به گزارش خبرگزاری فارس از ابهر، محمد رضا حیدری صبح امروز در جلسه ستاد راهبردی فضای مجازی و توسعه شهر الکترونیک ابهر اظهار داشت: آموزش و پرورش به دلیل دارا بودن 25 هزار مخاطب از ظرفیت خوبی در راستای تحقق اهداف ستاد راهبردی فضای مجازی و توسعه شهر الکترونیک ابهر برخوردار است.
وی افزود: از سال گذشته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و علاوه بر راهاندازی اتوماسیون اداری در آموزش و پرورش، اینترانت ملی مدارس نیز کار خود را آغاز کرده است.
معاون برنامهریزی آموزش و پرورش ابهر با اشاره به طرح هوشمند سازی مدارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعدادی از کلاسهای مدارس در شهرستان ابهر هوشمند سازی شده است.
حیدری افزود: از فرمانداری ابهر خواستاریم که مشارکت دستگاهها در هوشمند سازی مدارس پیگیری شود، چرا که تاکنون موردی به صورت عملی از سوی دستگاهها صورت نگرفته است.
گفتنی است، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولات گستردهای را در تمام عرصههای اجتماعی بشریت به دنبال داشته و تأثیر آن بر جوامع بشری به گونهای است که جهان امروز به سرعت در حال تبدیل به یک جامعه اطلاعاتی است، جامعهای که در آن دانایی و میزان دسترسی و استفاده مفید از دانش، دارای نقش محوری و تعیین کننده است.
مدرسه هوشمند مدرسهای فیزیکی است و کنترل و مدیریت آن، مبتنی بر فناوری کامپیوتر و شبکه انجام میگیرد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است.
در چنین مدرسهای یک دانشآموز با صرف وقت بر روی موضوعات به شکل مستمر، منابع و قابلیتهای اجرایی خود را توسعه و تغییر میدهد و این نکتهای است که به مسئولان مدرسه اجازه میدهد تا با توجه به تغییرات به وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانشآموزان، آنها را برای اخذ اطلاعات جدید آماده نمایند.
مدرسه هوشمند مدرسهای است که برای ایجاد محیط یاددهی ـ یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانشآموزان پژوهنده طراحی شده است.
مدرسه هوشمند مؤسسه آموزشی است که در راستای فرآیند یادگیری و بهبود مدیریت به صورت سیستمی نظام یافته بازسازی شده تا کودکان را برای عصر اطلاعات آماده سازد.
دانشآموزان در مدرسه هوشمند نقش یاد دهنده و یاد گیرنده را برعهده دارند.
در این مدرسه، برنامه درسی محدود کننده نیست و به دانشآموزان اجازه داده میشود از برنامههای درس خود فراتر گام بردارند.
در این مدرسه روش تدریس براساس دانشآموز محوری است و تأکید بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محیط یاددهی ـ یادگیری از راهبردها و خط مشیهای مدرسه هوشمند است.
گفتنی است دانش خلاق، استعداد یادگیری، توجه به فهم مطالب، آموختن با هدف تسلط و انتقال آن، ارزیابی آموختهها به شکل متمرکز، غلبه بر مشکلات و مدرسه به عنوان یک سازمان آموزشی هفت اصل کلیدی در مدارس هوشمند را شامل میشود.
در مدارس هوشمند کامپیوتر جایگزین تخته سیاه و CD جای دفتر مشق را میگیرد و دانشآموزان میتوانند به وسیله اینترنت اطلاعات بسیاری را درباره هر موضوع که بخواهند بدست آورند.
انتهای پیام/س10/ض1002