اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره منابع طبیعی گچساران:

حفاظت از گونه کمیاب جاشیر خوراکی نیازمند عزم همگانی است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع و آبخیزداری گچساران گفت: حفاظت و جلوگیری از انقراض گونه خوراکی جاشیر نیازمند عزم همگانی، همکاری مردم ، مسئولان و ارتقای سطح دانش جامعه در این زمینه است.

حفاظت از گونه کمیاب جاشیر خوراکی نیازمند عزم همگانی است

فردین حافظی‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: صیانت و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، یک نیاز ملی بوده و منابع طبیعی نیازی همیشگی است.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت ذخیره‌گاه جاشیر کوه لار گفت: کوه لار در حوزه استحفاظی باشت قرار دارد و یکی از مناطق نادر رویشگاه گونه خوراکی جاشیر بوده که در آن این گونه گیاهی به صورت پراکنده و وسیعی گسترش دارد.

حافظی ادامه داد: با توجه به اهمیت جاشیر خوراکی، هر ساله اداره منابع طبیعی با همکاری مسئولان گچساران و باشت و نیروهای مردمی در فروردین و اردیبهشت زمان رویش و بهره‌برداری جاشیر، برای جلوگیری از ریشه کن شدن این گونه گیاهی کمیاب و نادر تلاش می‌کنند.

رئیس اداره منابع و آبخیزداری گچساران از استقرار دو اکیپ سه نفره در حفاظت از این گونه گیاهی نادر و با ارزش خبر داد و افزود: دو اکیپ سه نفره به صورت شبانه‌روزی در گلوگاه‌های مهمی که امکان دسترسی به ذخیره‌گاه جاشیر بوده، مستقر شده‌اند.

حافظی تصریح کرد: از اسفند سال 90 تاکنون اکیپی به منظور جلوگیری از کوچ زودرس و حمل گیاهان غیر مجاز در محل پل بریم استقرار یافته‌ است.

وی تأکید کرد: این چهار اکیپ مستقر شده در مناطق مختلف با نظارت مستقیم اداره منابع طبیعی و آبخیز‌داری به منظور مبارزه با سودجویان و فرصت‌طلبان به عرصه‌های ملی به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

این مقام مسئول در گچساران با توجه به گستره وسیع رویشگاهی اینگونه گیاهی، همچنین صعب‌العبور بودن منطقه و وجود تعداد زیادی روستا در اطراف محل رویش جاشیر، حفاظت از این ذخیره گاه مهم و ملی را نیازمند عزم همگانی و مردمی دانست و عنوان داشت: حفاظت از منابع طبیعی امری فرا‌‌بخشی بوده و باید اقشار جامعه با همکاری ادارات و نهادها در حفاظت از این منابع استثنائی تلاش کنند.

حافظی با اعتقاد به اینکه منابع طبیعی متعلق به دوره‌ای خاص نیست، یادآور شد: استفاده و بهره‌برداری از منابع طبیعی و گونه‌های مختلف گیاهان خوراکی باید خردمندانه صورت گیرد تا نسل‌های آینده نیز از این نعمت خدادادی بهره‌مند شوند.

وی عنوان داشت: پایداری منابع طبیعی زمانی حاصل می‌شود که جامعه از آگاهی و رفاه نسبی برخوردار باشد.

انتهای پیام/ش/چ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول