اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی تاکید کرد

دستمزد کارگران کافی نیست

خبرگزاری فارس: دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی گفت: دستمزد کارگران به هیچ عنوان کافی نیست.

دستمزد کارگران کافی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه اسدالله شیری در جلسه‌ای با حضور خبرنگاران در ارومیه اظهار داشت: دستمزد مصوب برای کارگران هم‌اکنون 389 هزار تومان است که این مبلغ برای نیازهای مختلف آنها اعم از اجاره‌بهای مسکن، خوار و بار، هزینه تحصیل فرزندان و .. کفایت نمی‌کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان خاطرنشان کرد: در بدو انقلاب و نخستین روزهای اجرای قانون کار حقوق کارگران به میزان 35 درصد افزایش پیدا کرد ولی با گذشت زمان این مبلغ کاهش تدریجی یافت تا اینکه در نهایت به شش درصد رسید که چندی پیش حقوق کارگران 12 درصد افزایش پیدا کرد ولی حقوق این قشر زمانی افزایش واقعی پیدا می‌کند که از 35 درصد مصوب در روزهای نخست انقلاب به حداقل 40 درصد برسد.

وی تصریح کرد:  لایحه‌ای مبنی بر اصلاح مواد قراردادهای موقت کار طی سال گذشته در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شد ولی رای به میزان حدنصاب جمع‌آوری نشد تا به تصویب رسید حال آنکه مدافعان حقوق کارگران اصلاح شدن این قانون را خواستار هستند چرا که برای قشر آسیب‌پذیر جامعه امنیت شغلی به دنبال دارد.

شیری از عملکرد بازرسان سازمان تامین اجتماعی و سازمان کار انتقاد کرد وگفت: کارگران کارخانه‌های مختلف به خانه کارگر مراجعه می‌کنند و از مشکلات خود در محل کار مبنی بر حقوق اندک، عدم بهره‌مندی از بیمه و .. اظهار نارضایتی می‌کنند ولی به دلیل خوف از دست دادن شغل علیه کارفرما شکایت طرح نمی‌شود بنابراین از بازرسان اداره تامین اجتماعی و اداره کار رسیدگی به این قبیل مسائل را انتظار داریم.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان صدور مجوز برای راهپیمایی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی کارگر را خواستار شد و بیان داشت: تا سال 1376 مراجع قانونی نسبت به صدور مجوز برای برگزاری راهپیمایی اقدام می‌کردند ولی متاسفانه بیش از 10 سال است که کارگران از این حق قانونی خود محروم مانده‌اند.

وی اضافه کرد: روز جهانی کارگر فرصت مغتنمی برای مطرح کردن مطالبات و حقوق صنفی است ولی برگزاری راهپیمایی مترادف با اعتراض نمی‌باشد بلکه کارگران خواستار این موضوع هستند با انجام راهپیمایی و در غیر این صورت برگزاری همایش، مشکلات خود را در فضایی دوستانه به مسئولان امر منتقل کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان از عدم اجرای قانون شورای اسلامی کار اظهار نارضایتی کرد و گفت: باید در واحدهایی که بالای 30 نفر کارگر مشغول فعالیت هستند طبق قانون مصوب مجلس جهت شکل‌گیری شورای اسلامی کار انتخابات برگزار ‌شود ولی هم‌اکنون در سطح استان فقط 13 واحد تولیدی و صنعتی نسبت به تشکیل این شورا اقدام کرده‌اند.

شیری ادامه داد: مسئولان اداره کار نسبت به اجرای این قانون کلیدی و تاثیرگذار در روابط کارگری و کارفرمایی تعلل می‌کنند ولی امید است با شکل‌گیری این شورا در واحدهای صنعتی، تولیدی و ... تغییر رویکرد مسئولان اداره مربوطه شاهد شویم و از برکات اجرای این قانون جامعه کارگری برخوردار شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی با بیان اینکه هفته جاری به‌عنوان هفته کارگر انتخاب شده است اظهار داشت:  عطرافشانی قبور شهدای کارگر، برگزاری آیین سوگواری وفات حضرت فاطمه (س) به دلیل مقارن بودن هفته کارگر با ایام فاطمیه، برگزاری جلسه‌ای در مجتمع دخانیات ارومیه برای مطرح کردن مسائل کارگری از جمله برنامه‌های تدارک یافته برای این هفته است.

انتهای پیام/ح20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول