اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش‏های فارس از وضع آثار گردشگری شرق تهران/2

مراء؛ روستایی با میراث تاریخی رو به فرسایش

خبرگزاری فارس: روستای مراء در شهرستان دماوند در آستانه سال نو و در پیش بودن ایام نوروز، با میراث تاریخی کهن اما رو به فرسایش پذیرای گردشگران نوروزی است.

مراء؛ روستایی با میراث تاریخی رو به فرسایش

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، روستای مراء مرکز دهستان تارود از بخش مرکزی شهرستان دماوند در 60 کیلومتری پایتخت و 10 کیلومتری دماوند از جمله مناطق روستایی دارای ریشه‏های عمیق تاریخی و مذهبی است.

نگاهی گذرا به ابنیه تاریخی روستای مراء نشان می‏دهد که این بناهای میراثی و ارزشمند در برهه کنونی، بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه و عنایت مسئولان است.

* بقاع متبرکه "امامزاده دو برادر" در انتظار یاری مسئولان

یکی از آثار تاریخی روستای مراء، بقاع متبرکه "امامزاده دو برادر" یا در گویش محلی "دو برار" است.

امامزاده دو برادر همان‌گونه از نامش پیدا است، متشکل از دو بقعه شبیه به هم بر فراز ضلع غربی سینه‏کش ارتفاعات روستای مراء بوده که به فاصله کمتر از شش متری یکدیگر استقرار یافته‏اند.

نمای کلی این دو مقبره دارای شباهت‏های بسیار و تفاوت‏هایی ناچیزی است که از جمله این تفاوت‏ها می‏توان به ایجاد طاق‏نما در فضای خارجی بنای شرقی، کوتاهی نسبی ارتفاع و گنبد رک بنای غربی و نمای مدور داخلی مقبره غربی در مقابل شکل هندسی هشت ضلعی بقعه رو به رو اشاره کرد.

اما شاخصه‏هایی نظیر به‏کارگیری مصالح سنگ لاشه، ملات گچ و ساروج در احداث فضای داخلی و گچ‏اندود، بندکشی بین سنگ‏های سازه و در‏های چوبی کوچک دو لنگه باز شونده به سوی شرق را می‏توان در ردیف شباهت‏های بقاع امامزادگان قرار داد.

بر اساس متون تاریخی در سالیان نه چندان دور در کنار مقبره امامزاده شرقی، سه سنگ قبر تاریخی حکاکی شده با مضامینی همچون "هذا المرقد المرحوم ظفر بن حسن رودباری در تاریخ سنه اربع و تسعین" و "هذا المرقد المرحوم نعیم ابن فاضل متوفی فی تاریخ اربعه و خمسین" وجود داشت که از خارج به داخل بقعه انتقال یافته بود.

محوطه بیرونی بقاع امامزاده دو برادر را گورستان تاریخی روستای مراء تشکیل می‏دهد که در سالیانی متمادی قبور قدیمی‏تر شکافته و اموات جدید در آن دفن شده است؛ از این رو به نظر می‏رسد طبق سنتی دیرین سنگ‏های قدیمی به داخل مرقد انتقال داده می‏شده است.

کاوش کارشناسان باستان‏شناسی در محوطه این اثر از یافت سفالینه‏های نخودی و قرمز با نقوش متعلق به دوران سلجوقیان، مغول، تیموری و دیگر ادوار تاریخی خبر می‏دهد.

با توجه به این کشفیات، اثر تاریخی محوطه امامزاده دو برادر را می‏توان به دوران قرون اولیه اسلامی و بقاع یاد شده را مربوط به دوره‏های ایلخانیان یا تیموریان یعنی قرون هفت و هشت هجری قمری نسبت داد.

* ساماندهی اثر توسط اهالی و شورای اسلامی

عضو شورای اسلامی روستای مراء از ساماندهی این اثر توسط اهالی و شورای اسلامی خبر داد و گفت: امامزاده دو برار و یا دو برادر مراء قدمتی بیش از 800 سال دارد و مردم این دیار از دیرباز تاکنون ارادت خود به ائمه اطهار (ع) را در قالب توجه ویژه به این بقاع متبرکه جلوه‏گر می‏ساختند.

علی ابراهیمی ادامه داد: به رغم این اهمیت مذهبی و قدمت تاریخی، بقعه امامزاده دو برادر مراء مشمول اختصاص اعتباری برای مرمت نشد.

وی با اشاره به واکنش مسئولان میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند اظهار داشت: از سویی مسئولان اداره اوقاف و امور خیریه دماوند، اعضای شورای اسلامی روستا را پیرامون امور بقعه به میراث فرهنگی ارجاع می‏دهند.

عضو شورای اسلامی روستای مراء ادامه داد: از طرفی دیگر، مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان نیز از فقدان شجره‏نامه در خصوص این دو بقعه سخن به میان آورده و مرمت آن را از امور غیر مرتبط با شرح وظایف خود بیان می‏کنند.

ابراهیمی تصریح کرد: تداوم وضع نامناسب و اسفناک گذشته این اثر مذهبی و تاریخی مورد اعتراض مردم بود؛ از این رو، اعضای شورای اسلامی روستا با همراهی دهیاری اعتباری برای ساماندهی این بقاع اختصاص داده تا دست‏کم از آن شرایط نامناسب رهایی یابد.

عضو شورای اسلامی روستای مراء از تخریب تدریجی این بنا تا چند سال آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: با وجود این مرمت نه چندان حرفه‏ای از سوی شورای اسلامی روستا، بنای بیرونی اثر همچنان نیازمند مرمت است و با روند کنونی، نابودی و تخریب در سال‏های آینده پیش روی بقاع دو برار قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم حفظ ابنیه تاریخی این اثر خاطرنشان کرد: شاید با صرف اعتباری چند میلیونی بتوان شرایط بقعه را بهبود بخشید؛ اما در نهایت ترمیم آثار تاریخی نیازمند طرح، طراح و کارشناس مجری حرفه‏ای است.

* "حمام صفوی" در تملک شخصی

"حمام صفوی" دیگر اثر تاریخی روستای مراء محسوب می‏شود و همان‌گونه که از نامش پیدا است به دوران صفویه و اوایل زیدیه تعلق دارد.

این حمام در ضلع شمالی بافت قدیم روستای مراء و 200 متری امامزاده دو برار، دیگر اثر تاریخی دارای قدمت این روستا قرار دارد.

در عبارتی ساده‏تر اگر امامزاده دو برار را در ضلع غربی و "قلعه مروان" را در ضلع شرقی تصور کنید، حمام صفوی را می‏توان در حد‏ فاصل خط مستقیم این دو اثر تاریخی یافت.

در ورودی حمام صفوی مراء رو به مناطق شرقی باز شده و رختکن آن را طاق‏نمایی دارای سکوی محل جلوس تشکیل می‏دهد.

گرمخانه متصل به رختکن از طریق راهرویی کوتاه، دارای فضایی محدود با طاقی بسیار زیباست و سنگ لاشه، ملاط گچ، ساروج، آهک و سنگ‏های محلی رودخانه (در نمای بیرونی) اجزای اصلی مصالح به کار رفته در این اثر تاریخی را تشکیل می‏دهد.

* حمام صفوی قرار بود موزه مردم‏شناسی شود

عضو شورای اسلامی روستای مراء در خصوص حمام صفوی این روستا اظهار داشت: حمام صفوی روستای مراء در تملک شخص قرار دارد.

ابراهیمی ادامه داد: بر اساس مصوبات گذشته مقرر شد تا اداره مسکن و شهرسازی شهرستان دماوند، دو زمین در سایر نواحی به‌عنوان معوض به این شخص واگذار کند تا وی سند حمام تاریخی را به نام شورای اسلامی تغییر دهد و در نهایت این مکان به موزه مردم‏شناسی و شهدای مراء تبدیل شود.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول