به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، داریوش معمار شامگاه پنجشنبه در نشست نقد و بررسی مجموعه شعر عکاس دورهگرد اظهار داشت: خوشحالم در شهر حسین منزوی که به عنوان یگانه غزلسرای دو صده گذشته در کشور مطرح است، حضور دارم.
وی بیان داشت: حامد رحمتی در مجموعه عکاس دورهگرد در بین ناشناختهها از عدم دیده و در عدم مانده و در این وادی تلاش میکند.
عضو کانون نویسندگان ایران با اشاره به اینکه حامد رحمتی از شاعران جوان و بسیار خوب و خوش آتیه محسوب میشود، افزود: در بین نسل نو رسیده روش شعری او ساده بوده و از چهرههای متعهد و قابل احترام است.
وی با بیان اینکه در مجموعه عکاس دورهگرد رابطه بین زندگی و شهر دیده میشود، یادآور شد: در این مجموعه رابطه مبتنی بر تغزل، فانتزی و روزمرگی است.
معمار با اشاره به اینکه در بخشی از شعرهای مجموعه عکاس دورهگرد با این سه عنصر مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: تغزلهای این مجموعه عاشقانه نبوده و بیشتر به فانتزی میگراید.
وی با بیان اینکه بخشی از فانتزی بودن اشعار حامد رحمتی به روزمرگی بر میگردد، خاطرنشان کرد: این مجموعه نگاهی به مسئولیت اجتماعی نیز دارد.
این منتقد با اشاره به اینکه در مجموعه حامد رحمتی توجه به جنگ و رزمندگی دیده میشود، تصریح کرد: شاعر دهه 80 که جنگ را لمس نکرده و در بحرانهای جنگی نیز قرار ندارد، رویکردی دوباره به این موضوع دارد.
وی با بیان اینکه بیشتر شعرهای این مجموعه در عاطفه مصنوعی هستند، افزود: کنشهای عاطفی آگاهانه در این مجموعه کمتر دیده میشود.
معمار بهترین شعرهای حامد رحمتی را شعرهای بلند او عنوان کرد و گفت: بیشترین ضعف نیز در همین شعرها دیده میشود.
وی ضعف تالیف را از مهمترین مشکل این مجموعه عنوان کرد و بیان داشت: ضعف تالیف نه تنها در مجموعه عکاس دورهگرد بلکه از مهمترین مشکلات شعر فارسی در حال حاضر محسوب میشود
انتهای پیام/غ20