اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی:

شواهد از موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای حکایت دارد

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: مجموعه گزارشات و شواهد مذاکرات هسته‌ای 1+5 بر موفقیت جمهوری اسلامی و تأیید حق مسلم ایران در فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز دلالت دارد.

شواهد از موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای حکایت دارد

حمیدرضا ترقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در ارتباط با ارزیابی مذاکرات 1+5 موسوم به استانبول 2 اظهار داشت: پذیرش صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توسط 1+5 یک پیروزی و یک گام به جلو در حل مسئله هسته‌ای کشور است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: اعتماد غربی‌ها و گروه 1+5 نسبت به صداقت جمهوری اسلامی ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و هم‌چنین آمادگی برای تداوم مذاکره در چارچوب مذاکرات ایران بیانگر فضای جدیدی است که در مذاکره میان طرفین ایجاد شده است.

وی افزود: تعاملات صورت گرفته میان جمهوری اسلامی ایران و سایر هیئت‌ها و هم‌چنین انجام تعاملات غربی‌ها در هیئت آمریکایی نشان‌دهنده نزدیک ‌شدن دیدگاه‌ها به یکدیگر است و به نظر می‌رسد با این روند باید منتظر گام‌های بعدی غربی‌ها برای اعتمادسازی در میان مسئولان ایرانی به وسیله عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود و اثبات حسن نیت آنها باشیم.

معاون امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به ابتکارات هیئت ایرانی مذاکره‌کننده در این دوره از مذاکرات گروه 1+5 اظهار داشت: ایران در این دوره از مذاکرات با دست پر حاضر شد که از آن جمله می‌توان به توانایی تولید سوخت 20 درصد و شیوه تدوین متن پیش‌نویس و متن مذاکرات و هم‌چنین نوع هدایت مذاکرات به مباحثی که نتیجه بخش واقع شود، اشاره کرد.

ترقی ادامه داد: حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ 12 اسفند 1390 که نشان از پشتیبانی همه‌جانبه مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران بود در تقویت قدرت چانه‌زنی مسئؤلان ایرانی در مذاکرات 1+5 نیز نقش بسزایی داشت.

وی افزود: پیشنهادات جدیدی که توسط جمهوری اسلامی ایران در پنج محور مطرح شد و بر غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز نیروگاه اتمی بوشهر تأکید ویژه داشت، عدم انتقال اورانیوم تولید شده به خارج از ایران و نهایتاً اعلام میزان حجم اورانیوم مورد نیاز برای تحقیقات پزشکی از جمله پیشنهادات و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران بود که بر حسن نیت این کشور در این دوره از مذاکرات هسته‌ای صحه می‌گذاشت.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی برای امضای پروتکل الحاقی را با شروط اعلام شده داشته باشد و این شروط امکان تلطیف کردن فضا را برای ادامه مذاکرات 1+5 فراهم می‌کند.

ترقی موضع‌گیری اکثریت کشورهای مذاکره‌کننده را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: بیشتر کشورهای عضو موضع‌گیری مثبتی نسبت به برگزاری مذاکرات داشتند اما برخی از آنها نیز مانند آمریکا هنوز اعلام مواضع نکرده‌اند.

وی ادامه داد: طبیعتاً برخی از کشورها در این زمینه احساس ضرر می‌کنند و برخی هم نگران تفاهم ایران و گروه 1+5 هستند چرا که تبعات این تفاهم موجبات کاهش تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و شورای امنیت سازمان ملل را فراهم کرده و زمینه‌های اقتدار جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش فراهم می‌شود.

رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی مذاکرات 1+5 را در کاهش رویکرد خصمانه با جمهوری اسلامی ایران مؤثر دانست و اظهار داشت: گام اول در زمینه تغییر موضع‌گیری‌ غربی‌ها در راستای برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای جمهوری اسلامی ایران برداشته شده است، ولی نیازمند به گام‌های خوب بعدی است تا بتوان در مسیر مناسب در این راه حرکت کرد.

وی با اشاره به دور دوم مذاکرات 1+5 در بغداد گفت: براساس تفاهم بعدی باید دستورالعمل مذاکرات بعدی را با نمایندگان 1+5 مشخص کنند و تا آن زمان که تا سوم خردادماه سال جاری به طول می‌انجامد، زمان ارزیابی این نشست و نتایج آن از جانب جمهوری اسلامی ایران و هم‌چنین فرصتی برای کاهش آثار فشارهای تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد.

ترقی ادبیات هیئت مذاکره‌کننده ایرانی را در این دور از مذاکرات مناسب ارزیابی و خاطرنشان کرد: ادبیات مورد استفاده در این نشست مورد پذیرش طرفین مذاکره واقع بود و به همین سبب می‌توان در دور بعدی مذاکرات در بغداد نیز به وسیله همین نوع ادبیات مذاکرات را پیش برد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اظهار داشت: مذاکرات دور اول گروه 1+5 بعد از 15 ماه وقفه در راستای پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران براساس گزارشات و تحلیل‌های موجود موفقیت‌آمیز و سازنده ارزیابی می‌شود که نشان از مورد تأیید بودن و حق مسلم ایران در داشتن فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول