اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره خلع سلاح وزارت خارجه

مشارکت گسترده مردم در انتخابات گروه 1+5 را وادار به عقب‌نشینی کرد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره خلع سلاح وزارت خارجه گفت: مشارکت گسترده ملت ایران در انتخابات 12 اسفند سبب تغییر لحن طرف مقابل در مذاکرات استانبول 2 شد، تا زمانی که ملت از وحدت همه‌جانبه برخوردار است، دشمنان نظام جرأت حمله به ایران را ندارند.

مشارکت گسترده مردم در انتخابات گروه 1+5 را وادار به عقب‌نشینی کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رضا نجفی صبح امروز در نشست "نقش دیپلماسی در هسته‌ای شدن ایران" که در دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، با اشاره به ابعاد استفاده از انرژی هسته در ایران اظهار داشت: یکی از ابعاد استفاده از انرژی هسته‌ای تولید برق، استفاده‌های پزشکی و سایر موارد است.

وی افزود: پایه‌گذاری برنامه‌های هسته‌‌ای ایران پیش از انقلاب در ایران انجام شد و قرارداد ساخت نیروگاه با آمریکا در پیش از انقلاب بسته شده بود که با درگیری‌های داخل ایران و شروع انقلاب، آمریکایی‌ها این قراردادها را لغو کردند البته از دلایل لغو قراردادها، برخی اظهارات و تصمیم‌گیری‌های نادرست در بعد از انقلاب بود.

رئیس اداره خلع سلاح وزارت خارجه با تأکید بر اینکه تحریم‌ها از اول انقلاب بر ایران تحمیل شده است،‌ خاطرنشان کرد: تحریم هسته‌ای چیز جدیدی نیست چرا که این تحریم‌ها علیه ایران بلافاصله بعد از انقلاب به کشور ما تحمیل شد.

وی ادامه داد: هر چند تحریم‌های غرب بی‌اثر نیست اما بر اراده ما در دست‌یابی به حقوق هسته‌ای مان هیچ گونه تأثیری ندارد و در عین حال عامل گسترش توانایی‌های ایران نیز است.

نجفی در ادامه با تأکید بر این مطلب که تحریم‌ها ایران را تقویت می‌کند، اظهار داشت: غربی‌ها امروز ما را حتی در مواد اولیه تهیه واکسن و برخی دیگر از مواد پزشکی تحریم کرده‌اند در صورتی که امروز متخصصان ایرانی به دست خودشان این مواد را تولید می‌کنند.

وی افزود: امروز همه کشورها از تحریم‌های یک‌جانبه ایران متضرر می‌شوند و از ما خواستار این مسئله هستند که راه حلی برای تحریم‌ها پیدا کنیم تا بیش از این دیگر کشور ها متضرر نشوند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر گفت: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده نیروگاه بوشهر به ظرفیت کامل نرسیده است و برای رسیدن به ظرفیت کامل نیاز به تست‌های نهایی است ولی در حال حاضر 70 درصد ظرفیت اسمی نیروگاه کار می‌کند و در آینده‌ای نزدیک به ظرفیت 100 درصدی می‌رسد.

رئیس اداره خلع سلاح وزارت خارجه ادامه داد: در حال حاضر دانشمندان ایرانی در زمینه هسته‌ای به چرخه باز به طور کامل دست پیدا کردند ولی هنوز به چرخه بازفرآوری سوخت وارد نشدیم و در صورت نیاز به این چرخه نیز وارد می شویم.

وی با اشاره به تأسیسات فردو گفت: یکی از تأسیسات پشتیبانی که ایجاد کردیم تأسیسات فردو است و در این راستا دیگر هیچ حمله‌ای علیه نطنز کارایی ندارد، چرا که در این تأسیسات بک‌آپ و پشتیبانی نطنز موجود است.

نجفی در ادامه با اشاره به مذاکرات 1+5 اظهار داشت: در این دوره از مذاکرات تفاوت‌های بسیاری دیده شد و از جمله این تفاوت‌ها تغییر لحن طرف مقابل بود.

وی افزود: مشارکت گسترده ملت ایران در انتخابات 12 اسفند سبب تغییر لحن طرف مقابل در مذاکرات استانبول 2 شد.

رئیس اداره خلع سلاح وزارت خارجه در ارتباط با بیانیه اشتون نماینده اتحادیه اروپا گفت:‌ در این بیانیه چند نکته کلیدی وجود دارد که یکی از این نکات قابل توجه این است که آمده مبنای مذاکرات معاهده NPT است.

وی افزود:‌ از دیگر نکات می‌توان به طرح گام به گام اشاره کرد که البته ایران این طرح که از سوی روسیه ارائه شد را در گذشته قبول کرده بود ولی با برخی از جزئیات آن مشکلاتی داشت.

نجفی با تأکید بر آمادگی کامل مقابله با هر گونه تهدید نظامی خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح ما همیشه آماده هستند و در برابر هر گونه تهدید نظامی آمادگی کامل دارند.

وی با تأکید بر مشارکت گسترده ملت ایران در تمام صحنه‌ها تصریح کرد: البته تا زمانی که ملت ایران چنین مشارکت گسترده‌ای دارد و از وحدت همه‌جانبه برخوردار است، دشمنان نظام جرأت حمله به ایران را ندارند.

رئیس اداره خلع سلاح وزارت خارجه در پایان با بیان این که از ابتدای سال جاری جمهوری اسلامی به مدت 3 سال عهده‌دار ریاست جنبش عدم تعهد است، اظهار داشت: در شهریورماه سال جاری نیز تهران میزبان شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول