اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آغاز اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها

تولید شیر پاستوریزه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است

خبرگزاری فارس: تولید شیر پاستوریزه در حالی در اصفهان کاهش پیدا کرده که بیش‌تر مسئولان ذی‌ربط معتقدند که عدم کمک‌رسانی دولت و افزایش قیمت نهاده‌ها عامل اصلی این وضعیت بوده است.

تولید شیر پاستوریزه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها دولت بخش‌های مختلفی از جمله صنعت، کشاورزی و خانوارها را به عنوان جامعه هدفی که از عملیاتی شدن این قانون منتفع می‌شدند را نام برد.

دولت به منظور تسهیل در امور این واحدها و حمایت از بخش‌های آسیب‌پذیر وعده اختصاص مبالغی در قالب یارانه را داد، اما با اجرای این قانون تنها بخشی که حقوق خود را دریافت کرد خانوارها بودند.

بخش صنعت و کشاورزی هم‌چنان در انتظار دریافت سهم 30 درصدی خود از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها مانده‌اند.

بعد از اجرایی شدن این قانون به نحوی هر بخش تولید و صنعت کشور با مشکلات متعددی رو به ‌رو شده به طوری که هر روز شاهد درخواست مطالبات خود از دولت هستند.

یکی از اثرات اجرای هدفمندی یارانه‌ها بالا رفتن قیمت‌ها بود که با عدم نظارت دولت به یک تورم سرسام‌آور تبدیل شد.

در ماه‌های اخیر نیز هنوز سخنی از اجرای مرحله دوم یارانه‌ها به میان نیامده بود که قیمت‌ اجناس به یکباره چندین برابر شد که بر تمام بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور اثر گذاشت و به ویژه مصرف‌کنندگان را با مشکل مواجه کرده است.

این در حالی است که میان دولت و مجلس شورای اسلامی در زمینه اجرای مرحله دوم توافقی صورت نگرفته و در زمینه قیمت‌ها نیز مصوبه‌ای ایجاد نشده است.

با توجه به گفت‌وگوهایی که خبرنگار این رسانه با برخی از صنایع لبنی استان اصفهان انجام داده تمام این واحدها از وضعیت موجود ناراضی بوده و کمک دولت و مجلس را برای رفع معضلات خود خواستار بودند.

یکی از مهم‌ترین معضلاتی که بخش کشاورزی به ویژه دامداران با آن رو به ‌رو هستند، افزایش قیمت نهاده‌ها بوده که این امر علاوه بر عدم کمک دولت به این بخش بوده و مشکلات آنها را دوچندان کرده است.

در چند ماه گذشته مقرر شده بود که یارانه شیر به تولیدکنندگان پرداخت شود به همین دلیل یارانه شیر پاکتی برداشته شد و کارخانه‌دار را نیز دچار مشکل کرد.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان طبق مصاحبه خود در تاریخ 28 دی‌ماه سال گذشته انجام داد، اظهار داشت: مقرر شده بود که هر استانی قیمت تمام شده شیر خام که از دامداری‌ها تولید شده و قیمت تمام شده فرآوری شیر پاکتی را محاسبه کرده و بعد از آن یک درصدی برای مغازه‌دار و یک قیمت نهایی نیز برای مصرف‌کنندگان شیر در نظر گرفته شود.

اسفندیار امینی با اشاره به افزایش قیمت تمام شده شیر و ایجاد یک تبصره در زمینه آن تصریح کرد: مطابق این تبصره اگر امکان ایجاد یک قیمت برای مصرف‌کننده وجود ندارد، ملاحظه شود که چه مقدار کم‌تر از قیمت تمام شده باید توزیع شود تا اینکه مابه‌التفاوت آن را از محل اعتبارات ستاد هدفمندی یارانه‌ها تأمین کنند.

وی اضافه کرد: قیمت تمام شده شیر در استان محاسبه شد اما طبق مصوبه عمل نشد.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان از مصوبه دولت در اوایل سال جاری سخن گفت و اظهار داشت: بر طبق این مصوبه مقرر شده بود که یارانه شیر به تولیدکنندگان پرداخت شود که به همین دلیل نیز یارانه شیر پاکتی برداشته شد.

وی بیان داشت: نخستین قیمت تمام شده شیر خام 590 تومان که بعدها به 630 تومان و در حال حاضر نیز به 714 تومان که قیمت تمام شده دامدار بود، رسیده است.

امینی گفت: تا این لحظه نیز دولت به هیچ‌ کدام از تبصره‌های ابلاغی توجه نکرده است.

وی اظهار داشت: مقرر شده که کارخانه‌دار بیش از قیمت 700 تومان شیر پاکتی توزیع نکند و گاودار نیز بیش از 600 تومان شیر خام خود را به فروش نرساند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: این در حالی است که قیمت تمام شده شیر برای گاوداران بیش از 713 تومان می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی چند مشکل برای تولیدکنندگان و دامداران به وجود آمده است.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: دولت برای جلوگیری از مشکلات پیش آمده باید 30 درصد از درآمد حاصل از هدفمند شدن یارانه‌ها را به تولیدکننده در قالب پرداخت مستقیم یا در قالب توزیع نهاده‌ها پرداخت کند.

وی از تولیدکنندگان شیر پاکتی سخن گفت و افزود: کارخانه‌داران لبنی نیز با توجه به مباحثی که عنوان کردند در حال ضرر بوده و نمی‌توانند قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

به گزارش فارس، این در حالی است که در حال حاضر که یک ماه از سال جاری گذشته، تولید شیر پاکتی در استان کاهش پیدا کرده و در برخی مناطق از شهر نیز توزیع نمی‌شود.

*در صورت عدم حمایت دولت تولید شیر پاکتی در اصفهان قطع می‌شود

مدیرکل کارخانه‌های لبنی استان اصفهان نیز در همان تاریخ ذکر شده در زمینه تولید شیر پاکتی اظهار داشت: قیمت خرید شیر خام افزایش پیدا کرده و از قیمت 560 تومان مصوب که از سوی کارگروه شیر استان تنظیم کرده بود فراتر رفته است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت شیر خام به دلیل بالا رفتن قیمت نهاده‌های کشاورزی در حال حاضر از قیمت 620 تا 650 تومان به فروش می‌رسد.

هومان امیری این افزایش قیمت را برای واحدهای تولید شیر پاکتی قابل توجیه اقتصادی ندانست و تأکید کرد: اگر دولت به وضع موجود رسیدگی نکند واحدهای تولید شیر پاکتی دیگر به فعالیت‌های خود ادامه نداده و تولید این محصول قطع می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت موجود در زمینه قیمت شیر خام افزود: در حال حاضر تولید شیر پاکتی در استان اصفهان کاهش پیدا کرده است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: دولت باید هر چه سریع‌تر اقدام به کنترل بازار شیر خام و حمایت یارانه‌ای از بخش تولید شیر خام کند.

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان شیر پاکتی اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود و اصرار دولت مبنی بر تولید شیر پاکتی، کارخانه‌داران موظفند شیر پاکتی تولید کنند.

امیری گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شیر کشور قیمت شیر خام درجه یک را 600 تومان قیمت‌گذاری کردند که دامداران به این قیمت راضی نیستند.

وی ادامه داد: حتی اگر قیمت 600 تومان نیز عملی شود، کارخانه‌های تولیدکننده شیر پاکتی باز هم متضرر می‌شوند.

این فعال اقتصادی افزود: سازمان تعزیرات نیز اجازه افزایش قیمت شیر پاکتی را صادر نکرده است.

*یارانه‌های بخش تولید به دست فراموشی سپرده شد

رئیس اتحادیه دامداران اصفهان در اوایل سال جاری با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دام بیان داشت: قیمت نهاده‌های دام از بهمن‌ماه سال گذشته یک رشد مضاعفی داشته است.

قاسم‌علی حسن‌زاده ادامه داد: افزایش غذای دام برای دامداران بسیار سنگین بوده و به قیمت تمام شده محصول خود نمی‌رسد.

وی اظهار داشت: دامدار برخلاف این مطلب که شیر خام را بالا به فروش می‌رساند اما هنوز به قیمت تمام شده مورد نظر خود نمی‌رسد.

رئیس اتحادیه دامداران اصفهان تصریح کرد: تمایل دامداران به این است که مسئولان امر نهاده‌ها را با قیمت ارزان‌تری به دست آنها برساند و قیمت تمام شده شیر کاهش پیدا کرده و در نتیجه اگر شیر خام در بازار با قیمت پایین‌تری به فروش برسد این اقدام برای دامداران نیز بهتر است.

وی از دلیل گرانی نهاده‌ها سخن گفت و افزود: تحریم‌ها و دیگر عوامل موجود موجب گرانی غذای دام از جمله سویا، کنجله، ذرت و جو شده است.

حسن‌زاده با اشاره به یارانه نقدی بیان داشت: پرداخت یارانه نقدی به تولیدکنندگان حذف شده و در حقیقت کسی دیگر نمی‌تواند در مورد آن صحبت کند.

وی ادامه داد: از زمانی که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد و در زمینه یارانه‌ها با مسئولان مکاتباتی انجام شد به نتایج قاطعی نرسیدیم و به صورت عملی پرداخت آن حذف شد.

*کارخانه‌های لبنی استان اصفهان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند

مدیرعامل کارخانه‌های لبنی استان اصفهان نیز چند روز گذشته با اشاره به قیمت مواد لبنی در اصفهان بیان داشت: به دلیل کاهش تولید شیر خام در استان مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان و کارخانه‌داران به وجود آمده است.

هومان امیری ادامه داد: قیمت لبنیات به دلیل مشکلات موجود افزایش پیدا کرده و اگر مسئولان راه حلی برای این موضوع ارائه ندهند قیمت‌ها ناخواسته بالا می‌رود.

وی در زمینه علت این افزایش قیمت‌ها افزود: قیمت آذوقه دام به گفته دامداران 300 تا 400 درصد افزایش پیدا کرده و این امر خود دلیلی است برای اینکه قیمت شیر خام نیز افزایش پیدا کند.

مدیرعامل کارخانه‌های لبنی استان اصفهان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: دامداران نیز به کارخانه‌داران قیمت شیر خام را کمتر از 800 تومان نمی‌فروشند.

وی گفت: دولت نیز تاکنون هیچ یارانه‌ای به تولیدکنندگان پرداخت نکرده است.

امیری با اشاره به اقدامات این نهاد در زمینه وضعیت قیمت شیر در استان اظهار داشت: طی نامه‌ای از کارگروه شیر استان خواسته شده است که به وضعیت نامناسب تأمین شیر خام بر مبنای نرخ مصوب و خرید و فروش آن بر پایه 750 تومان عنایت داشته باشند.

وی تصریح کرد: توزیع گسترده شیر کیسه‌ای با اوزان و چربی و قیمت متنوع و متفاوت کم‌تر از یک لیتری توسط کارخانه‌ها خارج استانی و عدم توجه و نظارت و کنترل در اجرای دقیق پیشنهادات و مصوبات به خصوص نظارت بر رعایت نرخ مصوب شیر خام توسط دامداران و اتحادیه‌ از دیگر مشکلات کارخانه‌داران است.

مدیرعامل کارخانه‌های لبنی استان اصفهان ادامه داد: از دیگر مشکلات کارخانه‌داران لبنی نبود همکاری و خرید بیش از قیمت مصوب توسط واحدهای تولیدی شیر خشک ضرر و زیان کمرشکنی به واحدهای لبنی وارد نموده است.

وی تأکید کرد: با توجه به مشکلات پیش‌آمده کارخانه‌های لبنی استان در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته‌اند.

امیری ادامه داد: علاوه بر گرانی آذوقه دام، فعالیت کارگاه‌های غیرقانونی و غیر بهداشتی ماست‌بندی نیز مزید بر علت افزایش قیمت شیر شده‌اند.

وی اظهار داشت: دولت در ارتباط با بخش صنعت شیر از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و موضوع دام و قیمت شیر خام را آزاد گذاشته و از طرف دیگر محصول نهایی را به صورت فرمایشی و دستوری عملیاتی می‌کند.

مدیرعامل کارخانه‌های لبنی استان اصفهان تأکید کرد: در این میان ضرر تحمیل شده به تولیدکننده شیر خام، کارخانه‌داران و سرانجام به مصرف‌کننده وارد می‌شود.

وی تأکید کرد: برای رهایی از مشکلات پیش‌آمده دولت باید یا مبنا را بر چگونگی عرضه و تقاضا قرار داده یا اینکه در تمام بخش‌های تولید شیر از ابتدا تا انتها دخالت کند.

رئیس اتحادیه دامداران اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر مقرر شده است که تا اطلاع ثانوی شیر پاستوریزه یک کیلوگرمی با چربی 2.5 درصد به قیمت 800 تومان ارائه شود.

قاسم‌علی حسن‌زاده با اشاره به اینکه قیمت شیر خام نیز اعم از شیر سنتی، نیمه‌صنعتی، صنعتی و دیگر موارد متفاوت است، اضافه کرد: برخی از کارخانه‌های تولید شیرخشک اعلام کرده‌اند که هر کیلو شیر را معادل 800 تومان از دامداران خریداری می‌کنند، اما این قیمت نیز براساس قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام نیست.

وی با اشاره به اینکه قیمت نهاد‌های دامی باید کاهش یابد و با تحقق این موضوع قیمت تمام شده شیر خام نیز کنترل می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر کاهش تولیدات شیر وجود ندارد و کنترل قیمت شیر با کنترل قیمت نهاد‌های دامی محقق می‌شود.

رئیس اتحادیه دامداران اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام بدون سود برای دامدار 876 تومان است، ادامه داد: اما هر کیلو شیر درجه یک، صنعتی و با کیفیت بالا از دامدار 800 تومان خریداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با فروش یک کیلوگرم شیر خام به قیمت 800 تومان هیچ سودی به دامداران تعلق نمی‌گیرد، تأکید کرد: به هر میزانی که خریداران شیر قیمت بیش‌تری را بپردازند، دامداران نیز شیر خام را در اختیار این افراد و کارخانه‌ها قرار می‌دهند.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه افزایش یا عدم افزایش قیمت شیر خواسته اتحادیه دامداران اصفهان نیست، افزود: این اتحادیه با گران شدن شیر مخالف است و مسئولان مربوطه باید قیمت نهاد‌های دامی اعم از قیمت ذرت، جو، سویا و خوراک‌های دام را کاهش دهند.

*فروش شیر خام به قیمت630 تومان مصوب شد

مدیرعامل کارخانه‏های شیر پاستوریزه استان اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار این رسانه مبنی بر عدم توزیع شیر پاستوریزه در این روزها در بیش‌تر مراکز فروش بیان داشت: با توجه به مشکلاتی که کارخانه‏داران شیر پاستوریزه در چند روز گذشته در راستای افزایش قیمت شیر خام داشتند در زمینه تولید شیر پاستوریزه چالش‏هایی به وجود آمد.

هومان امیری ادامه داد: توزیع شیر پاستوریزه در اصفهان متوقف نشده اما تولید آن کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره مجدد به مشکلات صنعتگران شیر پاستوریزه تصریح کرد: شیر خام گران شده و در حال خروج از اصفهان به کارخانه‏های شیرخشک و دیگر کارخانه‏های شیر پاستوریزه است.

مدیرعامل کارخانه‏های شیر پاستوریزه استان اصفهان از عدم فروش تولیدات دامداران به کارخانه‏های لبنی اصفهان اشاره و تأکید کرد: این کارخانه‏ها شیر خام را با قیمت بالایی از دامداران خریداری کرده و با قیمت بالای یک هزار تومان به فروش می‏رسانند.

وی از برگزاری جلسه‏ اضطراری کمیته شیر استان با موضوع قیمت شیر خبر داد و اظهار داشت: در این جلسه با افزایش قیمت شیر خام و قیمت محصولات لبنی مخالفت شد و قیمت مصوب شیر خام نیز همان 630 تومان عنوان شد.

امیری اضافه کرد: کارخانه‏های لبنی در صورتی می‏توانند به تولید شیر پاستوریزه اقدام کنند که بر مبنای قیمت 630 تومان شیر خام را خریداری کنند.

وی بیان داشت: برخی از کارخانه‏های لبنی استان در صورتی که شیر خام را با قیمت 630 تومان خریداری می‏کردند تولید شیر پاستوریزه کردند، اما برخی دیگر نیز نمی‏توانستند با این قیمت شیر را خریداری کرده و به همین دلیل تولیدات خود را کاهش دادند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: مطابق این جلسه دامداران موظف شدند که شیر خام را به همان قیمت مصوب 630 تومان به فروش برسانند.

وی تأکید کرد: اگر دامدار بالاتر از قیمت مصوب شیر را به فروش برسانند تولید شیر پاستوریزه کاهش چشم‌گیری در اصفهان پیدا می‏کند.

این در حالی است که در حال حاضر که یک ماه از سال جاری گذشته، تولید شیر پاکتی در استان کاهش پیدا کرده و در برخی مناطق از شهر نیز توزیع نمی‌شود.

امروز نیز با مدیرعامل کارخانه‌های شیر پاستوریزه استان گفت‌وگویی انجام شد که وی از عدم فروش شیر خام به قیمت مصوب خبر داد و اظهار داشت: در حین مکاتبه برای رفع این مشکل با مسئولان کشور هستیم.

هومان امیری ادامه داد: تاکنون هیچ مسئولی در این زمینه کمکی نکرده و کسی پاسخ‌گو نبوده است.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول