اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر یاردهای تاسیسات دریایی خرمشهر در گفت‌و‌گوی تفضیلی با فارس:

ارزش ساخت سکوها از هر زیارتی بالاتر است

خبرگزاری فارس: مدیر یاردهای تاسیسات دریایی خرمشهر در گفت‌و‌گوی تفضیلی با فارس گفت: برای من ارزش ساخت سکوها و توجه به تولید ملی از هر زیارتی بالاتر است.

ارزش ساخت سکوها از هر زیارتی بالاتر است

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، شرکت تاسیسات دریایی یکی از شرکت‌های پیمانکاری نفت محسوب می‌شود که فعالیت آن در حیطه دریاست به طوری که در پروژه‌ها و میادین نفتی و گازی که در دریا وجود دارد وظیفه ساخت جکت‌ها و سکوها و لوله گذاری را از چاه تا خشکی برعهده دارد.

در همین رابطه با حسین بدوی مدیریاردهای خرمشهر این شرکت در خصوص پروژه‌هایی که در دست کار دارند و روند اجرایی این پروژه‌ها گفت‌وگو کردیم.

 فارس: آقای طاهری مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در گوشه‌ای از مصاحبه‌اش با این خبرگزاری اشاره کرده بود که امکان دارد با توجه به عدم همکاری منطقه آزاد اروند ما نسبت به وجود این شرکت در منطقه تجدید نظر می‌کنیم که این مصاحبه منجر به یک سری توجهات از سوی منطقه آزاد شد. سئوال اول من این است که کسانی که نگاه تخصصی به انرژی و نفت ندارند به این اذعان دارند که در این یکی دو سال گذشته تحولات جدی در تاسیسات دریایی خرمشهر دارد صورت می‌گیرد و این از افزایش و توسعه فیزیکی هم مشخص است. یک کارنامه‌ای از فعالیت‌ها در یکی دو سال گذشته ارائه دهید.

 بدوی: اتفاق خاصی نیفتاده است بلکه اعتماد وزارت نفت و سران مملکت به توان نیروی اجرایی قوت گرفته است که این یکی از بارزترین موارد تحولات در خرمشهر است.

 

فارس: چطور؟

 

بدوی: واگذاری یک سری کارهای خیلی خاص و استفاده از توان بومی یعنی بومی کردن فعالیت‌های نفت و گاز سبب شده که این فعالیت‌ها جهت گیری بشود و عملا پروژه‌های زیادی به تاسیسات دریایی واگذار شده است.

فارس: این رشد کمی رویکرد مدیریت جدید بوده یا واگذاری پروژه‌ها این روند را در پی داشته است؟

 

بدوی: رویکرد ما تلفیقی از هر دوتاست. با توجه به پروژه‌های 35 ماهه که دستور مقام معظم رهبری است...

فارس: چه پروژه‌هایی را شامل می‌شوند؟

 

بدوی: این پروژه‌ها قبلا در هفتاد ماه بلکه بیشتر انجام می‌شد. مقام معظم رهبری در سفرشان در 25 خرداد ماه سال گذشته به این تاکید داشتند که پروژه‌های این چنینی را باید 35 ماهه انجام بدهیم و این شد یک حجت برای همه ما.

 

فارس: پس زمان پروژه‌ها نقش تعیین کننده‌ای در توسعه تاسیسات داشته است؟

 

بدوی: این زمان منطقی است. درست است که ما از لحاظ مواد اولیه دچار مضیقه‌ایم اما به صورت واقعی این زمان دست یافتنی است. در زمینه دیدگاه‌های مدیران قبلی و فعلی باید بگویم که دیدگاه‌ها یکی بوده است اما بومی کردن فعالیت‌ها انگیزه بیشتری به شتاب در کارها بخشیده است و به نوعی فکر و اندیشه و تخصص و توانا ایرانی را به نمایش گذاشته‌ایم.

فارس: پروژه هایی که انجام می‌دهید جزو اهداف سالانه تعریف می‌شود. ظاهرا مواردی داشته‌اید که زودتر از موعد کار را به اتمام رسانده‌اید.

 

بدوی: سکوهایی که ساخته شده در چارچوب پروژه‌های 35 ماهه بوده است.

 

فارس: چند تا سکو بوده است؟

 

بدوی: پنج تا جک کت و پنج تا عرشه و متعلقات دیگر که ساخت همه این موارد واگذار شده است به یاردهای خرمشهر. اولین جک کت (جک کت فاز 21) را شرکت تاسیسات دریایی به دریا ارسال کرده است. اولین سازه‌ای از پروژه‌های 35 ماهه که به دریا ارسال شده است. جکت 19 سی در چهارم فروردین ارسال شد.

 

فارس: اولین  در سال جدید.

 

بدوی: در سال جدید ما فقط یک روز تعطیلی داشتیم.

 

فارس: چه روزی؟

 

بدوی: اول فروردین. ما در اینجا همه زندگی‌مان را گذاشته‌ایم، تفریح و زیارت و... برای من ارزش ساخت سکوها از هر زیارتی بالاتر است چون با ساخت سکو گاز تولید می‌شود و هموطنانی که از بی گازی رنج می‌برند در سرمای زمستان از گاز بهره مند می‌شوند.

 

فارس: ارسال بعدی کی بود؟

 

پانزدهم فروردین بود.

 

فارس: چه بخشی است؟

 

بدوی: آن هم جک کت است؛ جک کت فروزان شش پایه و یکی از بزرگ‌ترین جک کت‌ها ست که درحال ساخت است.

 

فارس: مشخصات بیشتر.

 

بدوی: تناژ آن با پایلایش 3830 تن است. اف زد- آ.

 

فارس: و موارد دیگر.

 

بدوی: آیتم‌های زیادی در حال تکمیل است جک کت فاز بیست دو جک کت از فاز 19.

 

فارس: ارتفاع هر کدام؟

 

64 متر داریم 74 متر و... بستگی دارد به عمق آب.

 

فارس: این سکوها توسط شناورهای خاصی در دریا نصب می‌شوند؟

 

بدوی: بله. غدیر 5000 و ابوذر 1200 که در حال نصب هستند در میادین پارس جنوبی. نزدیک به 80 تا سازه داریم که 10 عرشه را در دستور کار داریم همان سکو که پنج تا از آنها 70 درصد پیشرفت داشته‌اند که بنا داریم به امید خدا در پایان خرداد ماه امسال به دریا ارسال کنیم.

 

فارس: در خصوص نیروهای بومی شما اذعان داشته‌اید که 4 هزار نفر شاغل هستند آیا امسال امکان افزایش نیروها هست؟

 

بدوی: اگر مشکلاتی که  سر راه ما وجود دارد حل شود قطعاً این موضوع تحقق خواهد یافت.

 

فارس: چه مشکلاتی؟ عوارضی که می‌گیرند؟

بدوی: در روزهای پایانی سال با استاندار جلسه‌ای داشتیم و سعی شده این مسائل حل بشود.

 

فارس: چه راهکاری می‌تواند به رفع موانع کمک کند؟

 

بدوی: اگر تعامل بیشتری صورت بگیرد جا دارد که ما نیروی‌مان را افزایش بدهیم. سپاه نهایت همکاری را دارد و فرماندار هم انصافا ما را حمایت کرده است. بندر و حتی گمرک نگاه‌شان مثبت است و جای تشکر و تقدیر دارد و نهایت سعی شان را برای اشتغال‌زایی کرده‌اند.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول