اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان:

وضعیت امنیت شبکه رایانه‌ای گیلان مطلوب است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی گروه مهندسی رایانه دانشگاه گیلان گفت: وضعیت امنیت شبکه‌های رایانه‌ای در گیلان مطلوب است.

وضعیت امنیت شبکه رایانه‌ای گیلان مطلوب است

رضا ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به تاسیس نخستین انجمن علمی رمز در گیلان اظهار داشت: انجمن علمی رمز در گیلان در حال حاضر بالغ بر 180 عضو از دانشجویان در تمام مقاطع رشته‌های مهندسی برق، رایانه و ریاضی دارد.

وی با بیان اینکه تاسیس انجمن رمز در دانشگاه گیلان امکان برقراری ارتباط دانشجویان این استان را با انجمن رمز تهران برقرار می‌کند افزود: دی ماه گذشته بزرگ‌ترین کارگاه انجمن علمی رمز کشور در این دانشگاه برگزار شد که از دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهید رجایی، علم و صنعت تهران و گیلان سخنران داشتیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان آموزش و افزایش فرهنگ‌سازی امنیت در استان و نیز درگیر کردن دانشجویان با مسایل روز دنیا و برطرف کردن نیازمندی‌های نیروی انسانی استان در حوزه امنیت داخلی را از جمله اهداف تاسیس انجمن علمی رمز در دانشگاه گیلان دانست.

وی خاطر نشان کرد: دانشجویان با عضویت در این انجمن می‌توانند از دیگر خدمات مانند مقالات، مجلات و شرکت در کارگاه‌ها و همایش‌ها بهره‌مند شوند.

ابراهیمی با بیان اینکه در ایران آمار مشخصی از تعداد حملات سایبری در دسترس نیست تصریح کرد: بیشترین بخش حملات سایبری در کشور، درون سازمانی صورت می‌گیرد زیرا در ایران درز اطلاعاتی در اینترنت وجود ندارد از این‌رو دشمن از افراد درون سازمانی برای دستیابی به اطلاعات سیستم استفاده می‌کند.

وی اذعان کرد: استفاده از افراد درون سازمانی برای نفوذ در اطلاعات سیستم از شگردهای دشمن است.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی رایانه دانشگاه گیلان با اشاره به ورود ویروس «استاکس نت» در سیستم نیروگاه هسته‌ای بوشهر اظهار داشت: این حمله، بزرگ‌ترین حمله علیه اطلاعات شبکه‌ای در کشور بوده که از افراد درون‌سازمانی برای دستیابی به اطلاعات سیستم استفاده شده بود.

وی به آمار سال 2011 حملات سایبری در دنیا اشاره کرد و بیان داشت: طبق این آمار 21 درصد حملات سایبری در دنیا درون سازمانی هستند که خسارت وارده آنها به سیستم‌ها نیز 33 درصد گزارش شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه درصد تکرار حملات مخرب طبق آمار سال 2010، 47 درصد بوده است یادآور شد: طبق گزارش آزمایشگاه آپای صنعتی اصفهان در سال 89، حمله (xss) و (skl) بیشترین آمار حمله در داخل کشور بوده است.

وی با تاکید بر لزوم آشنایی کارکنان و دانشجویان با ارتقای امنیت شبکه رایانه‌ای بیان کرد: وضعیت امنیت شبکه در گیلان مطلوب است اما هنوز در بخش تولید سخت‌افزار در کشور با مشکل مواجه هستیم و آنها را از خارج از کشور تهیه می‌کنیم که این امر ممکن است یکی از راه‌های درز اطلاعات از سیستم‌ها باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان تصریح کرد: باید 75 درصد سخت‌افزارها با توسعه و آموزش افراد در داخل کشور تولید شود که در حال حاضر در این راستا کمتر از 50 درصد به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی تولید و افزایش سخت‌افزاری‌های امنیت رایانه را نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری دولت دانست و اذعان کرد: از نظر تولید نرم‌افزار در کشور وضعیت مطلوب‌تری را نسبت به تولید سخت‌افزار داریم که باید تا پنج سال آینده از نظر تولید سخت‌افزار به خودکفایی برسیم.

ابراهیمی بر ضرورت تولید سخت‌افزارهای امنیتی و توجه به حملات ضد امنیتی درون‌سازمانی تاکید کرد و گفت: استفاده از شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزار اسکایپ مورد امنیت نیستند، بلکه طبق گزارش‌های رسیده این امر خود راهی برای سوءاستفاده از سیستم‌ها محسوب می‌شود.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول