اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ارزانی کالا و بازارم آرزوست

خبرگزاری فارس: تشدید بازرسی در بازار برای مهار گرانی را مسئولان اعلام می‌کنند، اما مردم هم می‌خواهند محسوس این روند را ببینند.

ارزانی کالا و بازارم آرزوست

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، گرانی همیشه برای مردم دغدغه بوده و ارزانی آرزو، اما این روزها ارزانی به رویا تبدیل شده و این گرانی است که قد علم کرده و مردم هم حتی به گرد پایش هم نمی رسند.

این روزها اگر سری به مغازه‌ها و پاساژهای هر شهر و دیاری بزنید با افزایش چند برابر کالا مواجه می‌شوی، چیزی که دیگر لمس کردنش دست آدمی را می‌سوزاند و اشک‌ها را جاری می‌کند.

ندارم، نمی‌توانم و در توانم نیست هم در کت بچه‌های امروزی نمی‌رود، تا توجیه کنی یا منصرفش.

پدر و مادرها گاهی برای امتناع از خرید یک وسیله برای فرزندشان به دلیل نداشتن پول در آن واحد می‌گفتند، باشه فردا یا بعداً برایت می‌‌‌خرم اما این روزها اگر بگویی فردا برایت می‌خرم جنس دیروزی را باید چند برابر قیمت بخری و در برابر تقاضای فرزندت باید بگویی چشم همین الان اون چیزی را که می‌خواهی برایت تهیه می‌‌کنم حتی شده پولش را قرض کنم چون فردا باید چند برابرش را بخری، امروز نخری فردا ضرر می‌کنی اینها را «فرخ موسوی» زمانی که به همراه دخترش در بازار ساری دور می‌زند و در برابر گرانی اجناس وقتی از او می‌پرسیم چه خبر جواب می‌دهد.

او می‌گوید نمی‌دانم چه باید بکنم، روی هر چیز که دست می‌گذاری گران شده و قیمت‌ها بالا رفته است.

رسول تقوی نیز که به همراه خانواده‌اش در بازار نرگسیه ساری قدم می‌زند و از این مغازه به آن مغازه می‌رود نیز همین نظر را دارد، می‌گوید برای دو قلم کالا 10 تا مغازه رفتم بماند که قیمت‌ها گران است و جنس‌ها بی‌کیفیت و با مارک چینی خودنمایی می‌کند، اما این قیمت‌ها در یک پاساژ با چند دهنه مغازه تفاوت دارد.

وی می‌گوید یک وسیله اسباب‌بازی در دو دهنه مغازه پاساژ دری خیابان جمهوری اسلامی ساری با قیمت متفاوت عرضه می‌شود که وقتی به فروشنده اعتراض می‌کند، می‌گوید خرید آن مغازه مال گذشته است و خرید ما مربوط به چند روز پیش.

به او می‌گویم چرا به شماره 124 برای پیگیری این تخلفات تماس نمی‌گیرید، می‌گوید: آخر یکی و دو تا نیست اگر لیست کنم باید یک 24 ساعت فقط 124 را بگیرم...

* گرانی به محله ما هم رسید

نوجوانی که در حال خرید عینک آفتابی است وقتی با قیمت خریدی که مورد پسندش شد مواجه می‌شود، به فروشنده می‌گوید: مگر گرانی به محله شما هم رسیده که فروشنده از این حرف کمی ابروهایش را بالا می‌اندازد می‌گوید، همه چیز گران شده است.

* گرانی ملت را از پا درآورده است

نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته مازندران با انتقاد از گرانی‌های اخیر گفت: همه ما می‌دانیم و حتی به دولتمردان هم رسیده و اعتراف هم کردند که گره کور گرانی و گرانفروشی ملت ما را از پا درآورده است.

آیت‌الله نورالله طبرسی بیان داشت: در همه جا بحث از گرانی است و مگر نمی‌شود این را مهار کرد.

طبرسی با بیان اینکه درست است که ما در تحریم هستیم، اما بعضی مسائل ربطی به تحریم ندارد، افزود: آنها نفت ما را می‌خواهند تحریم کنند، اما نان و گوشت و لبنیات را که داریم.

وی با اشاره به اینکه باید همه، این مسائل را جدی بگیرند، اینگونه نباشد که شعار دهیم و به بهانه تحریم پوست از کله مردم بکنیم، ابراز داشت: این شیوه درست نیست و موجب بدبینی نسبت به انقلاب می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: مردم باید ضرورت‌های اولیه زندگی را داشته و امکان خرید داشته باشند.

* آغاز تشدید بازرسی‌ها در بازار ساری

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ساری نیز از افزایش تشدید بازرسی‌ها در بازار ساری خبر می‌دهد.

اسماعیل هادی‌نژاد در خبری با اذعان به افزایش قیمت برخی از کالاها به دلایل گوناگون در سطح بازار، تصریح کرد: به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان و جلوگیری از تکرار و عادت به انجام تخلف برای برخی از واحدهای صنفی از این پس نظارت بر بازار جدی‌تر دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه در این طرح علاوه بر انجام بازرسی‌های متداول به صورت ویژه بر کیفیت و کمیت کالاها گرانفروشی، کم فروشی، احتکار و سایر تخلفات اقتصادی نیز نظارت جدی صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهد: 5 هزار بازرسی از بنگاه‌های اقتصادی شهرستان ساری از ابتدای فروردین تاکنون صورت گرفته است که منجر به تشکیل 570  فقره پرونده تخلف به ارزش 10 میلیارد و 547 میلیون ریال شد.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ساری بیان داشت: در این مدت تعداد 290 گزارش مردمی از تخلفات صورت گرفته در بازار به ستاد خبری(سامانه 124) اعلام شد که با مراجعه غیرمحسوس بازرسان و بررسی‌های انجام شده از این واحدها تاکنون 110 واحد متخلف شناخته شدند که اغلب تخلفات در زمینه مواد غذایی، گوشت مرغ، مواد لبنی، میوه‌ و کرایه خودروها بوده است.

وی از پلمب واحدهای متخلف خبر داد و افزود: با هماهنگی‌های انجام شده با اداره نظارت بر اماکن، تعزیرات حکومتی و مجمع امور صنفی شهرستان ساری مقرر شد نسبت به نصب پارچه یا پلمب واحدهایی که همچنان به تخلفات خود ادامه می‌دهند اقدام جدی صورت گیرد.

این مسئول در ادامه از شهروندان خواست تا گزارش تخلفات اقتصادی را با سامانه 124 اعلام کند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

* سخن آخر

تشدید بازرسی در بازار را مسئولان اعلام می‌کنند، اما مردم هم می‌خواهند محسوس این روند را ببینند...

==========================

گزارش از مهرانگیز عباسی و جابر معافی

======================

انتهای پیام/ن10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول