اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی گیلان:

27 هزار خانوار ساکن جنگل‌های گیلان هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: 27 هزار خانوار ساکن جنگل‌های گیلان هستند و تنها برای هفت هزار تک خانوار برنامه داریم.

27 هزار خانوار ساکن جنگل‌های گیلان هستند

رحمت‌الله رحمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت  با اشاره به وضعیت خروج دام از جنگل اظهار داشت: در گیلان 565 هزار هکتار جنگل و 254 هزار هکتار مرتع وجود دارد که دام باید به مرتع برود و این مقدار مرتع برای 700 هزار واحد دامی است.

وی، با بیان اینکه 12 هزار بهره‌بردار دامی وجود دارد، افزود: اکنون یک میلیون و 500 هزار واحد دامی در مرتع وجود دارد که دو برابر ظرفیت دامی در مرتع است.

این مسئول، با اشاره به اینکه سالانه 800 هزار واحد دامی چهار ماه را در مرتع و 8 ماه در جنگل به‌سر می‌برند، تصریح کرد: در گیلان مرتع پایین‌دست وجود ندارد و 27 هزار خانوار در جنگل ساکن هستند که ما برای 7 هزار تک خانوار برنامه داریم.

وی، 60 درصد جنگل‌های گیلان را در کنترل 7 هزار تک خانوار عنوان کرد و ابراز داشت: تهیه طرح هادی برای روستاهای بالای 50 خانوار در داخل و حاشیه جنگل امری ضروری است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با تصریح بر اینکه قادر به خروج 27 هزار خانوار جنگل‌نشین نیستیم، خاطرنشان کرد: در مدت 15 سال که طرح خروج دام از جنگل اجرا می‌شود تاکنون دو هزار و 880 خانوار با 30 هزار واحد خارج شدند.

وی، با اشاره به اینکه زندگی اقتصادی و اجتماعی این خانوارها وابسته به جنگل است، خاطرنشان کرد: این خانوارها زندگی خود را از جنگل تامین می‌کنند.

رحمانی، وجود جنگل‌نشینان را در تخریب جنگل تاثیرگذار دانست و اذعان کرد: حضور جنگل‌نشینان موجب تخریب سرشاخه‌های جنگلی می‌شود و مسئولان باید متوجه این قضیه باشند که ما مازاد دام را از جنگل خارج می‌کنیم.

وی، با تاکید بر اینکه حدود 500 هزار واحد دامی با چهار هزار خانوار باید از جنگل‌های گیلان خارج شوند، یادآور شد: برای خروج این تعداد واحد دامی و خانوار جنگل‌نشین به بیش از 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

این مسئول، خواستار برنامه‌ریزی برای خروج دام از جنگل  و تامین اعتبار مورد نظر شد.

انتهای پیام/خ۲۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول