اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد ادبیات:

شعر کودک باید دارای هارمونیک کلامی باشد

خبرگزاری فارس: یک استاد ادبیات گفت: سادگی زبان شعر کودک به معنی آن نیست که فاقد نظم هنری باشد، بلکه باید از یک دیسیپلین کلامی و هارمونیک برخوردار باشد تا کودک را به خود جذب کند.

شعر کودک باید دارای هارمونیک کلامی باشد

شهرام امیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: برای شعر نمی‎توان تعریفی در نظر گرفت همان‌ طور که برای بسیاری از رشته‎ها نمی‎توانیم تعریفی داشته باشیم، اما باید این را پذیرفت که هر تعریفی برای شعر ارائه دهیم باز هم کمبودی در آن موجود است که به پیش تعریف‎ نیازمند است.

وی افزود: تعریف‎های زیادی برای شعر ارائه شده است، از جمله تعاریفی که اساتید بزرگ برای آن در نظر گرفته‎اند، مانند اینکه شعر عبارت است از کلامی که سفر می‎کند و این بدان معنا است که تعاریف شعر بی‎منتها است.

استاد ادبیات دانشگاه در ادامه بیان داشت: شعر را می‎توان با این صفت باز شناخت که مایل است خود را در شکل مخصوص خود دوباره تولید کند، شعر ما را بر می‌انگیزاند تا آن را به همان سان دوباره در ذهن بسازیم.

وی درباره شعر کودک گفت: علاقه فطری کودکان به شعر، بالا رفتن توان یادگیری آنها با قالب شعر، نشاطی که جمع‌خوانی شعر می‎تواند ایجاد کند و ویژگی‌های دیگر این قالب بیانی و ادبی، امکان حفظ کردن سریع و بازگویی سریع‎تر آن در خانواده، شعر را به برنامه و نیازی اجتناب‌ناپذیر در مراکز پیش‌دبستانی تبدیل کرده است.

شاعر اصفهانی ادامه داد: نتایج بررسی‎ها نشان می‎دهد که شعرهایی که با هدف مخاطب قرار دادن خردسالان به چاپ رسیده است، بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه شعرهای موجود با هدف مخاطب قرار دادن خردسالان سروده شده، اما حاوی کلمات، محتوا و پیام‎هایی است که در خور این گروه سنی نیست، تصریح کرد: وجه هنری این گونه اشعار به تصویر ادبی و ذهنی دل‌انگیزی آراسته نشده و در دل کودکان پیش‌دبستانی جایی ندارد یا از نظر زبان بدآموز است که تأثیر منفی آن بیشتر است.

امیری در پایان اظهار داشت: همان‌ گونه که هر موسیقی‌نویس هر چند موفق، تا راه شناخت کودک و کار برای آن را طی نکند، نمی‎تواند آهنگ‎های دلنشین و مؤثر کودکانه بسازد هر نویسنده‎ای هم نمی‌تواند برای کودکان بنویسد.

وی شعر مناسب کودکان را شعری دانست که در حد دانش زبانی وی باشد تا بتواند به آسانی و به طور خودکار با آن ارتباط برقرار کرده و از آن لذت ببرد، بیان داشت: سادگی زبان شعر کودک به معنی آن نیست که فاقد نظم هنری باشد، بلکه باید از یک دیسیپلین کلامی و هارمونیک برخوردار باشد تا کودک به دنبالش خرامان باشد.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول