اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های دیدنی گیلان/

گسکر شهر مدفون در دل جنگل‌های هفت‌دغنان صومعه‌سرا

خبرگزاری فارس: گسکر شهر مدفون و بی‌نظیر تاریخی با یک‌هزار و 200 سال قدمت در دل جنگل‌های منطقه هفت‌دغنان طاهرگوراب صومعه‌سرا قرار گرفته و مهم‌ترین قطب گردشگری گیلان محسوب می‌شود.

گسکر شهر مدفون در دل جنگل‌های هفت‌دغنان صومعه‌سرا

به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، صومعه‌سرا شهری در 25 کیلومتری غرب مرکز گیلان است که از شمال با بندر انزلی و رضوانشهر و از جنوب با فومن همسایه است.

تولید و پرورش کرم ابریشم، چای، نیشکر و برنج از مهم‌ترین محصولات تولیدی در این شهرستان محسوب می‌شود.

صومعه‌سرا با وسعتی بالغ بر 633 کیلومتر مربع است و طبق آخرین تقسیمات کشوری دارای سه بخش مرکزی، تولمات و میرزاکوچک با هفت دهستان کسما، طاهر گوراب، ضیابر، هندخاله، لیفشاگرد، گوراب‌زرمیخ، مرکیه و 154 روستا است.

از ویژگی‌های طبیعی صومعه‌سرا می‌توان به وجود تالاب در شمال آن اشاره کرد که از نظر زیست‌محیطی، گردشگری و اقتصادی دارای اهمیت ویژه‌ای است و شامل زیستگاه گونه‌های مختلفی از پرندگان بومی و مهاجر و انواع آبزیان است.

تالاب صومعه‌سرا از بزرگ‌ترین تالاب‌های دنیا محسوب می‌شود که دارای توان‌های بالقوه متعدد طبیعی و گردشگری است.

بخش چراگاهی حاشیه تالاب یکی از ارزشمندترین مناطق دیدنی است و ساکنان زیادی در آن زندگی می‌کنند که اساس معیشت آنان کشاورزی مبتنی بر کشت برنج، صیفی‌جات، توتون و نیز فعالیت‌های دیگر نظیر صید، شکار و دامداری مبتنی بر پرورش گاو و گاومیش است.

ماسوله‌رودخان، قلعه‌رودخان و پسیخان از مهم‌ترین رودخانه‌هایی هستند که به این تالاب وارد می‌شوند. همچنین مناطق حفاظت شده «سلکه» و «سیاه کشیم» با اعتبار بین‌المللی به عنوان محل امنی برای زیستگاه پرندگان مهاجر در صومعه‌سرا واقع است.

معماری سنتی روستایی در صومعه‌سرا به تجربه گرانبهای گذشتگان تکیه داشته و هماهنگ با عوامل محیطی پدیدار شده است که در چگونگی معماری عوامل آب و هوایی مانند باران مداوم، وزش بادها، طبیعت و مواد موجود در دسترس نقشی اساسی دارد و در برخی مناطق نوع خانه‌ها مانند «تلمبار» و «کندوج» در ارتباط مستقیم با کار کشاورزی اهالی است.

از آثار تاریخی این شهر نیز می‌توان به مناره روستای مناره بازار، آثار ماندنی از پل خشتی در روستای پردسر، پل خشتی گازرودبار، سید خروسه در هفت‌دغنان ضیابر که توسط سازمان میراث فرهنگی در حال مرمت و بازسازی است، اشاره کرد.

بازارهای محلی و توزیع محصولات کشاورزی بومی و ارائه صنایع دستی رکن مهم اقتصادی در صومعه‌سرا به شمار می‌رود و این بازارها به صورت هفتگی و معمول در مناطق تولم‌شهر، ضیابر، گوراب‌زرمیخ و شهر صومعه‌سرا تشکیل می‌شوند.

وجود بیش از 66 باب بقاع متبرکه و 227 مسجد در نقاط مختلف روستایی و شهری صومعه‌سرا، معرف مذهبی بودن این دیار و علاقه مردم به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) است.

صومعه‌سرا از مناطق زیبا و دیدنی گیلان است که به دلیل ناشناخته بودن از دید مسافران و حتی مردم این شهرستان دور مانده ‌است و ناشناخته ماندن این شهرستان موجب شده تا نتواند به عنوان یک منطقه گردشگری برای مسافران جاذبه داشته و دیدنی به نظر آید.

صومعه‌سرا به دلیل قرار گرفتن در حاشیه جنوبی تالاب انزلی سالانه پذیرای پرندگان مهاجری نظیر کیلار، فیلوش، خوتکای پرسفید و معمولی است که برای هر مسافری خاطره‌انگیز جلوه می‌کند.

منطقه زیبا و کوهستانی «تنیان» واقع در بخش گوراب‌زرمیخ صومعه‌سرا از نقاط زیبای طبیعی به شمار می‌رود که به دلیل طبیعت فرح‌انگیز، نشاط آور و منحصر به فرد از جاذبه‌های بکر طبیعی این شهرستان است.

منطقه ساحلی تالابی باقلاکش، ،منطقه کوهپایه‌ای جنگلی سیاه کوه، منطقه نمونه گردشگری نوخاله و گردشگری تاریخی شهر مدفون و مناره گسکرات از دیگر این مناطق بکر گردشگرپذیر در صومعه‌سرا است.

گسکر با قدمت یک‌هزار و 200 ساله در سال‌های اخیر به عنوان یک اثر تاریخی منحصربه‌فرد در شمال ایران معرفی شده است که این امر مدیون جدیت و پشتکار کارشناسان و کاوشگران باستان‌شناسی در منطقه هفت‌دغنان است.

وجود حمام‌ها، بازار، اماکن مسکونی و مذهبی، پل‌های خشتی و آثار منقوش و غیرمنقوش نمایان شده در این شهر تاریخی و مدفون نشانه از وجود یک تمدن و حیات تاریخی در دوره اسلامی دارد. شهر تاریخی گسکر نمایانگر یک منطقه امیرنشین در دوره باستان است.

ایجاد سایت موزه در کنار شهر تاریخی گسکر از بزرگ‌ترین اهداف در حال اجرای این شهر تاریخی بوده که به همت مسئولان استانی و شهرستانی در حال پیگیری است تا نمایش و معرفی آثار یافت شده از این منطقه تاریخی و با قدمت را برای همگان به مرحله ظهور برساند.مطالعات و اقدام‌های اولیه این زیرساخت‌ فراهم و انجام شده است.

منطقه گسکرات و به‌ویژه شهر تاریخی گسکر و وجود مناره آجری متعلق به دوران باستان در روستای «مناره بازار» صومعه‌سرا دارای جاذبه‌های گردشگری بکر و طبیعی بوده که قادر به جذب مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به آنجاست.

برنامه‌های کاوشگری و عملیات از خاک بیرون کشیدن شهر گسکر از زمستان سال 88 در منطقه گسکر به عنوان محور و پایلوت گردشگری و تاریخی در صومعه‌سرا آغاز شد که تاکنون بخش زیادی مورد کشف و بازسازی قرار گرفته است.

بالغ بر 60 هکتار از مجموع 120 هکتار اراضی شهر تاریخی گسکر به عنوان یک اثر تاریخی دوره اسلامی به ثبت ملی رسیده که مسئولان میراث فرهنگی گیلان در تدارک ثبت بقیه اراضی این شهر دوره اسلامی هستند.

مناره گسکر صومعه‌سرا در بخش مرکزی صومعه‌سرا و در 36 کیلومتری غرب شهرستان رشت واقع شده ‌است. مناره گسکر در مسیر یک جاده قدیمی معروف به شاه عباسی واقع شده که یادآور مناره‌های عظیم سلجوقی در دیگر مناطق ایران است.

ارتفاع مناره 29 متر و قطر آن در پایه هفت متر و در بخش فوقانی 2.35 متر است و این مناره شکل مخروطی دارد و یک ستون نگهدارنده در وسط به عنوان تکیه‌گاه به ابعاد ۵۵ در ۵۵ سانتی‌متر به پلکان مارپیچ داخلی و جداره بیرونی منار ایستادگی داده ‌است

انتهای پیام/خ۱۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول