اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت از محیط زیست فارس:

میانگین سرانه تولید زباله خانگی در شیراز بالا است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان فارس گفت: میانگین سرانه تولید زباله خانگی در شیراز نسبت به میانگین کشور و استاندارد جهانی بالا است.

میانگین سرانه تولید زباله خانگی در شیراز بالا است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حسینعلی ابراهیمی کارنامی بعد از ظهر امروز در نشست خبری خود با اشاره با بالا بودن سرانه تولید زباله خانگی در شیراز اظهار داشت: میانگین سرانه تولید زباله خانگی در شیراز نسبت به میانگین کشور و استاندارد جهانی بالا است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: در فارس سالانه یک میلیون تن زباله و پسماند عادی تولید می‌شود که 80 هزار تن آن مربوط به کلان‌شهر شیراز است.

وی تصریح کرد: میانگین سرانه تولید زباله خانگی در شیراز نسبت به میانگین کشور و استاندارد جهانی بالا است.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به اقدامات خوبی که در حوزه زباله‌های خانگی طی این مدت صورت گرفته است، تصریح کرد: به زودی در دو شهر جهرم و فسا پایان بی‌خطرسازی پسماند عفونی را جشن می‌گیریم.

ابراهیمی کارنامی اضافه کرد: در ابتدای سال 90 حدود پنج تا شش بیمارستان دارای سیستم بی‌خطرساز بودند که اکنون به حدود 19 بیمارستان رسیده و به زودی 10 مورد دیگر نیز دارند سیستم‌های خود را وصل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مراکز دفن زباله در شهرهای این استان نگران کننده بود، بیان کرد: با اقدامات صورت گرفته هم‌اکنون 70 شهر یعنی بیش از 75 درصد از شهرها دارای سایت‌های دفن زباله بهداشتی هستند.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه تمام شهرها باید سایت دفن بهداشتی زباله داشته باشند، افزود: در این مورد در برخی از روستاها نیز برنامه داریم و در حال پیگیری امور هستیم ضمن اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه عنوان شده است که شهرهای بالای 200 هزار نفر و حوزه تالاب‌ها دفن زباله‌ها را باید به پایان برسانند و به سمت بازیافت حرکت کنند و شهرداری‌ها به تکالیفی که در قانون مشخص شده عمل کنند.

وی در ادامه در مورد آتش سوزی‌ عمدی که در حریم تالاب پریشان رخ می‌دهد و منجر به آتش گرفتن نی‌زارهای دریاچه می‌شود و کار احیا را دچار اخلال می‌کند اظهار داشت: طی این مدت آتش زدن نی‌زارها به شدت کنترل شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان فارس گفت: در مورد رفع تصرف در تالاب اقداماتی صورت گرفته و در این زمینه دادستانی کازرون نیز همکاری بسیار خوبی را انجام داده است.

وی افزود: اراضی تصرفی پریشان نیز در دست خلع ید قرار گرفت ضمن اینکه با افرادی که بخواهند نی‌زارها را به آتش بکشند برخورد جدی می‌شود.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به وضعیت شهرک صنعتی کازرون و نگرانی‌هایی که در مورد همجواری آن با منابع آب شرب این شهر وجود دارد نیز ابراز داشت: در این راستا محیط زیست مجوز این شهرک را به شرط اینکه در این شهرک فقط صنایع غیر فاضلاب‌زا مستقر شود صادر کرده است.

وی در ادامه با اشاره به راهبردهای محیط زیست در سال جاری گفت: امسال بحث آموزش هدف‌گذاری شده و باید گام بلندی در این مورد با کمک صدا و سیما، مطبوعات، دیگر رسانه‌ها و تشکل‌ها برداشته شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان فارس اضافه کرد: توسعه حوزه آنلاین مانیتورینگ به عنوان یکی دیگر از راهبردهای امسال محیط زیست است.

وی سپس با بیان اینکه اعمال حاکمیت یکی از مواردی است که محیط زیست در سال جاری سعی دارد به طور کامل وارد شود، ابراز داشت: بخش گسترده‌ای از کارهای محیط زیست صرف پاسخگویی به استعلام‌ها می‌شد و در این مورد قرار بر این است که باید استعلام‌ها از سوی دستگاه‌های صادر کننده صورت گیرد و محیط زیست بیشتر به نقش نظارتی و حاکمیتی خود بپردازد.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به حوزه آب و خاک و اقدامات محیط زیست این استان در این بخش‌ها نیز بیان کرد: در فارس 249 واحد بالقوه آلاینده در بحث آب و خاک وجود دارد که هم‌اکنون در کنترل و پایش بوده و 10 واحد با سیستم آنلاین مانیتورینگ به محیط زیست متصل هستند.

مدیرکل محیط زیست استان فارس بیان کرد: کارشناسان نیز به صورت سرزده به واحدها مراجعه و نمونه‌برداری می‌کنند و چنانچه فاکتورهای آنالیز شده خارج از استاندارد بود با واحد آلاینده برخورد می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه پایش و کنترل نیز بیان کرد: برنامه نداریم فناوری را جایگزین محیط‌بان کنیم بلکه فناوری‌ها در کنار محیط‌بانان قرار می‌گیرند.

وی از گردشگری طبیعی نیز به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های بزرگ این استان یاد کرد و افزود: میراث فرهنگی از سال گذشته اعتباری را با اولویت بهشت گمشده و آبشار مارگون اختصاص داد و کار نیز آغاز شده است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس با اشاره به بحث تامین حقابه تالاب‌ها نیز بیان کرد: حقابه بختگان هم‌اکنون رهاسازی شده و با بارش‌های اخیر نیز در تالاب‌ها تا 25 و 50 درصد و حتی در برخی دیگر از تالاب‌ها 80 درصد احیا صورت گرفته ضمن اینکه در حوزه حقابه فرماندار خرامه نیز همکاری‌های بسیاری را انجام داد و امور آب نیز در این مورد کمک کرد.

انتهای پیام/ی10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول