اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

مشهد هشتمین آسمان آلوده کشور را دارد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از میان هشت کلان شهر مبتلا به آلاینده‌های هوا در کشور، شهر مشهد مقدس در رتبه هشتم قرار دارد.

مشهد هشتمین آسمان آلوده کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد جواد محمدی‌زاده ظهر امروز در جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار استان که در دفتر استاندار خراسان رضوی برگزار شد اظهار داشت: شهر مشهد مقدس دومین کلان شهر کشور به لحاظ جمعیت بعد از پایتخت است و خوشبختانه به لحاظ آلایندگی هوا در مرتبه هشتم از میان هشت کلان شهر دیگر قرار دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حوزه محیط زیست از میان آلایندگی‌های خاک، آب و گونه‌های زیستی موضوع آلایندگی هوا به دلیل تاثیری که بر روی محیط زیست از جمله سلامتی انسان می‌گذارد چالش جدی امروز بشر است.

وی با اشاره به آیین‌نامه که مصوبه دولت شده افزود: خوشبختانه در این آیین‌نامه برای نخستین بار شهرهای بزرگ و مهمی همچون مشهد مقدس نیز در دایره توجه دولت قرار گرفته است.

محمدی‌زاده بیان داشت: همچنین در این آیین‌نامه تکالیف و وظایف بسیار بلند و جدی بر روی دوش دستگاه‌ها گذاشته است که در حقیقت با مصوباتی که معین می‌شود می‌تواند تاثیرات حیاتی بگذارد.

وی با اشاره به اینکه امروز هم مشهد با توجه به شاخص‌ها در شرایط هوای پاک قرار دارد، افزود: ما نگرانی در زمینه آلودگی هوا در مشهد نداریم خوشبختانه مانیتورهایی که در 12 نقطه مشهد وجود دارد اطلاعات را به شکل واضح در مقابل دید مردم قرار می‌دهد که کاملا آشکار است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه میزان آلایندگی در شهر مشهد نسبت به کلان شهرهای دیگر بسیار کمتر است ادامه داد: با این وجود ما نباید به آلایندگی‌های کم در شهر مشهد رضایت بدهیم و در مورد همین مقدار هم باید اقدام جدی داشته باشیم زیرا به هر دلیل این میزان آلایندگی نیز عامل بسیاری از بیماری‌ها است.

وی تاکید کرد: امروز در این جلسه باید برای مشکلات کوچک نیز راه چاره‌ای بیاندیشیم تا در آینده به معضل تبدیل نشود.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه چند اقدام جدی به تازگی در سطح ملی انجام شده است، گفت: ارتقای سطح استاندارد تولید خودرو واردات آن از جمله خودروهای سبک سنگین و موتور سیکلت‌ها از آن جمله است؛ که این مسئله با خود نتایج بسیار ارزشمندی را به همراه داشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: فرآورده‌های سوختی به ویژه گازوییلی که اکنون تولید می‌شود از تهران و از اراک تأمین می‌شود؛گاروئیل یورو 5، بنزین یورو 4، نفت سفید یورو 5 و بنزین هواپیما یورو 5 را پاس می‌کند که این ارتقای کیفیتی انجام شده بسیار با ارزش است.

 

مجوز ایجاد صنایع در دشت مشهد ممنوع است

در ادامه این جلسه استاندار خراسان رضوی با پیشنهاد دو طرح و الحاق آن به مصوبه طرح کاهش آلودگی هوای شهر مشهد اظهار داشت: اکثر صنایع مشهد مقدس خوشبختانه در میان شهر قرار ندارند بلکه در یک ناحیه صنعتی به اسم شهرک صنعتی طوس سامان‌دهی شده که امکان انتقال آن نیز فعلا وجود ندارد.

محمود صلاحی افزود: اما صنایعی که واحد آلاینده دارند با تغییر تکنولوژی و فناوری باید در زمانی که ما قرار می‌دهیم خود را مطابقت دهند.

وی با اشاره به دومین پیشنهاد در این جلسه،گفت: مجوز ایجاد صنایع جدید در دشت مشهد حتی فراتر از شهر مشهد را در آینده نمی‌دهیم زیرا دشت‌های واقع در استان‌ها دشت‌های آبی هستند و ما نباید بر روی آنها صنایع را مستقر کنیم بلکه این صنایع باید در قسمت‌های دیگر مثل سبزوار ایجاد شود.

در این جلسه با رعایت این ملاحظات دو بند فوق مورد رای‌گیری مدیران ذی‌ربط قرار گرفت و با الحاق آن به طرح جامع کاهش آلودگی هوا موافقت شد.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول