اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مدت 15 روز صورت می‌گیرد

اجرای پایش کنترل کیفی شیر خام در کرمان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: طرح ضربتی نظارت بر سلامت و تقلبات احتمالی شیر خام به مدت 15 روز در استان کرمان در حال اجراست.

اجرای پایش کنترل کیفی شیر خام در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مینا قاضی‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: این طرح از 23 بهمن ماه آغاز شده و به مدت 15 روز در 16 شبکه دامپزشکی استان کرمان ادامه دارد.

وی بیان داشت: با انجام پایش کنترل کیفی شیر خام، بررسی بهداشتی این محصول در تمام مراحل تولید، نگهداری و عرضه انجام می‌شود.

قاضی‌زاده با بیان اینکه نظارت بر شیر تا قبل از ورود به کارخانجات به عهده دامپزشکی است، افزود: در مدت زمان دوشیدن شیر تا ورود به کارخانه هیچگونه فرآیند حرارتی و مواد افزودنی نباید در شیر وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه آلودگی‌ها در مراحل مختلفی به شیر وارد می‌شود، لذا در طرح پایش کنترل کیفی شیر خام از دامداری، جایگاه شیردوشی، تأسیسات شیردوشی، محل سرد کردن شیر، تانکرهای حمل و مراکز جمع‌آوری مورد بررسی و نظارت هستند.

قاضی‌زاده ابراز داشت: دامداری‌ها باید تحت مراقبت بیماری‌های دامی از جمله سل، بروسلوز و واکسیناسیون، ضدعفونی و سمپاشی قرار گیرند، علاوه بر اینکه باقیمانده‌های دارویی در شیر نیز با پایش جیره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شست‌وشوی دست دامدار، پستان دام، تأسیسات شیردوشی، ظروف مورد استفاده، مخازن سرد کننده شیر و ... از مواردی است که در جلوگیری از آلودگی‌های بسیار مؤثر است.

مشاور مدیر‌کل‌ دامپزشکی استان کرمان گفت: همچنین تانکرهای حمل و مراکز جمع‌آوری شیر خام تحت نظارت دامپزشکی و مسئولان فنی هستند.

قاضی‌زاده با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های باکتریایی از طریق شیر قابل انتقال هستند، تصریح کرد: بیماری‌های مهمی از جمله تب مالت، سل، عوامل قارچی و گاهی بیماری‌های ویروسی می‌توانند از طریق شیر آلوده به انسان منتقل شوند.

وی عنوان کرد: هدف این طرح جلوگیری و کاهش آلودگی‌های میکروبی است و موارد احتمالی افزودنی‌ها و تقلبات را نیز رصد می‌کند.

قاضی‌زاده اظهار داشت: طی مدت زمان اجرای طرح پایش کنترل کیفی شیر خام در مجموع 90 نمونه شیر از دامداری‌ها، تانکرها و مراکز جمع‌آوری شیر اخذ شده و در آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان کرمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی زمان اعلام نتایج حاصل از این طرح را 25 اسفند ماه سال جاری اعلام کرد و افزود: توصیه ما به شهروندان این است که از فرآورده‌های پاستوریزه استفاده کنند.

قاضی‌زاده تصریح کرد: طی فرآیند پاستوریزاسیون میکروب‌های بیماری‌زا از بین رفته و میکروب‌های غیربیماری‌زا به حداقل می‌رسند، علاوه بر اینکه کمترین آسیب به شیر وارد می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان تعداد مراکز جمع‌آوری شیر استان کرمان را 29 مورد عنوان کرد و ابراز داشت: از مجموع 19 کارخانه که شیر خام دریافت می‌کنند، 15 مورد شیر به بازار عرضه می‌دهند و چهار مورد در زمینه فرآورده‌های شیری فعالیت دارند.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول