اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تاکید کرد

جداسازی زباله‌های بیمارستانی و استفاده از دستگاه اتوکلاب

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: زباله‌های بیمارستانی باید از زباله‌های عادی جداسازی شود و بیمارستان‌ها موظف به استفاده از دستگاه اتوکلاب هستند.

جداسازی زباله‌های بیمارستانی و استفاده از دستگاه اتوکلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی حمیدی عصر امروز در گرامیداشت دوم اردیبهشت ماه روز زمین پاک و تجلیل از مدیران بیمارستان‌های دولتی که در بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی موفق عمل کردند در اردبیل اظهار داشت:‌ در استان اردبیل 700 تن زباله تولید می‌شود که دو درصد آن زباله‌های بیمارستانی است.

وی تصریح کرد: در مدت سه تا پنج سال باید بیمارستان‌های خصوصی و دولتی مجهز به سیستم‌های سوزاندن پسماندهای خود باشند که در سطح کشور تلاش می‌شود در همین مدت بساط دفن غیربهداشتی زباله‌ها برچیده شود.

حمیدی خاطر نشان کرد: در برنامه پنجم توسعه در شهرهای بالای 200 هزار نفر با آن که دفن غیربهداشتی زباله‌ها دیگر رایج نمی‌باشد بلکه تلاش می‌شود دفن بهداشتی زباله‌ها نیز جمع‌آوری شده و از سیستم‌های جدید در این زمینه استفاده شود.

این مسئول از مجهز شدن تمام بیمارستان‌ها به دستگاه زباله‌سوز خبر داد و اضافه کرد: با راه‌اندازی این دستگاه‌ها 700 لیتر زباله بیمارستانی به صورت روزانه دفع بی‌خطر شده و هیچ آلودگی نیز برای محیط زیست به وجود نمی‌آورد.

وی از همکاری خوب بخش خصوصی در خرید و راه‌اندازی دستگاه‌های زباله‌سوز بیمارستانی خبر داد و ادامه داد: در این زمینه آزمایشگاه‌های خصوصی طرف قرارداد نیز آمادگی دارند با بیمارستان‌ها در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش فارس، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اعلام این‌که به هیچ بیمارستانی از این به بعد اجازه نمی‌دهیم زباله‌های عفونی خود را به صورت خام با زباله‌های عادی مخلوط کنند، بیان کرد: ما معتقدیم در یک برنامه کوتاه مدت می‌توان به سالم‌سازی فضای شهری از پسماندها و آلاینده‌های مختلف اقدام کرد.

حمیدی در ادامه سخنان خود مهم‌ترین چالش در استان را بی‌توجهی برخی از شهرداران به دفن غیربهداشتی زباله‌ها اعلام کرد و گفت:‌ با هماهنگی و رایزنی‌های مختلف امسال اخطارهای لازم را داده‌ایم تا پایان سال مشکلات مربوط به این حوزه به سرعت برطرف شود.

 

پاکسازی مناطق جنگلی و طبیعت در روز زمین پاک

امروز همچنین به مناسبت روز زمین پاک و در صیانت از این موهبت الهی برنامه‌های مختلفی با شعار «سلامت زمین، سلامت انسان» در جای‌جای استان برگزار شد و اهالی سعی کردند در حرکتی خودجوش مناطق جنگلی، پارک‌ها، طبیعت بکر و بسیاری از فضاهای تفریحی، توریستی را از زباله‌ها پاکسازی کنند.

در شهر خوش آب و هوا و با طراوت نمین 100 نفر از دانش‌آموزان طبیعت دوست به همراه مسئولان، منطقه جنگلی فندقلو و اطراف تونل حیران را پاکسازی کردند.

در شهر مشگین‌شهر نیز از دانش‌آموزان فعال عرصه محیط زیست تجلیل شد و در پارس‌آباد نیز زنگ زمین پاک نواخته شد.

در این مراسم فرماندار شهرستان پارس‌آباد به رعایت حفاظت از محیط زیست و نگهداری از این سرمایه‌های خدادادی تاکید کرد.

ولی کریمی گفت: براساس آیات و روایات حفاظت از محیط زیست واجب بوده و اگر انسانی شاخه درختی را بشکند همانند آن است که پر پرنده‌ای را از بین برده است.

در این مراسم دانش‌آموزان به همراه مسئولان شهرستانی اقدام به جمع‌آوری زباله‌های مناطق طبیعی این شهرستان کردند.

در کوثر و بیله‌سوار نیز علاقمندان به طبیعت، دانش‌آموزان به همراه خانواده‌هایشان پارک جنگلی بیله‌سوار و مناطق طبیعی کوثر را از زباله‌های مختلف پاکسازی کرده و با سر دادن شعارهای مختلف بر اهمیت این موضوع تاکید کردند.

شهردار گرمی نیز از تغییر محل دفن زباله این شهر خبر داد

خدارحیم شکوهی بیان کرد: محل فعلی دفن زباله در شهر گرمی به دلیل قرار گرفتن در مسیر وزش باد و بالادست شهر نامناسب است و ادامه دفن زباله در این مکان مشکلاتی را در پیش دارد.

شهردار گرمی افزود: با بررسی‌های انجام شده مکانی برای دفن زباله شهر گرمی در نزدیکی روستای هاچاکندی در نظر گرفته شده که به دلیل اعتراض اهالی این روستا تاکنون اقدامی برای ساماندهی محل انجام نشده است.

وی تصریح کرد: با رایزنی انجام شده قرار است اهالی این روستا را قانع کنیم تا مکان دفن زباله جدید به اطراف این مکان منتقل شود.

چند روز پیش مدیر شبکه بهداشت و درمان گرمی از وارد شدن شیرابه زباله‌های شهر گرمی از محل دفن زباله به آب‌های زیرزمینی این شهر ابراز نگرانی کرده بود.

حافظ میرزانژاد خاطر نشان کرد: آزمایش‌های علمی حدود باکتری‌های خطرناک و پاتوژن‌های مضر را در آب‌های زیرزمینی محل دفن زباله شهر گرمی به اثبات رسانده است.

وی با اعلام این‌که محل دفن زباله شهر گرمی بالاتر از این شهر قرار دارد، نسبت به احتمال ورود شیرابه زباله‌ها به آب‌های سطحی نیز هشدار داده و با اشاره به اثرات مخرب باکتری‌های شیرابه زباله بر دستگاه گوارش و سیستم تنفسی انسان، بر لزوم تغییر محل دفن زباله گرمی تاکید کرد.

انتهای پیام/ش10/ پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول