اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ویمه کهن در انتظار مسافران نوروزی

قلعه‏های فیروزکوه چشم به قدوم گردشگران دارند

خبرگزاری فارس: قلعه‏های تاریخی و زیبای شهرستان فیروزکوه در ایام تعطیلات نوروزی چشم به قدوم گردشگران دارند تا از آنها بازدید کنند.

قلعه‏های فیروزکوه چشم به قدوم گردشگران دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران "قلعه فیروزکوه" بالای کوه صخره‌ای مشرف بر امامزاده اسماعیل (ع) در حومه شهر فیروزکوه قرار گرفته است.

برای ساخت این قلعه در قسمت دیوارهای خارجی و دفاعی و برج از لاشه سنگ همراه با ملات گچ و ساروج استفاده شده است.

از این قلعه فقط کمی از دیواره‌های ضلع غربی و ضلع جنوبی همراه یک برج باقی‌ مانده است و در ضلع شرقی و کنار برج تعدادی اتاق مخروبه مشاهده می‌شود.

برج که نسبتاً سالم مانده دایره‌ای ‌شکل است و حدود پنج متر هم از دیواره‌ها باقی‌ مانده است؛ در وسط این برج یک پنجره کوچک مستطیل‌ شکل دیده می‌شود.

کلاویخو جهانگرد مشهور اروپایی که در دوره مغول به ایران سفر کرده بود، در مورد این قلعه می‌نویسد: ‌«گویند دژ فیروزکوه چنان نیرومند بود که هیچ‌کس نمی‌توانست آن را در صورتی که پادگان کافی در آن موجود می‌بود، به حمله بگیرد چون حصار بر نوک کوهی است مشرف بر دشتی که این کوه را از کوه‌های دیگر به کلی مجزا می‌کند.»

«در پای حصار در کنار دشت دیواری است که گرداگرد آبادی فیروزکوه را گرفته است و از آنجا دفاع می‌کنند.

در داخل این دیوار آبادی فیروزکوه قرار گرفته و بالاتر از این دیوار، دیوار دیگری به موازات آن کشیده شده و بالاتر هم دیواری است به موازات دو دیوار اول که همانا دیوار دژ اصلی است.

در میان دو دیوار اخیر خانه‌های مردم آبادی واقع است؛ بر فراز این‏ها سنگر‌ها و استحکامات دژ مرکزی قرار دارد، با دیوار محکم و برج‌های استوار و بسیار.

به این طریق با آن که فیروزکوه داخل یک دژ است، سه حصار دارد که یکی بر فراز دیگری است و نیز در دژ مزبور چشمه زلالی است که اهالی آنجا را کفایت می‌کند و حال آن که از پایین حصار هم رودخانه‌ای می‌گذرد که روی آن پل‌های متحرک وجود دارد که برای دست‌ یافتن به حصار اول باید از آنها گذشت».

* قلعه باباریش

این قلعه در ‌23 کیلومتری جنوب فیروزکوه و بر بالای صخره‌ای مشرف به روستای مزداران واقع شده است. مصالح به کار رفته در این قلعه سنگ‌لاشه و ملات ساروج است.

قسمت اعظم این بنا از ‌بین‌ رفته و فقط قسمتی از دیوارهای ضلع شمال‌ شرقی و قسمتی از دو برج در جهات شمالی و غربی باقی مانده است.

بقایای مصالح به کار رفته در بنا از قسمت‌های تخریب شده هنوز در محوطه قلعه دیده می‌شود.

اطراف قلعه سفال‌های شکسته در ابعاد مختلف به وفور دیده می‌شود که دارای رنگ‌های مختلف از جمله نخودی، قرمز، آجری و فیروزه‌ای با نقوش سیاه‏ رنگ است.

این قلعه از قرن 5 تا 9 مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

انتهای پیام/ن10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول