اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

حریم ریحانه

خبرگزاری فارس: مهم‌ترین عامل اساسی در روابط اجتماعی داشتن حیا و عفت است.

حریم ریحانه

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مهم‌ترین عامل‌ اساسی در روابط اجتماعی داشتن حیا و عفت است، به عبارتی اگر بخواهیم در روابط اجتماعی‌مان اصول و قواعد پایبندی داشته باشیم می‌بایست این دو مورد را رعایت کنیم.

عفیف‌ترین شما با حیاترین شماست. (غررالحکم، باب حیا)

در باب حیا تعبیرات فراوانی در قرآن ذکر شده است که یکی از نمونه‌های آن حیای دختر شعیب از مواردی است که ضرب‌المثل شده است.

در آیات قرآن در خصوص دیدار حضرت موسی (ع) از شهر مدین آمده است که پس از مسئله آب‌کشی آن حضرت از چاه، دختر شعیب (ع) به دستور پدر برای فراخوان موسی (ع) نزد وی می‌رود.

قرآن در بیان چگونگی آمدن این دختر، به مسئله شرم و حیای وی اشاره می‌کند تا بنماید که این فضیلت و صفت نیکو چگونه در رفتار وی آشکار شده است از این رو به حرکت همراه با حیای دختر شعیب هنگام بازگشت نزد موسی (ع) و گفت‌وگو با وی اشاره می‌کند و می‌فرماید: فجائته احدیهما تمشی علی استحیاء (قصص آیه ۲۵)

حیا از سه حرف تشکیل می‌شود که هر کدام از این سه حرف معنابخش است، ح: حرمت، ی: یک نظر نگاه و نه بیشتر، آ: آرام حرف زدن اما برنده چون شمشیر.

برخی از حیای مؤمنان استفاده کرده و از آن به عنوان حربه‌ای برای آزارشان استفاده می‌کنند، چنانکه در تاریخ اسلام هم این موضوع نمودار است و خداوند در آیه (53) سوره احزاب به حیای حضرت محمد(ص) اشاره می‌کند و می‌فرماید: برخی از رفتارهای شما، پیامبر را می‌آزارد ولی ایشان حیا می‌کنند و چیزی نمی‌گویند.

به عنوان نمونه برخی با مزاحمت‌های وقت و بی‌وقت به صورت مهمان، موجب آزار پیامبر می‌شدند که آن حضرت نمی‌توانست آنان را از خانه بیرون کند، زیرا حیای ایشان مانع این کار می‌باشد؛ اما خداوند می‌فرماید: لازم نیست تا این حد حیا و شرم ورزد.

بنابراین نیازی نیست به گونه‌ای رفتار کرد که حیا خود عامل بازدارنده در زندگی عادی بشر شود، چنانکه نیازی نیست انسان در بیان حقایق شرم و حیا را در پیش گیرد. (بقره آیه ۲۶ و احزاب آیه ۵۳)

* درجه بالاتر از حیا عفت است

عفت تشکیل شده از سه حرف، ع: عدم نظاره علی‌رغم علاقه شدید بر نظاره وجه‌ها، ف: فاطم شدن (بریده شدن از کوتاه‌ترین نگاه )، ت: تنها آفریننده وجه‌ها را نظاره کردن.

عفت، از بزرگ‌ترین فضایل انسانی است و هیچ کس در سیر الی الله، بدون داشتن آن به جایی نمی‌رسد.

در زندگی دنیا نیز آبرو و حیثیت و شخصیت انسان در گرو عفت است، با این اشاره به قرآن باز می‌گردیم و آیات ذیل را بررسی می‌کنیم: 

للفقرآء الذین احصروا فی سبیل الله لا یستطیعون ضرباً فی الارض یحسبهم الجاهل اغنیاء من التعفف تعرفهم بسیماهم لایسئلون الناس الحافا و ما تنفقوا من خیر فان الله به علیم (273) بقره؛ بخشش برای نیازمندانی است که در راه خدا در تنگنا قرار گرفته‌اند، در حالی که نمی‌توانند در زمین سفر کنند و از شدت خویشتن‌داری ناآگاه آنها را توانگر می‌پندارند اما آنها را از سیمایشان می‌شناسی، که مصرانه از مردم درخواستی نمی‌کنند و آنچه را از اموال نیک در راه خدا مصرف می‌کنید پس حقیقت خدا به آن داناست. 

در آیه بالا اشاره شده است که عفت‌پیشگان را در چهره می‌توان شناخت، به راستی بزرگ‌ترین سرمایه انسانی عفت است.

موارد تأثیرگذار در امر حیا و عفت، عبارت‌اند از: حجاب و پوشش.

طبق برداشتی که از حیا و عفت می‌شود، اولین تابلوی حیا در پوشش نمایان می‌شود، رعایت حد حجاب و پوشش در جامعه بیانگر ترویج حیا در آن جامعه است و مشخص است هر اندازه به این اصل بی‌توجهی شود به همان میزان به جامعه و ارزش‌های آن بی‌توجهی شده است.

* نفش رسانه‌های در ترویج حیا و عفت

با نهایت تأسف، گروهی از نویسندگان و ارباب رسانه نیز در ترویج مسأله حجاب کوتاهی کرده و به خاطر اینکه شرایط زمان، اجازه مخالفت با این امور را نمی‌دهد و یا با عقیده مخالفت با بی‌حجابی، ما را از نسل جوان جدا می‌سازد، یا در اذهان مردم متمدن، به عقب‌افتادگی متهم می‌شویم، به همین دلیل دست روی دست گذاشته و مأیوسانه به امواج خطرناکی که جوامع اسلامی را در برگرفته، نگاه می‌کنند.

اما از آنجا که انسان همواره به صورت فطری در جستجوی بهشتی است که از آنجا هبوط کرده است، لذا داشتن جامعه عاری از هرگونه معضلات اجتماعی آرمان و آرزویش محسوب می‌شود و این آرمان محقق نخواهد شد مگر همه در اجرای آن تلاش کنند، به امید آن روز ...

انتهای پیام/ش10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول