اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ششمین جشنواره شعر فجر امسال صورت گرفت

شعرخوانی 20 شاعر از 14 کشور جهان

خبرگزاری فارس: دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر گفت: در ششمین جشنواره شعر فجر در حوزه بین‌الملل 20 شاعر از 14 کشور جهان در شهرهای شیراز و تهران به شعرخوانی پرداختند.

شعرخوانی 20 شاعر از 14 کشور جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رضا حمیدی جمعه‌شب در آیین اختتامیه بخش منطقه‌ای ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در شیراز افزود: امسال با توجه به تاکیدات رئیس جمهوری و مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمرکززدایی در اولویت برنامه‌ریزی ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر قرار گرفت که در همین راستا استان‌های کشور بر اساس معیارهای زبان، فرهنگ، قومیت و همجواری به 9 منطقه تقسیم‌بندی شدند.

وی با بیان اینکه جشنواره شعر فجر از کرمانشاه آغاز و در شیراز به پایان می‌رسید بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار بود امسال 750 فرصت شعرخوانی به شاعران مناطق و تهران اختصاص داده شود که با توجه به اقبال از این جشنواره این فرصت به شعرخوانی 840 شاعر ارتقا پیدا کرد.

حمیدی ابراز داشت: همچنین در این دوره از جشنواره شعر فجر در حوزه بین‌الملل 20 شاعر از 14 کشور جهان از جمله پاکستان، دانمارک، چین، تاجیکستان، کره جنوبی، افغانستان، ترکیه و تاجیکستان در شهرهای شیراز و تهران به شعرخوانی پرداختند.

وی اضافه کرد: از امسال برای نخستین بار دبیرخانه جشنواره شعر فجر با هدف تجمیع، سامان‌بخشی، شناسایی انجمن‌های شعر و تعامل مستمر و مفید با شاعران کشور به صورت دائمی فعالیت خود را دنبال می‌کند.

حمیدی ادامه داد: این مهم به دلیل وجود برنامه‌های متنوع در بخش شعر کشور از جمله جشنواره بین‌المللی شعر فجر، همایش شاعران ایران و جهان، کنگره‌های شعر، برگزاری بزرگداشت شاعران و نشست‌های با موضوع شعر که هر ساله در کشور برگزار می‌شود، تحقق یافت.

وی گفت: در حاشیه دائمی شدن این دبیرخانه بانک اطلاعات شاعران کشور نیز تهیه شده است که در آیین اختتامیه ششمین جشنواره شعر فجر رونمایی شده و در سایت قرار می‌گیرد.

حمیدی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: شعر در کشور ما وارداتی نیست بلکه کشور ما در حوزه شعر و ادبیات از صادرکنندگان برتر جهان است که بیشتر کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی از شعر فارسی و شاعران فارسی از جمله حافظ، سعدی، خیام و فردوسی تاثیر پذیرفته‌اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که با توجه به جایگاه کشور در بخش شعر در جهان و و جود ظرفیت داخلی، نسبت به شعر در رسانه‌های کشور کم‌توجهی و کم‌عنایتی می‌شود و می‌توان گفت در این بخش کم‌لطفی را شاهد هستیم.

حمیدی اضافه کرد: کشور ما طلایه‌دار شعر و ادب بوده و هست و مقام معظم رهبری نیز از شعر به عنوان ثروت ملی یاد می‌کنند که این مهم می‌طلبد به شعر توجهی بیش از سایر بخش‌ها صورت گیرد.

وی همچین با ابراز گلایه از خانواده‌ها ادامه داد: امروز فرزندان ما بیشتر اوقات خود را با تلویزیون و کامپیوترها سپری می‌کنند که توجه به شعر و آیین‌های سنتی خواندن شعرهای فارسی در خانواده‌ها کم‌رنگ شده است، از این رو امیدواریم رسانه‌ها بکوشند تا شعرخوانی در خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد و احیا شود تا فرهنگ و ادبیات ما همچنان پایدار بماند.

به گزارش فارس، در ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که با حضور شاعران جهان و منطقه 9 کشور شامل استان‌های فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان در شیراز برگزار شد، شاعران داخلی و  خارجی به شعرخوانی پرداختند.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول