و تجسمی، معماری و شهرسازی، نمایشی و هنر موسیقی در شهرها و روستاهای این منطقه در گذشته رایج بوده، ادامه داد: هنوز احساسات لطیف مردم این اقلیم را با نواهای دل‌انگیز بیان می‌کند که تمام این مسائل گویای جایگاه و سابقه کهن هنر این سامان بزرگ در فرهنگ ایران زمین است.

دبیر علمی اولین همایش ملی هنر تبرستان با بیان اینکه در حوزه هنری طبرستان پژوهش‌های درخوری صورت گرفته افزود: برخی از گرایش‌های هنری در این منطقه هنوز مورد بی‌مهری و نا آگاهی علاقه‌مندان قرار گرفته است.

رستمی ادامه داد: بدون تردید توجه به زمینه‌های این هنرها در بستر تاریخ پر‌افتخار این مرز و بوم و آمیختگی آن با مظاهر دین مبین اسلام، قابلیت‌های ویژه‌ای را به منظور تهیه‌ی طرح‌های جدید این رشته‌ها و شناخت بیشتر فرهنگ پر‌هویت طبری در اختیار می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: نقش دانشگاه‌ها و سازمان‌های علمی و فرهنگی موثر، به منظور بستر‌سازی و ارائه مبانی نظری و کاربردی، همواره مورد توجه نسل حاضر و مطالبه نسل آینده است و چنین همایش‌های علمی در سطح ملی می‌تواند پژوهش‌های مختلف در حوزه هنری طبرستان را به انسجام و هدفمندی درستی تبدیل کند و مقدمه مطالعات گسترده و تخصصی را در این حوزه برای نسل آینده فراهم سازد.

دبیر علمی اولین همایش ملی هنر طبرستان تصریح کرد: دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران به همراه سازمان‌های علمی و فرهنگی و نیز برخی مراکز آموزش عالی و با همکاری و مساعدت همه دلسوزان عرصه هنر و معماری همایش ملی هنر طبرستان درگذشته و حال را برگزار کرد.

رستمی در پایان یادآور شد: بهره‌گیری از جدیدترین یافته‌های پژوهشی هنری در باب طبرستان، گردهمایی متخصصان، پژوهشگران، هنرمندان، استادان، دانشجویان و کارشناسان امور هنری برای تبادل اطلاعات و ارائه دیدگاه‌های نظری و علمی در حوزه هنر طبرستان و بهره‌گیری از دانش و یافته‌های پژوهشگران به منظور تقویت افزایش داده‌های طبرستان‌شناسی در حوزه هنر و معماری و کاربرد منطقی آن در برنامه‌ی توسعه بلند‌مدت از جمله اهداف همایش ملی هنر طبرستان محسوب می‌شود.

انتهای‌پیام/ع10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول