اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خونی تازه در رگ‏های میراث فرهنگی دامغان/4

تپه‏های باستانی شهر صد دروازه سایت موزه می‏شود

خبرگزاری فارس: تپه‏های باستانی شهر دامغان که به "شهر صد دروازه" معروف است و گفته می‏شود تمدن این تپه‏ها به هزاره چهارم تا هزاره اول پیش از میلاد می‏رسد، به سایت موزه تبدیل می‏شود.

تپه‏های باستانی شهر صد دروازه سایت موزه می‏شود

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، گرچه دامغان را همه به عنوان یکی از کهن‏ترین شهرهای تمدنی ایران می‏شناسند؛ اما به رغم توجه و اختصاص بودجه‏های فراوان در حوزه میراث فرهنگی به شهرستان دامغان در سال‏های اخیر، این شهرستان همچنان مستعد پذیرش اعتبارات بیشتری برای احیای آثار تاریخی است.

عصر امروز معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با در نظر داشتن همین امر به شهرستان دامغان سفر کرد تا طرح‏های میراث فرهنگی این شهرستان را مورد تحلیل و کنکاش قرار دهد.

در حاشیه این نشست، مسعود علویان‏صدر در نشستی مشترک با مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان و تصمیم‏گیران شهرستانی، به گفت‏وگو درباره مسائل مختلف پرداخت.

در این نشست پس از ارائه نظرات مختلف، پرداخت هزینه مطالعه در محدوده "تپه حصار" دامغان به عنوان سایت موزه مورد تصویب قرار گرفت.

مطالعه در محدوده "تپه حصار" دامغان برای تبدیل شدن این اثر ارزشمند تمدنی به سایت موزه یکی از مصوبه‏های دور سوم سفر رئیس جمهوری و هیئت دولت به استان سمنان است.

اعتبار اجرای مطالعه در محدوده "تپه حصار" دامغان به عنوان سایت موزه قرار است از محل منابع معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تامین شود.

در این نشست همچنین درباره محصور کردن اطراف تپه حصار بحث‏های جامع و تخصصی صورت گرفت.

در نهایت فرمانداری شهرستان دامغان پذیرفت تا کار محصور سازی این محدوده را به سرانجام برساند.

تامین برق مورد نیاز مجموعه تاریخی تپه حصار نیز خواست دیگر معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مسئولان استانی بود.

در این ارتباط تصمیم‏گیری شد تا با مشارکت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان و فرمانداری دامغان این طرح اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ تپه حصار در سال‏های اخیر همواره مورد کاوش نیز قرار گرفته است.

در کاوش‏های تپه حصار دامغان، در سال‏های 1310 و 1311 هجری شمسی سه دوره استقرار آشکار شده و آثار و بازمانده فرهنگ‏های گوناگون از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی به دست آمده است.

مردم ساکن تپه حصار بر پایه مهرهای استامپی (مسطح) و استوانه‏ای (سیلندری) که از این محل به دست آمده، در دوران پیش از تاریخ دارای خط یا گونه‏ای علامت اختصاری بوده‏اند.

پیدایش این خط می‏رساند که این مردمان دارای خط بودند و می‏نگاشتند و مهرهای یافت شده، پاسخ نامه‏های آنان است و بی‏گمان با بین‏النهرین و دره سند در پیوند بازرگانی بوده‏اند.

مردم این منطقه از سوی خاور با جلال‏آباد و بدخشان از طریق شهر سوخته سیستان، تجارت سنگ لاجورد و در کوهی داشته و به بین‏النهرین و ایلام فلز صادر می‏کردند، زیرا در تپه حصار کوره ذوب فلز و قطعه‏های ریز سری پیدا شده است.

بر پایه آزمایش‏های کربن 14، دیرین‏ترین لایه تمدنی حصار از 6 هزار و 600 سال پیش بوده و جدیدترین دوره فرهنگی در همین تپه، در حدود 3 هزار و 900 سال پیش برآورد شده است.

از این رو، در بین دیرین‏ترین لایه‏های فرهنگی تا جدیدترین لایه‏های حصار، 2 هزار و 700 سال معماری، فرهنگ، تاریخ و زندگی انسان نهفته است.

با به دست آمدن استخوان چهارپایان، چون گاو، گوسفند، بز، غزال، و شتر می‏توان اهمیت دام و دامپروری را در میان این مردمان دریافت.

همچنین با به دست آمدن دانه‏های نباتی مانند کنجد، پنبه دانه، گندم، جو و حتی انگور می‏توان پذیرفت که کشاورزی، کشت دانه‏های نباتی، کشت گندم و جو به همان اندازه دامپروری شکوفا بوده است.

با توجه به گفتار بالا می‏توان گفت که زندگی اقتصادی مردم تپه حصار در سه دوره یاد شده بر سه اصل پیوند بازرگانی، دامپروری و پرورش طیور و کشاورزی استوار بوده است.

خبرنگار فارس در دامغان همچنین نیم‏نگاهی نیز به کتاب "چگونگی تدفین مردگان در عصر آهن در فلات مرکزی ایران" نوشته سعیده شرف‏الدین انداخت که در آن آمده است: تپه حصار در جنوب شهر دامغان در استان سمنان قرار گرفته است.

قدمت تمدن پیش از تاریخ این تپه از هزاره چهارم تا هزاره اول پیش از میلاد می‌رسد.

در تپه حصار سه طبقه متمایز مربوط به دوران پیش از تاریخ تشخیص داده شد که هر کدام از این سه طبقه نیز به تقسیمات کوچک‌تری طبقه‏بندی شده‏اند.

در بین مردمان این دوره فلزکاری معمول بوده است این امر از اشیای به دست آمده کاملاً مشخص است.

مردمی که برای نخستین بار ساکن این تپه شدند، شهرنشین و کار مهم آنها زراعت و گله‏داری نیز در این موقع معمول بود.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول