اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی آبیک:

بازی‌های بومی و محلی آبیک قابلیت ثبت ملی را دارد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک گفت: بازی‌های بومی و محلی در شهرستان آبیک قابلیت ثبت ملی شدن را دارد

بازی‌های بومی و محلی آبیک قابلیت ثبت ملی را دارد

عباس میرزایی عصر امروز در حاشیه برپایی جشنواره بومی و محلی در روستای قشلاق شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: بازی‌های بومی و محلی میراث معنوی و ناملموس هستند که در حوزه میراث فرهنگی قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک اذعان کرد: بازی‌های بومی و محلی در شهرستان آبیک قابلیت ثبت ملی را دارند که در سال جاری قرار است ثبت آن صورت گیرد.

وی افزود: اگر بازی‌های بومی و محلی به فراموشی سپرده شوند، باید در موزه‌ها دنبالشان گشت که امیدواریم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی این امر اتفاق نیفتد.

این مسئول تقویت قوای جسمانی، ارتقا توانمندی و افزایش تحرک را از ویژگی‌های منحصر به فرد بازی‌های بومی و محلی افراد یادآوری کرد.

در این جشنواره شرکت‌کنندگان روستای قشلاق بازی‌های بومی خود نظیر عروس‌برون که به منظور آموزش دفاعی و دفاع از حیثیت و ناموس و چاله‌پر، دستمال‌سالدی و نیز نوجوانان پسر با رفتن در داخل کیسه مسابقه دو را به نمایش گذاشتند.

بازیکنان الموتی بازی‌  برفت و رجز‌خوانی این بازی و نیز بازیکنان بهجت‌آبادی، قیش‌بازی را اجرا کردند.

بازیکنان زن زیارانی بازی هفت‌سنگ، بازیکنان باقرآبادترک بازی کلاه‌بران، قزانچال و رقص محلی هالای را به نمایش گذاشتند.

همچنین در این جشنواره بازیکنان بوئین‌زهرایی بازی بومی و بازیکنان تاکستانی بازی هفت‌سنگ را به نمایش گذاشتند.

در حاشیه این جشنواره بانوان قشلاقی غذاهای محلی نظیر کلوچه سنتی اگردگ، غذای محلی دویماج، کوفته نخود خام، نان لواش سنتی ساجی، نان سنتی لتیرولبنیات محلی و بانوان روستای باقرآباد‌ترک غذاهای محلی خود نظیر کوفته محلی، دم پختک محلی و کلوچه سنتی اردک را به نمایش گذاشتند.

در پایان جشنواره بازی‌های بومی ومحلی روستای قشلاق موسیقی محلی ساز و دهل و بالابان و آواز محلی کردی اجرا و به شرکت‌کنندگان در جشنواره هدایایی اهدا شد.

گفتنی است در جشنواره بازی‌های بومی و محلی روستای قشلاق 120 نفر بازیکن در قالب 8 تیم حضور داشتند که به رقابت با یکدیگر پرداختند و نیز این جشنواره، نخستین جشنواره بازی‌های محلی در استان قزوین بود که به میزبانی شهرستان آبیک برگزار شد.

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول