اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست صنعتگران اصفهانی با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد

گلایه‌های صنعتگران اصفهانی از شرایط فعلی صنعت کشور

خبرگزاری فارس: با توجه به حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در اصفهان، صنعتگران این استان در نشستی مشترک با صالحی‌نیا با هزار امید حرف‌های دل خود را بازگو کردند و گلایه‌های فراوانی از وضعیت موجود بخش صنعت کشور داشتند.

گلایه‌های صنعتگران اصفهانی از شرایط فعلی صنعت کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، چهارشنبه ‌شب نشست مشترکی با حضور جمعی از صنعتگران و معدن‌کاران استان، معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعضای ستاد تسهیل استان در محل خانه صنعت و معدن استان برگزار شد.

در این نشست مسئولان استانی از قبیل رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان، رؤسای انجمن‌های صنعتی، مدیرعامل شرکت گاز استان، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دیگر مسئولان استانی حضور پیدا کرده و به ارائه نظرات خود در زمینه مشکلات بخش صنعت و معدن استان پرداختند.

رئیس انجمن صنایع همگن‌خودرو نیرومحرکه با اشاره به وضعیت این صنعت در استان اظهار داشت: سهم استفاده از خدمات بانکی در میان بخش‌های اقتصادی کشور نزدیک به 2.5 درصد و سهم اشتغال در بخش خودرو 11 درصد است.

ابراهیم احمدی ادامه داد: سهم مالیات غیر مستقیم و عوارض پرداختی خودرو بیش از 54 درصد است.

وی با اشاره به مشکلات صنعت خودرو گفت: مهم‌ترین مسئله در این زمینه بحث سرمایه‌گذاری است که دولت نیز هیچ نوع حمایتی از بخش صنعت خودرو نکرده است.

رئیس انجمن صنایع همگن‌خودرو نیرومحرکه تصریح کرد: افزایش حامل‌های انرژی به میزان بالایی موجب مشکلات زیادی برای ما پس از برنامه هدفمندی یارانه‌ها شده است.

وی تأکید کرد: افزایش 400 درصدی حامل‌های انرژی، افزایش 80 درصدی قیمت مواد اولیه در بعضی از کالاها، افزایش 40 درصدی هزینه حمل و نقل واحدهای تولید را دچار مشکل کرده است.

احمدی گفت: عدم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان توسط خودروسازان یکی دیگر از مشکلات این بخش است که باید مدنظر مسئولان امر قرار بگیرد.

وی ارز شناور و تک‌نرخی شدن نرخ ارز را در راستای کار تولیدکنندگان خواستار شد و افزود: اگر رانت ارز از بخش اقتصاد کشور برداشته شود، واحدهای تولیدی به راحتی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

رئیس انجمن صنایع همگن‌خودرو نیرومحرکه بیان کرد: از مهرماه سال گذشته از شرکت مگاموتور هیچ دریافتی نداشته‌ایم و تمام شرکت‌های قطعه‌سازی بیش از چهار ماه است که بدهی خود را وصول نکرده‌اند.

وی تأکید کرد: به دلیل مشکلات پیش رو اگر بخواهیم صنعت قطعه‌سازی را تعطیل کنیم حاصل دسترنج مهندسان و کارگران خود را در مدت 20 سال از دست می‌دهیم.

*مشکلات موجود، اقتصاد را به لبه پرتگاه کشانده است

رئیس انجمن صنایع همگن سنگ اصفهان در این جلسه اظهار داشت: از 6 هزار واحد سنگ‌بری که در کشور وجود دارد دو هزار واحد آن در استان اصفهان مستقر هستند اما با نهایت تأسف هیچ جایگاهی در صنعت ندارند.

رضا احمدی ادامه داد: مشکلات ما از زمان اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت‌ها آغاز شده است.

وی تأکید کرد: با توجه به شرایط پیش آمده در بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور اقتصاد ما در حال نابودی پیش می‌رود.

رئیس انجمن صنایع همگن سنگ اصفهان افزود: اگر هدف از اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها کمک به نوسازی و بازسازی بخش تولید و صنعت کشور بوده، اما ما در حال حاضر با این صنعت فرسوده و افزایش قیمت‌ها روز به روز با مشکلات بسیاری رو‌ به ‌‌رو هستیم.

*افزایش بهره‌های بانکی در سال تولید ملی بی‌معناست

مدیرعامل شرکت تام‌کار نیز با اشاره به وابستگی کشور به درآمد نفتی گفت: نحوه سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور نسبت به طلای سیاه سبب شده که عقل ایرانی تبلور پیدا نکند و صنعت دیگر به چشم نیاید.

محمدرضا برکتین از مشکلات صنعتگران سخن گفت و اظهار داشت: شرایط برای صنعتگران با توجه به افزایش بهره بانک‌ها بیش‌تر شده است، سال جاری به فرموده رهبری سال تولید ملی نام‌گذاری شده، اما کار برای تولیدکنندگان به علت ایجاد شرایط سخت غیر ممکن است.

مدیرعامل شرکت تام‌کار تأکید کرد: قدر نعمت‌های الهی را باید دانست و برای جلوگیری از آسیب‌های وارده به بخش صنعت و تولید کشور باید سیاست‌گذاری‌ها به سوی استفاده صحیح از منابع موجود کشور تمایل پیدا کند.

تحریم‌های داخلی بر بخش تولید مشکل‌آفرین شده است

رئیس خانه صنعت و معدن کاشان در ادامه این مراسم تصریح کرد: برای جلوگیری از مشکلات بخش صنعت بهتر است نخست اخطاریه‌ای با تعیین مهلت از سوی بخش‌های مختلف برای واحدهای خاطی در نظر گرفته شده و سپس هر اقدامی که صلاح است انجام شود.

محمود تولایی اضافه کرد: با توجه به مشکلات موجود در کشور به چه نحوی می‌توان تولید ملی انجام داد، چه بسا تحریم‌های داخلی کشور برای بخش صنعت و تولید بیش‌تر از تحریم‌های خارجی مشکل‌ساز شده است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مسائلی که با آن مواجه شده‌ایم مبحث مدیریت واردات است که باید در این زمینه اقدامات جدی انجام شود.

به گزارش فارس، برخی مسئولان ذی‌ربط نیز در این نشست به بیان حل مشکلات و اقدامات انجام شده پرداختند.

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول