اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

روح پژوهش در مدارس جاری شود

خبرگزاری فارس: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مقوله پژوهش باید در تمام امور مدارس جاری باشد.

روح پژوهش در مدارس جاری شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، فاطمه قربان در حاشیه بازدید از نمایشگاه و جشنواره جابر بن حیان در قم اظهار داشت: این جشنواره از این نظر که دانش‌آموز را به مطالعه و تحقیق در موضوعات علمی تشویق می‌کند، فعالیت تاثیرگذاری است.

وی ابراز کرد: دانش‌آموزان در جریان اینگونه جشنواره‌ها با تعامل با خانواده و معلمین خود به یافته‌های پژوهشی مفیدی می‌رسند و اسلوب کار تحقیقاتی را فرا می‌گیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هدف از برگزاری این جشنواره در دوره دبستان این است که دانش‌آموز بتواند از مهارت خود در ارائه طرح‌های پژوهشی استفاده کند و در واقع آموزش مهارت برای ما نسبت به آموزش تئوری صرف اولویت دارد.

وی گفت: دانش‌آموزان با انجام این کارهای پژوهشی و ارائه آن در موقعیت‌های این چنینی روحیه پژوهش و نگاه دقیق به موضوعات علمی را فرا می‌گیرند.

قربان با اشاره به اینکه شیوه‌های تعلیم و تربیت خشک در آموزش و پرورش جواب نمی‌دهد، ابراز داشت: دانش‌آموز در جریان این کارهای فوق‌العاده‌، علاقه‌مندی بیشتری به علم‌آموزی پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: روش‌های نوین در آموزش علوم باید جایگزین روش‌های سنتی شوند که یکی از روش‌های این امر، تشویق دانش‌آموز به فعالیت‌های پژوهشی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش و پروش تلاش می‌کند دانش‌آموز را از دوران ابتدایی با روش تفکر فلسفی پرورش دهد و او را یاری کند تا با چیستی‌ها و چرایی‌های پدیده‌ها ارتباط برقرار کند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره جابر بن حیان در سال گذشته در سراسر کشور عنوان داشت: ما در دوره ابتدایی سال گذشته 160 دانش‌آموز برگزیده داشتیم که به مرحله کشوری این دوره از مسابقات راه پیدا کردند و رقابت تنگاتنگی میان دانش‌آموزان ابتدایی در ارائه طرح‌های ابتکاری و خلاقانه وجود داشت.

قربان اضافه کرد: سال گذشته این جشنواره به صورت محدود برگزار شد و از هر منطقه آموزش و پرورش دو مدرسه مجاز به شرکت در این جشنواره بودند اما در سال جاری این محدوده را گسترش دادیم و تقریبا پنج درصد از مدارس در این جشنواره شرکت کردند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در جریان برگزاری این جشنواره‌ها تلاش می‌کند به جایی برسد که تمام کلاس‌های درس ما تبدیل به پژوهشگاه شود و معلمان و دانش‌آموزان به آموزش پژوهش‌محور روی بیاورند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: سال گذشته تمام دانش‌آموزانی که در این جشنواره شرکت کرده بودند، تشویق شدند و همین موضوع که دانش‌آموز تلاش می‌کند کار پژوهشی را فرا بگیرد و به چیستی و چرایی پدیده‌ها فکر کند، یک موفقیت برای ما است.

وی گفت: در دوره ابتدایی نباید به دنبال مقایسه دانش‌آموزان با یکدیگر باشیم بلکه هدف این است که دانش‌آموز توانمندی لازم برای تشخیص موضوعات مورد علاقه‌ خود را به دست بیاورد.

قربان با اشاره به تدوین سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگرفته از اسناد بالادستی و نگاه سیستمی ما به مقوله تعلیم و تربیت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این سند پژوهش از امر آموزش جدا نشده و در تمام برنامه‌های درسی موضوع پژوهشگری و پرداختن به ایده‌های خلاقانه از اصول اساسی شمرده شده است.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول