اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نخستین بار در قزوین برگزار می‌شود

جشنواره بازی‌های بومی و محلی به میزبانی آبیک

خبرگزاری فارس: جشنواره بازی‌های بومی و محلی برای نخستین بار در استان قزوین به میزبانی شهرستان آبیک برگزار می‌شود.

جشنواره بازی‌های بومی و محلی به میزبانی آبیک

مسئول هیئت روستایی و عشایری اداره ورزش و جوانان آبیک امروز در گفت‌گو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: جشنواره بازی‌های بومی و محلی با هدف شناسایی و احیای بازی‌های بومی و محلی منسوخ و فراموش شده در نیمه دوم اسفند ماه در روستای قشلاق برگزار می‌شود.

ابراهیم کریمی افزود: هیئت روستایی و عشایری اداره ورزش و جوانان آبیک در نظر دارد با برگزاری جشنواره مذکور با ارائه راهکارهای لازم و برنامه‌ریزی مناسب، بازی‌های بومی و محلی را در بین نسل نوجوان و جوان نهادینه کند.

وی از شناسایی 35 بازی بومی و محلی در روستاهای کوندج، زرگر، قشلاق، زیاران، باقرآباد ترک، قزان‌چال، حلال‌آباد، بهجت‌آباد، هزارجلفا، ابراهیم آباد و دارالسرور از بخش بشاریات و مرکزی خبر داد و تصریح کرد: از جمله بازی‌های بومی و محلی این روستاها می‌توان به الک دولک، مرد خدا، چاله پر، هفت سنگ، رفتن در باغی، کمربند بازی (قیش بازی)، عروس برون و حموم حموم وایشیا سوخ (پرش) اشاره کرد.

این مسئول ادامه داد: امروز در رشته‌های ورزشی مختلف، بسیاری از حرکات و بازی‌های بومی و محلی مشهود است که به صورت مدرن و رشته ورزشی در آمده است.

مسئول هیئت روستایی و عشایری اداره ورزش و جوانان آبیک با اشاره به علاقه‌مندی جوانان به بازی‌های بومی و محلی تصریح کرد: جذابیت، هیجان و تحرک در بازی‌های بومی و محلی بیشتر است و امروز حتی در برخی از رشته‌های ورزشی، بازی‌های بومی و محلی را تمرین می‌کنند.

کریمی از برگزاری جشنواره غداهای سنتی همزمان با برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی خبر داد و خاطر نشان کرد: در جشنواره بازی‌های بومی و محلی افرادی از شهرستان‌های قزوین، تاکستان، بویین‌زهرا و البرز حضور خواهند داشت که پیش‌بینی می‌کنیم 150 نفر در این جشنواره بازی‌های خود را به نمایش بگذارند.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات بازی‌های بومی و محلی دال پلان، طناب کشی و هفت سنگ در سطح کشور افزود: هیئت روستایی و عشایری اداره ورزش و جوانان آبیک در نظر دارد افرادی را در قالب تیم‌های مختلف در زمینه بازی‌های مذکور ساماندهی کند تا بتوانند در مسابقات استانی و کشوری شرکت کنند.

این مسئول یادآور شد: در جشنواره بازی‌های بومی و محلی، بازی‌های محلی و بومی با حرکات و موسیقی و ساز و آواز هر روستا به اجرا در می‌آید.

کریمی اذعان کرد: در جشنواره بازی‌های بومی و محلی، قومیت کردنشین، برنامه ساز و نوای کردی و حرکات محلی را برای حضار اجرا می‌کنند.

وی میزان اعتبار برای برگزاری جشنوراه بازی‌های بومی و محلی را 20 میلیون ریال ذکر و اظهار امیدواری کرد: مسئولان شهرستان همگام با مسئولان ورزش و جوانان استان قزوین و آبیک از حمایت‌های مادی و معنوی خود به هیئت روستایی و عشایری اداره ورزش و جوانان شهرستان آبیک در برگزاری جشنواره مذکور دریغ نورزند.

مسئول هیئت روستایی و عشایری اداره ورزش و جوانان آبیک از حضور مسئولان فدراسیون روستایی و عشایری کشور در جشنواره بازی‌های بومی و محلی خبر داد و افزود: برای حضور مردم در جشنواره بازی‌های بومی و محلی در روستاهای شهرستان با نصب بنر و پلاکارد اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول