اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

70 درصد عوارض پیری قابل پیشگیری است

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مطالعات‌ دانشمندان‌ نشان‌ می‌دهد که‌ حدود 70 درصد از عوارض‌ به‌ ظاهر مرتبط‌ با افزایش‌ سن، قابل‌ پیشگیری‌ هستند و ما توان‌ و اختیار کاهش‌ آنها را داریم.

70 درصد عوارض پیری قابل پیشگیری است

سوسن فدایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: براساس مطالعه محققان، مشخص شد که‌ فقط‌ حدود 30 درصد از مسائل‌ مرتبط‌ با کهولت‌ به‌ طور ژنتیکی‌ در وجود فرد ریشه‌ دارند و چندان‌ قابل‌ پیشگیری‌ و تغییر نیستند.

وی با اشاره به اینکه سالمند احتیاج به امنیت روحی و جسمی دارد و باید در طراحی فضاهای مرتبط با سالمند این مسئله مورد توجه قرار گیرد، بیان داشت: سالمند باید مطمئن شود که در مواقع ضروری کمک دیگران را دارد یا در موقع بیماری سریع معالجه می‏شود و در فضایی که پا می‌گذارد آرامش دارد و مورد آزار قرار نمی‏گیرد.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، هفته سلامت و اختصاص آن به موضوع سالمندی را هفته‏ای دانست که وقف بزرگداشت، احترام و مواظبت از سالمندان شده است و تصریح کرد: کهولت یکی از موفقیت‌های دست یافتنی آدمی است که هم‌زمان با عصر رقابت و تلاش و مدرنیته به عنوان یکی از افتخارات بشریت شناخته شده است. 

وی با بیان اینکه گذشت عمر را نمی‌توان متوقف ساخت ولی می‌توان با بکارگیری روش‌ها و مراقبت‏های مناسب از اختلالات سالمندی کاست، ادامه داد: آگاهی و عملکرد سالمند و افراد خانواده فرد سالمند در زمینه رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی می‌تواند گامی مؤثر در راستای داشتن یک شیوه زندگی سالم و توأم با شادی باشد و شرایطی را فراهم آورد که سالمند و سالمندان خود را در جامعه فردی مفید احساس کنند.

فدایی به تقسیم‏بندی نیازهای سالمندان اشاره کرد و اضافه کرد: احتیاجات عاطفی، معیشتی، احتیاج به تفریح، احتیاج به شرکت در زندگی اجتماعی و امنیت از جمله نیازهای سالمندان است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بهترین شاخص تعیین‌کننده طول عمر در افراد، شاخص خانوادگی است، افزود: به طور تقریبی نیمی از افراد بالای 80 سال، پدران بالای 80 سال داشته‌اند.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: طول عمر انسان تحت کنترل انسان نیست، ولی بخشی از عوامل پیش بینی کننده در طول عمر وجود دارد که در کنترل انسان است.

وی ادامه داد: از مهم‏ترین آنها می‏توان به مواردی هم‌چون معاینات طبی منظم، عدم مصرف کافئین و الکل، رضایت شغلی، احساس و تصور خود در نقش نوع دوستانه مفید از نظر اجتماعی مثل همسر، مشاور، والد و غیره، رژیم غذایی مناسب و ورزش اشاره کرد.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول