اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آبخیزداری منابع طبیعی مازندران:

25 درصد از نیاز چوبی مازندران از جنگل تامین می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران گفت: تنها 25 درصد از نیاز چوبی استان مازندران از منابع جنگلی تامین می‌شود.

25 درصد از نیاز چوبی مازندران از جنگل تامین می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، سید محسن موسوی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران بعدازظهر امروز در بازدید از طرح‌های منابع طبیعی شهرستان سوادکوه با اشاره به این مطلب که منابع طبیعی جزو انفال و متعلق به همگان است، گفت: بر اساس نظر مقام معظم رهبری، حراست از منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود تا حفظ و حراست از آن با مشارکت عمومی انجام شود.

موسوی افزود: تعداد دام متکی به مراتع یک میلیون واحد دامی است و این در حالیست که مراتع کشور ظرفیت 777 هزار واحد دامی را دارد و 223 هزار واحد دامی بیشتر از ظرفیت مراتع در کشور حضور دارند.

وی از وجود طرح مرتع‌داری در 94 درصد از مراتع خبر داد و افزود: مجموع جنگل‌های دنیا 3.8 میلیارد هکتار است و به عبارت دیگر حدود 30 درصد سطح کره خاکی را جنگل تشکیل می‌دهد که سهم آسیا 547 میلیون هکتار  از جنگل‌های دنیاست.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران تصریح کرد: سه درصد از جنگل‌های آسیا در ایران وجود دارد و بیش از 53 درصد از جنگل‌های شمال کشور در استان مازندران و 38 درصد از جنگل‌های آن در اداره کل منابع طبیعی ساری وجود دارد.

وی از وجود 130 گونه درختی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: 80 گونه درخت و 50 گونه درختچه را در این استان شاهدیم و 30 گونه درخت صنعتی نیز در استان وجود دارد.

موسوی به سرانه 0.7 هکتار جنگل در دنیا اشاره کرد و خاطرنشان کرد: سرانه جنگل در ایران 0.2 هکتار و فضای سبز شهری دنیا برابر با 15 تا 17 متر مربع و این مقدار در کشور برابر با دو متر مربع است و از لحاظ جنگل ما جزو کشورهای فقیر هستیم.

وی گفت: اروپا قدمت 10 هزار ساله جنگل و علم 200 ساله آن را دارد و ما قدمت میلیونی جنگل داریم ولی قدمت علم جنگلداری در کشور ما به 50 سال می‌رسد.

این مسئول منابع طبیعی مازندران از ورود بیش از 4 میلیون و 600 اصله نهال به عرصه‌های استان مازندران خبر داد و گفت: اگر تنها 30 تا 50 درصد نهال ها به ثمر برسد، کار بزرگی انجام شده است.

وی از نیاز چوبی 2 میلیون متر مکعبی استان مازندران خبر داد و گفت: مصرف سالانه چوب و کاغذ استان مازندران حدود 430 هزار متر است و تنها 25 درصد از نیاز چوبی استان مازندران از منابع جنگلی تامین می‌شود و 30 درصد را وارد می‌کنیم و بقیه از درختان طرح‌های مردمی و خصوصی و صنوبر کاری‌ها تهیه می‌کنیم.

موسوی از وابسته بودن 3 هزار خانوار به صنایع چوب و کاغذ خبر داد و گفت: بهره‌برداران از جنگل تنها به نفع شخصی فکر نمی‌کنند که اگر اینگونه بود جنگل به سمت قهقهرا می‌رفت.

وی با دفاع از طرح خروج دام از جنگل گفت: ما باید واقعیات را بپذیریم و اگر پاسخی برای یک پدیده نداریم نباید صورت مسئله را پاک کنیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران از اجرای 200 سال پیش طرح خروج دام از جنگل در کشورهای توسعه یافته خبر داد و بیان کرد: بر اساس نظر متقن کارشناسان، دام‌ها باید از جنگل خارج شوند و اینکه برای دامدار بعد از خروج برنامه‌ریزی درستی نشد بحث دیگری است.

وی از حضور یک‌ میلیون و 200 واحد دامی در جنگل‌ها خبر داد و گفت: از مجموع یک میلیون و 600 هزار واحد دامی، 371 هزار واحد آن از جنگل‌ها خارج شده‌اند.

موسوی خاطرنشان کرد: اگر برای هر روز در طول 9 ماه یک اصله نهال توسط یک دام از بین برود بیش از 590 میلیارد ریال خسارت سالانه وارد می‌شود.

وی افزود: منابع طبیعی با روستائیان در افزایش محدوده جنگل برای استفاده از دام همکاری می‌کند.

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول