اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل:

مردم در روز طبیعت جنگل و عرصه‌های طبیعی را یار مهربان بدانند

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل گفت: هموطنان در روز انس با طبیعت و حضور در عرصه‌های مختلف جنگل و منابع طبیعی را یار مهربان و شفیق همدم خود بدانند.

مردم در روز طبیعت جنگل و عرصه‌های طبیعی را یار مهربان بدانند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل نایبعلی رحیمی ظهر امروز در جریان آغاز طرح درختکاری در برخی از مناطق شهر خلخال اظهار داشت: روز انس با طبیعت به عنوان یک سنت ماندگار و همیشه جاوید ایرانیان نشان از پیوند تاریخی و عمیق مردم با طبیعت است که در ایام گذشته براساس رسم معمول هر ایرانی در این روز اقدام به کاشت یک درخت و نهال می‌کرد تا به سرسبز شدن و توسعه عرصه‌های طبیعی کمک کند.

وی تصریح کرد: ‌با رسوخ فرهنگ بیگانه و برچیده شدن برخی از آداب و رسوم اصیل و ماندگار و تغییر ماهیت در آنها امروز ایام 13 فروردین به نام روز انس با طبیعت تبدیل به برخی تلخ کامی‌ها شده چرا که برخی از هموطنان به جای مراقبت از طبیعت تازه رویش کرده به تخریب و تهدید آن روی آورده‌اند.

رحیمی این حرکت را بسیار ناپسند و فاقد وجاهت انسانی و اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: اگر در روز طبیعت بعد از بهره‌گیری از این موهبت خدادادی عرصه جنگلی را پاکیزه و به دور از هرگونه آلودگی ترک کنیم و به حیات آن ضربه‌ای وارد نکنیم، امکان بازگشت دوباره ما به طبیعت وجود دارد اما اگر در همان روز انس با طبیعت به جای بهره‌برداری درست انواع ظروف یکبار مصرف و زباله‌هایی که گاه در طبیعت تعفن و تجمع حشرات ناقل که بیماری ایجاد می‌کند به وجود آوریم در حقیقت به حیات خود ضربه وارد کردیم.

این مسئول بزرگ‌ترین نامهربانی با طبیعت را رهاسازی ظروف یکبار مصرف با پایه نایلونی، قوطی‌های فلزی و برخی از زباله‌های غیر قابل تجزیه را بیان کرد و ادامه داد: بوته‌کنی، آتش زدن بوته‌ها به ویژه گون‌ها، قطع شاخ و برگ درختان، رها کردن نایلون‌ها و مواد پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف و قوطی‌های فلزی از مواردی است که سبب تخریب و آلودگی محیط زیست را فراهم می‌آورد.

وی گفت:‌ در این استان تفرجگاه‌ها و منابع طبیعی مختلف وجود دارد که در روز طبیعت مملو از گردشگران و دوستداران طبیعت است که گاه به دلایل مختلف در این روز نامهربانی با طبیعت را شاهد هستیم که امیدواریم امسال با تغییر نگرش و نهادینه شدن فرهنگ صیانت از این مواهب الهی آسیب‌ها به حداقل برسد.

به گزارش فارس، مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: از ردیف اعتبار مستقل با سهم پنج درصد از اعتبارات جنگل‌های شمال برای توسعه و ارتقای وضعیت جنگل و منطقه نمونه گردشگری فندقلوی نمین اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: اخذ این اعتبار به دلیل ویژگی‌های اکوتوریسم بی‌نظیر منطقه از جمله اهداف ما به شمار می‌رود که در سال جدید تلاش می‌کنیم به این اهداف جامه عمل بپوشانیم.

به گفته رحیمی در سال گذشته پنج میلیارد ریال اعتبار برای این جنگل پیشنهاد شده بود که سه میلیارد ریال آن جذب شد.

وی خاطر نشان کرد: این اعتبارات در توسعه فنی، مهندسی و علمی این منطقه نقش بسزایی داشته و اسباب مطالعات علمی جدید را در این منطقه ممتاز گردشگری فراهم کرده است.

رحیمی منطقه گردشگری و جنگلی بکر فندقلو و برخی از مناطق جنوب استان نظیر ازنا و بیشه‌زارهای خلخال را از مناطق بکر طبیعی استان برشمرد و اضافه کرد: بهره‌برداری از ظرفیت غنی این منابع نیازمند توسعه علمی و مطالعات عمیق کارشناسی است که انتظار می‌رود بخش مهمی از این اهداف در سال‌جاری محقق شود.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول