اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی:

رفع محرومیت‌های شهرستان اصفهان سرلوحه کار نمایندگان مجلس باشد

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی گفت: نمایندگان اصفهان در مجلس نهم باید رفع محرومیت شهرستان اصفهان و توسعه عدالت محور در این شهر را سرلوحه کار خود قرار دهند.

رفع محرومیت‌های شهرستان اصفهان سرلوحه کار نمایندگان مجلس باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان حمیدرضا فولادگر ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های مختلف اظهار داشت: توزیع سرانه بودجه اصفهان به نسبت درآمد آن عادلانه نیست ضمن اینکه جمعیت شهر اصفهان 40 درصد استان اصفهان است اما تنها 20 درصد بودجه استانی به این شهر تعلق یافته است.

وی ادامه داد: آمایش زمین در اصفهان در برنامه چهارم بودجه تبیین شده است و مطابق آن استان اصفهان باید به عنوان استان پایلوت کشور تبدیل شود که این موضوع تاکنون محقق نشده است.

رئیس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی تصریح کرد: در صورت محقق شدن این موضوع محرومیت‌ها، برخورداری‌ها و محدودیت‌های هر منطقه به خوبی مشخص و بودجه اندک استان اصفهان به صورت متوازن تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در شرق اصفهان از سویی اتوبانی بزرگ وجود دارد و از سوی دیگر جاده‌های نامناسبی در همین منطقه وجود دارد که سبب تصادف‌های مداوم می‌شود که این موضوع ناشی از توسعه نامتوازن بودجه شهری است.

*‌ انتخابات مجلس فضای سنگین تبلیغاتی دشمن را درهم شکست

فولادگر با اشاره به حضور باشکوه مردم در انتخابات مجلس گفت: حضور مردم در مرحله نخست انتخابات حماسه‌ای بود که فضای سنگین تبلیغاتی دشمنان داخلی و خارجی نظام را که برای دل‌سرد کردن مردم با یکدیگر هم‌سو شده بودند، در هم شکست.

وی افزود: افزایش مشارکت 12 درصدی مردم در کل کشور و افزایش بیش از 15 درصدی مشارکت مردم اصفهان نسبت به دوره‌های قبلی تأثیر بسزایی در صحنه سیاست داخلی و خارجی کشور داشت.

رئیس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی با بیان اینکه این موضوع سبب تثبیت بیش از پیش نظام در عرصه سیاست خارجی و تقویت ارکان داخلی کشور شد، گفت: این حضور در صحنه سیاست خارجی نیز قدرت مانور مسئولان نظام را افزایش و پشتوانه مناسبی برای کشور ایران شد.

وی ادامه داد: مهم‌تر از تمام این مسائل اینکه نه تنها دشمنان نظام مذاکرات قطع شده را از سر گرفتند بلکه حق ایران را در غنی‌سازی هسته‌ای به رسمیت شناختند.

فولادگر با اشاره به سفر رئیس جمهور به هرمزگان و جزیره ابوموسی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس به جای اندیشیدن به منافع منطقه و همکاری مسالمت‌آمیز در راستای تقویت استقلال خود از سیاست‌های بیگانگان تبعیت می‌کنند و این موضوع را به جنجال جدیدی تبدیل کردند.

وی اضافه کرد: این‌گونه واکنش‌های حسادت‌آمیز را نیز می‌توان نشانه تأثیر حضور همه‌جانبه مردم در صحنه‌های مشارکت کشور دانست.

رئیس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که مرحله دوم انتخابات نیز باید همانند مرحله نخست با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شود، بیان داشت: با وجود اینکه چهار روز از آغاز تبلیغات انتخاباتی می‌گذرد فضای شهر هنوز شور و تکاپوی مناسب فضای انتخاباتی را ندارد.

وی افزود: لازم است سازمان‌های مسئول، صدا و سیما، هیئت‌های اجرایی، شهرداری‌ها با حضور فعال خود در این عرصه به جان گرفتن فضای انتخاباتی و برگزاری باشکوه انتخابات کمک کنند.

فولادگر با اشاره به اولویت‌های برنامه‌های آینده مجلس تصریح کرد: پی‌گیری اهداف جهاد اقتصادی به صورت هم‌سو و هم‌گام با مقوله حمایت از تولید در تمام ارکان ملی باید از اولویت‌های نخست مجلس آینده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: جهاد اقتصادی و حمایت از تولید ملی منحصر به بحث‌های اقتصادی نیست و ابعاد دیگری مانند کشاورزی، دامداری، منابع طبیعی، صنعت معدن و حمل‌ و نقل را نیز شامل می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به عملکرد نمایندگان اصفهان درباره حق‌آبه اصفهان گفت: جلوگیری از تغییر خط مرزی آب زاینده‌رود، تفکیک حق آب استان‌ها و دفاع از حق‌آبه استان، لغو مصوبه برداشت 400 میلیون مترمکعب توسط استان چهارمحال و بختیاری از جمله این موارد است که منجر به طرح پرسش از وزیر نیرو شد و این اولتیماتوم نیز داده شد که در صورت ادامه این موضوع، سؤال به استیضاح ختم می‌شود.

وی اضافه کرد: پی‌گیری‌های مجدانه مدیران استان برای طرح انتقال آب به فلات مرکزی (بهشت‌آباد) منجر به آغاز عملیات اجرایی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء شد.

فولادگر در ادامه بیان داشت: هم‌چنین پی‌گیری بحث پرداخت خسارت خشک‌سالی کشاورزان منجر به تصویب مصوبه دولت در این زمینه شد اما تنها به استان اصفهان تعلق داشت که با پی‌گیری‌های لازم این بودجه 50 میلیاردی به شهر اصفهان تعلق یافت و بودجه استان از دو محل اعتبارات خشک‌سالی در بودجه 90 و حوادث غیر مترقبه دیگر تأمین شد.

*‌ اصفهان منابع بالقوه فراوانی برای ایجاد اشتغال دارد

وی با بیان اینکه اصفهان منابع بالقوه فراوانی برای ایجاد اشتغال دارد، گفت: گر چه 90 درصد اشتغال مردم شرق اصفهان را کشاورزی و دامداری تشکیل می‌دهد اما باید از منابع دیگر بالقوه اصفهان نیز برای ایجاد اشتغال کمک بگیریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: صنایع تکمیلی، تبدیلی، قضایی، لبنی، مشاغل خانگی، صنایع دستی، صنعت اکوتوریسم و جهان‌گردی و شهرک‌های صنعتی از دیگر مواردی است که می‌تواند زمینه اشتغال خوبی در این منطقه ایجاد کند و البته این موضوع نیازمند اختصاص بودجه ارزی عادلانه به اصفهان است.

وی با بیان اینکه مردم منطقه شرق اصفهان باید انسجام بیش‌تری با یکدیگر داشته باشند، تأکید کرد: مشکلات محلی در این منطقه بر مسائل دیگر غلبه دارد و همین موضع است که موضوع تبدیل منطقه شرق به شهرستان را با مشکل رو به ‌رو کرده است.

فولادگر با بیان اینکه برخی برنامه‌ها و مصوبه‌های مجلس نهم هنوز تکمیل نشده است، گفت: اصل 44 قانون اساسی تحول عظیم اقتصادی در کشور ایجاد کرد اما اصلاح این اصل و هم‌سوسازی قوانین مادر به همراه نظارت بر اجرای آن هنوز تکمیل نشده که در مجلس آینده باید ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و هفت بخش طرح تحول اقتصادی هنوز تکمیل نشده و از طرح تحول بخش‌های اصلاح نظام مالیاتی، بانکی و تقویت پایه پول بانکی هنوز تصویب نشده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: در هدفمندسازی یارانه نیز بخش‌هایی مانند حمایت از تولید در زمینه صنعت، کشاورزی و امور دامی هنوز اصلاح نشده است که با اصلاح آن یارانه این بخش‌ها پرداخت می‌شود و از افزایش قیمت جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: طرح ناتمام دیگر مبحث اقتصاد خانوار است که تنها به پرداخت پول نقد ختم نمی‌شود بلکه تقویت زیرساخت‌های بیمه‌ای، خدمات درمانی و مسکن را نیز دربر می‌گیرد.

فولادگر افزود: اصلاح طرح حداکثر استفاده از توان تولید داخلی نیز ممکن است در مجلس هشتم تمام شود و یا اینکه جزو اولویت‌های مجلس آینده قرار گیرد.

وی با اشاره به طرح بهبود کسب و کار بیان داشت: بهبود کسب‌ در امور تولیدی اجرایی شده اما بهبود امور صنفی در نوبت رسیدگی مجلس قرار داشت که به مجلس آینده موکول شده است.

رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس تصریح کرد: هم‌چنین سهم معدن در تولید ناخالص ملی کم‌تر از یک درصد است که باید ارتقاء یابد.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره حمایت از سرمایه‌گذاری تأکید کرد: گر چه لازم است از احتکار، تضعیف حقوق کارگر و موارد مربوط به سرمایه‌داری جلوگیری شود اما نمایندگان اصفهان باید از سرمایه‌گذاری در اصفهان حمایت کنند چرا که به جریان افتادن سرمایه‌داری در تولید پسندیده است.

فولادگر با بیان اینکه اصلاح روابط کار باید از دیگر اولویت‌های مجلس آینده باشد، گفت: در این موضوع باید سه‌جانبه‌گرایی لحاظ شود بدین صورت که حمایت از کارگر، کارفرما و تثبیت حاکمیت دولت مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون هشت سال است که اصلاح روابط اجتماعی و قانون کار در دستور کار مجلس است اما به جز سه بند از قانون کار این قانون اصلاح نشده است.

*‌ اصفهان به مقام بر حق خود در سرمایه‌گذاری نرسیده است

رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس با بیان اینکه اصفهان به مقام بر حق خود در سرمایه‌گذاری نرسیده است، اظهار داشت: در اصفهان سرمایه‌گذاری‌های کلان برای پروژه‌ای بزرگ انجام نشده است.

وی ادامه داد: در این چند سال سرمایه‌گذاری جدید در استان کم بوده و همواره در حال پایان پروژه‌های ناتمام بوده‌ایم.

فولادگر تصریح کرد: در جذب سرمایه بخش‌های خصوصی و غیردولتی نسبت به استان‌های دیگر عقب هستیم که این موضوع نیز باید مدنظر نمایندگان مجلس آینده باشد.

*‌کاندیداها منصفانه رقابت کنند

وی با اشاره به اینکه کاندیداها هنگام تبلیغات انتخاباتی باید انصاف را رعایت کنند، گفت: رعایت مسائل اخلاقی و دینی و عدم تخریب رقبا باید اصل قرار گیرد و با رعایت اخلاق زمینه انتخاب اصلح را برای مردم فراهم کنیم.

*‌ در انتخاب فرد اصلح به نیاز کمیسیون‌های مجلس توجه شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه بیان داشت: مردم در انتخاب فرد اصلح به نیاز کمیسیون‌های مجلس نیز توجه کنند چرا که کمیسیون‌های صنایع و معادن، انرژی، عمران، کشاورزی و منابع طبیعی و بودجه عضو ندارد.

*‌ نمایندگان اصفهان مشکلات اصفهان را با حفظ آرامش حل می‌کنند

وی در پاسخ پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم واکنش صحیح نمایندگان اصفهان نسبت به مشکلات اصفهان مانند حق‌‌آبه گفت: در هر موردی که نمایندگان اصفهان هم‌دلی مناسبی نشان دادند نتایج خوبی در تصویب قوانین به دست آمده است.

فولادگر ادامه داد: نمایندگان اصفهان بحث انتقال آب به فلات مرکزی را برخلاف دیگر نمایندگان شهر بالادست که اقدام به تحصن و تهدید به استعفا کردند با آرامش دنبال کردند و آن را به نتیجه رسانده و اجرایی کردند.

وی اضافه کرد: در این‌باره 10 جلسه با مسئولان اصفهانی مقیم تهران برگزار کردیم و بدون سر و صدا نتیجه مناسب را از آن خود کردیم.

رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا رأی نیاوردن نمایندگان دوره‌های قبل نشانه‌ای از نارضایتی مردم از اوضاع اقتصادی است، گفت: این دو موضوع با یکدیگر ارتباطی ندارد چرا که تجربه نشان داده است همواره دو سوم نمایندگان مجلس در دوره‌های بعدی تغییر کرده‌اند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول