اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری:

8 درصد هلو دنیا در ایران تولید می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر حدود 7 میلیون تن هلو در جهان تولید می‎شود که ایران با 570 هزار تن حدود هشت درصد تولید جهان را دارا است.

8 درصد هلو دنیا در ایران تولید می‌شود

صفدر نیازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: هلو یکی از مهم‌ترین درختان هسته‌دار است که در جهان کشت می‎شود، در حال حاضر حدود 7 میلیون تن هلو در جهان تولید می‎شود که ایران با 570 هزار تن حدود هشت درصد تولید جهان را دارا است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 35 هزار تن هلو از سطح 4 هزار و 100 هکتار از باغات این استان برداشت شد، گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی مناطق تولید هلو در استان که همان ارتفاع و نور فراوان است، محصول تولیدی کیفیت بسیار عالی دارد.

نیازی اضافه کرد: کشت ارقام دیررس هلو در این استان به دلیل عدم محصول در بازار استان‌های همجوار در زمان رسیدن، بازگشت سرمایه خیلی خوبی دارد، برهمین اساس در سال‌های اخیر توسعه باغ‌های هلوی استان به شدت در حال افزایش است.

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ارقام دیررس هلو، گفت: ارقام دیررس شامل ارقامی است که از نیمه شهریور تا اواسط مهر برداشت می‎شود، این ارقام شامل زعفرانی دیررس، کاردی، جی اچ هیل و آلبرتا است.

وی ادامه داد: ارقام میان رس نیز شامل ارقامی است که اواخر تیر و مردادماه و اوایل شهریور برداشت می‎شود، این ارقام شامل زعفرانی، میان‌رس، انجیری، ردهاون، شلیل رد گلد و شلیل سان گلد است.

نیازی با اشاره به اقدامات اجرایی لازم به منظور تولید با کیفیت، گفت: به‌ منظور تولید پیوسته و با کیفیت محصول اعمال مدیریت در باغ هلو الزامی است که تغذیه، آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری‎ها و هرس مهم‌ترین عملیات لازم در باغ‌های هلو را شامل می‎شود.

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بر ضرورت هرس درختان هلو تأکید کرد و گفت: یکی از مهمترین عملیاتی که در باغ انجام می‎شود هرس است، بسیاری از باغداران بدون اطلاع یا با اطلاعات اندک درباره چگونگی هرس و علل آن قسمت‌هایی از درخت را حذف می‌کنند، بدون آنکه هدف خاصی را در نظر داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در هرس همیشه هدف مشخص است و هر برش باید منجر به بهبود میزان و کیفیت محصول و افزایش طول عمر درخت شود.

نیازی همچنین بر ضرورت استفاده مناسب از کودهای شیمیایی در زمان مناسب به‌منظور افزایش بهره‌وری درختان میوه تأکید کرد و گفت: مصرف ازت در اواخر تابستان، میزان مقاومت سرمای زمستانه درختان هلو را کاهش می‎دهد.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول