اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نیمه نخست سال 91

بزرگ‌ترین کارخانه کاشی‌سازی گیلان افتتاح می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از افتتاح طرح توسعه بزرگ‌ترین کارخانه کاشی‌سازی این استان در نیمه نخست سال 91 و افزایش دو برابری تولید کاشی خبر داد.

بزرگ‌ترین کارخانه کاشی‌سازی گیلان افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدحسین اصغریان عصر امروز در جمع اعضای شورای اسلامی این شهر تعامل سازمان مذکور با اعضای شورا را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: این تعامل در یک نقطه بسیار خوب قرار دارد.

وی درباره برپایی نمایشگاه‌های بهاره در رشت افزود: نمایشگاه بهاره در رشت نسبت به سال گذشته با افزایش 25 درصدی حضور غرفه‌داران مواجه بوده و این کار بسیار ارزشمند در راستای تنظیم بازار با تعامل و همکاری شورا و شهرداری رشت انجام شده است.

این مسئول به وضعیت صنعت استان اشاره کرد و بیان داشت: زمانی رتبه صنعتی گیلان بین هفتم و هشتم بود و در این مقطع زمانی رتبه صنعتی استان به هفدهم تنزل یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر رتبه توسعه یافتگی استان در جایگاه سیزدهم کشور قرار دارد و ما به دنبال افزایش این رتبه هستیم و با اقدام‌هایی که هم‌اکنون در استان در حال انجام است و امیدواریم این رتبه به یک درجه ارتقا یابد.

اصغریان با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته خاطرنشان کرد: در حال حاضر هشت درصد ظرفیت تولید فولاد کشور در استان است و در بخش تولید سیمان نیز زمانی که وارد کننده سیمان بودیم.

وی با بیان اینکه روزانه 4 هزار تن سیمان تولید می‌شود، افزود: با راه‌اندازی کارخانه‌های سیمان دیلمان این میزان به 8 هزار تن در روز افزایش می‌یابد.

این مسئول تولید کاشی در گیلان را 1.5 میلیون متر مکعب عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر تولید کاشی در گیلان به 4 میلیون متر مکعب رسیده و در شش ماهه نخست سال 91 با راه‌اندازی طرح توسعه بزرگ‌ترین کارخانه کاشی گیلان میزان تولید به 8 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

به گفته وی گیلان در تولید دارو رتبه سوم، تولید قطعات خودرو رتبه چهارم و تولید دخانیات رتبه نخست کشور را دارد.

اصغریان اذعان کرد: در سال جاری تعداد 250 واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری 400 میلیارد تومان راه‌اندازی شده و به لحاظ طرح‌های در دست اجرا رتبه هفتم کشوری را داریم.

وی درباره تعطیلی برخی کارخانه‌های گیلان مانند کنف‌کار، خاور، فومنات و پنگوئن یادآور شد: شرکت کنف‌کار در سال 86 دارای 220 کارگر بود که 130 نفر بازنشسته شدند و 67 پرونده در این زمینه در حال بررسی است و در مدت یک ماه آینده 17 کارگر باقی می‌ماند که زمینه کار برای آنها فراهم می‌شود و این کارگران در نیمه نخست سال 91 تمام مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، وضعیت کارخانه خاور را بلاتکلیف بودن 15 کارگر آن عنوان کرد و بیان داشت: مطالبات آنها زیر 5 ماه است در حالی که قبلا 14 ماه مطالبات شناور داشتند.

وی اضافه کرد: کارخانه فومنات نیز با 100 نفر کارگر راه‌اندازی شده و می‌تواند با تکنولوژی جدید به کارگران بیشتری واگذار شود.

اصغریان به وضعیت شرکت پنگوئن با 120 کارگر رسمی اشاره کرد و افزود: این شرکت با وجود اینکه متعلق به بخش خصوصی است اما با حمایت بی‌نظیر سازمان تامین اجتماعی قرار است تمام کارگران با 14 سال سابقه کار بازنشسته شوند و کارخانه بازسازی شود و مطالبات تامین اجتماعی از طرف کارخانه‌ در پنج سال به صورت اقساط از طرف شرکت پرداخت شود.

وی به وضعیت تصفیه‌خانه شهر صنعتی رشت اشاره کرد و اظهار داشت: شهر صنعتی رشت فاقد تصفیه‌خانه است و در برخی از واحدهای مستقر در این شهر صنعتی از جمله فولاد یک دوم تصفیه خانه کل شهر صنعتی هزینه احداث تصفیه خانه شد و امیدواریم در مدت سه سال آینده پروژه تصفیه خانه رشت نهایی شود و مطابق برنامه زمان‌بندی محیط زیست حرکت کنند.

این مسئول وضعیت صنعت استان را با وجود تحریم‌ها خوب ارزیابی کرد و اذعان داشت: با توجه به فشارها و تحریم‌ها وضعیت واحدهای صنعتی استان خوب است.

وی همچنین در بخش بازرگانی از توزیع یک‌هزار و 700 تن میوه از 26 اسفند جاری خبر داد و افزود: یک‌هزار تن پرتقال و 600 تن سیب از طرف شبکه تعاونی روستایی خریداری شده که با هدف تامین به موقع میوه مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال و تنظیم بازار میوه در هشت نقطه از رشت و سراسر استان توزیع می‌شود.

اصغریان، قیمت سیب زرد را هر کیلو یک هزار و 600 تومان، سیب سرخ یک‌هزار و 900 تومان و پرتقال را یک‌هزار و 300 تومان در جایگاه‌های عرضه میوه عنوان کرد.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول