اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه علامه طباطبایی:

زبان فارسی شیوایی و هنر ایرانی را به زبان تازی انتقال داده است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: زبان فارسی شیوایی و هنر ایرانی را به زبان تازی انتقال داده است.

زبان فارسی شیوایی و هنر ایرانی را به زبان تازی انتقال داده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، میرجلال‌الدین کزازی در همایش یک روزه ادبیات تطبیقی که امروز در آمفی تئاتر دکتر شهریاری دانشکده علوم دانشگاه رازی برگزار شد، اظهار کرد: هرجا سخن از ایران است بی‌هیچ گمان یاد بزرگ‌مرد فرهنگ و ادب‌، فردوسی می‌درخشد.

کزازی تصریح کرد: مردم ایران در سده‌های نخستین از تاریخ، برخلاف آنچه پژوهندگان می‌گویند به فارسی و دیگر گویش‌ها آن سخن می‌گفتند‌.

وی با بیان اینکه زبان فارسی شیوایی و هنر ایرانی را به زبان تازی انتقال داده است، گفت: شالوده‌های فرهنگی اسلام پدیدار نمی‌شد مگر آنچه که فرهنگ ایرانی به آن منتقل کرده بود، افزود: فرهنگ را ما ایرانیان پدید آورده و در جهان گسترده‌ایم.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: پیشینه نام‌آوران ادب تازی ایرانیان هستند‌.

وی افزود: ما باید زبان‌های مختلف را به نیکی بیاموزیم که زبان و ادب عرب یکی از آنهاست تا با فرهنگ و اندیشه اقوام و ملل آشنایی پیدا کنیم، تازی را به همان‌سان بیاموزیم که انگلیسی و یا هر زبان دیگری را، اما به کار گرفتن وام واژه‌ها در زبان بومی و مادری نشانه تنگ‌مایگی و ناخویشتن‌شناسی و خودباختگی است.

میرجلال‌الدین کزازی خاطرنشان کرد: با همه تاخت و تازهای ستیزگران فرهنگی، شگفت‌آور و بی‌همتا زبانی است که با این همه ستم در درازنای زمان باشکوه و درخشان مانده است.

وی اضافه کرد: اگر آنچه بر فرهنگ و زبان فارسی رفته است بر هر زبانی می‌رفت بی‌گمان آن زبان از پهنه تاریخ و زبان بر می‌افتاد.

کزازی اظهار کرد: ایرانی هستیم و به زبان فارسی سخن گفتن افتخار ما است‌.

وی با اشاره به این نکته که نیاکان ما فرهنگ و زبان ما را با هنر و اندیشه خویش پاس داشتند، تصریح کرد: آنچه تازیان در قلمرو اندیشه و فرهنگ به آن می‌نازند و با آن می‌تازند، دستاورد ایرانیان است.

میر جلال‌الدین کزازی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کرمانشاه شهری است با توانش‌های ادبی بسیار، اما اگر با این توانش‌ها نمی‌درخشد به‌خاطر این است که زمینه شکوفایی نمی‌یابد. 

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول