اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از نخستین انتخابات تمام رایانه‏ای در ایران

همه چیز در دامغان خوب است / "ما می‏توانیم" به منصه ظهور رسید

خبرگزاری فارس: نخستین انتخابات تمام رایانه‏ای در ایران اسلامی امروز در حالی تجربه می‏شود که نه تنها مشکلی در برگزاری این نوع انتخابات در دامغان وجود ندارد؛ بلکه تسریع در روند رای‏گیری نیز مشاهده می‏شود.

همه چیز در دامغان خوب است / "ما می‏توانیم" به منصه ظهور رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، اجرای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دامغان به صورت رایانه‏ای و بدون حتی کم‏ترین مشکلی در حقیقت نمود بارز پیام "ما می‏توانیم" است که امروز به منصه ظهور رسید.

در تشریح فرآیند رای‏گیری الکترونیکی در روز دوازدهم اسفند ماه، باید گفت که ۱۴ حوزه از ۲۰۷ حوزه انتخابیه اصلی در سراسر کشور امروز برای این امر در نظر گرفته شده است.

این شعبه‌های اخذ رای در استان‏های مختلف کشور و از جمله استان سمنان و حوزه انتخابیه دامغان در حال رای‏گیری از مردم به‌صورت رایانه‏ای هستند.

در این زمینه، وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات تدارکات فنی، آموزشی و فرهنگ‏سازی را در ارتباط با این شیوه جدید در این حوزه‏های انتخابیه بر عهده داشته است.

تمامی مجریان و مردم در خصوص برگزاری انتخابات رایانه‏ای از طریق دستگاه‏‏های الکترونیکی آموزش‏های لازم را فرا گرفته‏اند.

برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای، تجهیزات لازم برای تمامی ۱۴ حوزه انتخابیه در سراسر کشور از جمله دامغان تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، برای هر شعبه اخذ رای رایانه‌ای، سه دستگاه الکترونیکی در نظر گرفته شده است.

از این تعداد، یک دستگاه ویژه مجری، یک دستگاه ویژه ناظر شورای نگهبان و یک دستگاه نیز جهت صندوق اخذ رای الکترونیکی در نظر گرفته شده است.

مردم ۱۴ حوزه انتخابیه که انتخابات در آنجا به صورت رایانه‏ای برگزار می‏شود، هنگام مراجعه به شعب اخذ رای ابتدا به دستگاه مجری مراجعه کنند و شناسنامه و کارت ملی خود را تحویل دهند.

مدارک رای‏دهندگان پس از استعلام توسط دستگاه الکترونیکی ناظر شورای نگهبان، ثبت و ضبط می‏شود.

پس از ثبت و ضبط مدارک مراجعه‏کنندگان از سوی دستگاه مجری، یک کارت تعرفه الکترونیک برای افراد صادر می‏شود که این کارت مجوز یک بار رای دادن را به افراد می‏دهد.

افراد رای‏دهنده پس از دریافت کارت تعرفه به سراغ دستگاه الکترونیکی صندوق اخذ رای می‏روند و همانند دستگاه عابر بانک کارت را وارد دستگاه می‏کنند و با ورود این کارت به دستگاه مجوز رای دادن به آن داده می‏شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، افراد در این مرحله کد داوطلب مورد نظر خود را در سیستم وارد می‏کنند که پس از وارد کردن کد داوطلب، تصویر او بر روی سیستم نمایش داده می‏شود و با تایید نهایی داوطلب، پرینت اخذ رای برای افراد صادر شده و آنها باید پرینت را در داخل صندوق اخذ رای زیر دستگاه که هیچ‏گونه راه نفوذی نیز ندارد، بیندازند.

پس از اخذ رای، کارت تعرفه از دستگاه خارج می‏شود و افراد با تحویل دادن این کارت به دستگاه مجری، مدارک خود را تحویل خواهند گرفت.

رای‌ها در حافظه دستگاه ثبت خواهد شد و پس از پایان ساعت اخذ رای، پلمب دستگاه شکسته و اطلاعات حافظه موجود در دستگاه بر روی دستگاه مجری تنظیم و صورت‏جلسه می‏شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، کاربری دستگاه برگزاری الکترونیکی انتخابات بسیار آسان است و افراد کم‏سواد هم می‏توانند به راحتی با آن کار کنند و فقط کافی است شماره داوطلب مورد نظر خود را بدانند.

این دستگاه راهنمای صوتی دارد و افراد می‏توانند از طریق این راهنما نیز اقدام به رای دادن کنند.

بدین ترتیب، با برگزاری موفق انتخابات به شیوه الکترونیکی در روز ۱۲ اسفند، افتخاری دیگر برای متخصصان داخلی و مجریان انتخابات ثبت می‌شود.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول