مسعود جوانبخت امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: هماکنون در اغلب کشورها وزارت بهداشت و رفاه اجتماعی (یا بهداشت و تأمین اجتماعی) وجود دارد که یکی از نمونههای جالب آن کشور ژاپن است که دارای وزارت بهداشت، کار و رفاه اجتماعی است و تمام امور بهداشت، درمان، بیمههای اجتماعی، درمان، بازنشستگی و بیکاری و همچنین امور اشتغال و روابط کار، آموزش فنی و حرفهای، بهزیستی و حوادث اجتماعی در یک وزارتخانه سیاستگذاری، برنامهریزی، نظارت و هدایت میشود.
وی بیان داشت: در آلمان تا سال 2005 این وزارت نیز ادغام یافته بود و به نام وزارت بهداشت و تأمین اجتماعی به فعالیت میپرداخت اما با توجه به سیاستهای صدراعظم جدید این کشور، این وزارتخانه بازسازی شده و به حالت اولیه برگشته است.
نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشکی اصفهان تصریح کرد: در استرالیا نیز متولی امر، وزارت بهداشت و سالمندان است که تمامی امور مربوط به سالمندان در این وزارتخانه انجام میشود و در اتریش و انگلستان نیز وزارت تأمین اجتماعی به طور کامل مستقل عمل میکند.
وی با اشاره به اینکه در ایران سازمانهای تابعه تا سال 82 وابسته به وزارت بهداشت و درمان بودند که به نوعی ادغام یافته تلقی میشدند، اما از سال 1383 این ساختارها مستقل شد، افزود: مطالعه انجام شده نشان میدهد که در کشورهای مورد مطالعه در شرح وظایف وزارتخانه هیچ اشارهای به وظایفی همچون آموزش پزشکی یا عالی نشده است.
جوانبخت شباهت ایران با کشورهای توسعه یافته را مشهود بودن برنامهریزی متمرکز و اجرای غیرمتمرکز در نظام سلامت، رفاه و تأمین اجتماعی، قرار گرفتن برنامهریزی اصلی و تنظیم طرح سلامت و رفاه کلی کشور در رده وظایف و مسئولیتهای دولت مرکزی معرفی کرد و گفت: از دیگر شباهتهای مطرح شده اینکه وزارت سلامت، رفاه اجتماعی و یا تأمین اجتماعی وظیفه تصدیگری ندارد، وظایف خدمترسانی به مردم را نهادهای غیردولتی، شوراها و انجمنهای محلی و مردمی و مانند آن انجام میدهند.
وی با بیان اینکه ساختار مدیریت سلامت، رفاه و تأمین اجتماعی از یک ساختار کاملاً غیرمتمرکز پیروی میکند، اضافه کرد: مقوله آموزش پزشکی در گستره وظایف این وزارت محسوب نمیشود که این از شباهتهای دولت ایران با سایر دولتهای پیشرفته است.
انتهای پیام/خ20/ط4000