شهرام امیری در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: برای شعر نمیتوان تعریفی در نظر گرفت همان طور که برای بسیاری از رشتهها نمیتوانیم تعریفی داشته باشیم، اما باید این را پذیرفت که هر تعریفی برای شعر ارائه دهیم باز هم کمبودی در آن موجود است که به پیش تعریف نیازمند است.
وی افزود: تعریفهای زیادی برای شعر ارائه شده است، از جمله تعاریفی که اساتید بزرگ برای آن در نظر گرفتهاند، مانند اینکه شعر عبارت است از کلامی که سفر میکند و این بدان معنا است که تعاریف شعر بیمنتها است.
استاد ادبیات دانشگاه در ادامه بیان داشت: شعر را میتوان با این صفت باز شناخت که مایل است خود را در شکل مخصوص خود دوباره تولید کند، شعر ما را بر میانگیزاند تا آن را به همان سان دوباره در ذهن بسازیم.
وی درباره شعر کودک گفت: علاقه فطری کودکان به شعر، بالا رفتن توان یادگیری آنها با قالب شعر، نشاطی که جمعخوانی شعر میتواند ایجاد کند و ویژگیهای دیگر این قالب بیانی و ادبی، امکان حفظ کردن سریع و بازگویی سریعتر آن در خانواده، شعر را به برنامه و نیازی اجتنابناپذیر در مراکز پیشدبستانی تبدیل کرده است.
شاعر اصفهانی ادامه داد: نتایج بررسیها نشان میدهد که شعرهایی که با هدف مخاطب قرار دادن خردسالان به چاپ رسیده است، بسیار ناچیز است.
وی با اشاره به اینکه شعرهای موجود با هدف مخاطب قرار دادن خردسالان سروده شده، اما حاوی کلمات، محتوا و پیامهایی است که در خور این گروه سنی نیست، تصریح کرد: وجه هنری این گونه اشعار به تصویر ادبی و ذهنی دلانگیزی آراسته نشده و در دل کودکان پیشدبستانی جایی ندارد یا از نظر زبان بدآموز است که تأثیر منفی آن بیشتر است.
امیری در پایان اظهار داشت: همان گونه که هر موسیقینویس هر چند موفق، تا راه شناخت کودک و کار برای آن را طی نکند، نمیتواند آهنگهای دلنشین و مؤثر کودکانه بسازد هر نویسندهای هم نمیتواند برای کودکان بنویسد.
وی شعر مناسب کودکان را شعری دانست که در حد دانش زبانی وی باشد تا بتواند به آسانی و به طور خودکار با آن ارتباط برقرار کرده و از آن لذت ببرد، بیان داشت: سادگی زبان شعر کودک به معنی آن نیست که فاقد نظم هنری باشد، بلکه باید از یک دیسیپلین کلامی و هارمونیک برخوردار باشد تا کودک به دنبالش خرامان باشد.
انتهای پیام/خ20/ط4000