اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل پردیس گیلان:

پدافند غیرعامل موجب کاهش آسیب‌پذیری انسانی می‌شود

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد روابط بین‌الملل پردیس گیلان گفت: پدافند غیرعامل موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ها، تاسیسات و تجهیزات در مقابل عملیات خصمانه دشمن می‌شود.

پدافند غیرعامل موجب کاهش آسیب‌پذیری انسانی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت معصومه لقایی‌تبار ظهر امروز در جمع اساتید گیلان به پدافند غیرعامل در رابطه با تهدیدهای نرم و سخت اشاره کرد و اظهار داشت: دفاع در برابر تهاجم بدون استفاده از سلاح و درگیری مستقیم سابقه‌ای طولانی در تاریخ بشری دارد.

وی شکل‌گیری تمدن‌های اولیه در جهان را همواره با وقوع جنگ عنوان کرد و افزود: پدافند غیرعامل امنیت گروهی را تامین کرده و از حمله‌های غافلگیرانه دشمن پیشگیری می‌کند.

لقایی‌تبار جنگ را یکی از عناصر پایدار تاریخ بشری دانست و تصریح کرد: بیشتر جنگ‌ها در کشورهای جهان سوم اتفاق افتاده است.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل پردیس گیلان با بیان اینکه در سال‌های گذشته شاهد چهار جنگ تحمیلی، جنگ نخست خلیج فارس، جنگ افغانستان و جنگ آمریکا و انگلیس علیه عراق بودیم، خاطر نشان کرد: وقوع این جنگ‌ها با هدف‌ ژئوپولوتیک، مهار، محاصره و مقابله با انقلاب اسلامی جزو اهداف راهبری استکبار جهانی است.

وی ادامه داد: تجربه هشت سال دفاع مقدس، جنگ علیه عراق، جنگ علیه یوگسلاوی و جنگ اخیر آمریکا و انگلیس علیه عراق موید این نظر است که کشور مهاجم به منظور در هم شکستن اراده ملت و توان اقتصادی، نظامی و سیاسی کشور مورد تهاجم با اتخاذ راهبرد انهدام مراکز مهم و حساس توجه خود را صرف بمباران و انهدام آنها می‌کند.

لقایی‌تبار بر اقدام‌ها و تدابیر موثر دفاعی برای مقابله با تهدیدهای بالقوه و بالفعل دشمن تاکید کرد و گفت: بخش بسیار مهم این آمادگی اتخاذ راهبردهای دفاعی غیرعامل به منظور خنثی کردن، تقلیل و کاهش خسارت‌های حمله‌های احتمالی هوایی دشمن به مراکز مهم و حساس کشور و بالا بردن آستانه مقاومت ملی است.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل پردیس گیلان اقدام‌های غیرمسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن شود را پدافند غیرعامل نامید و ابراز داشت: کاهش میزان آسیب‌پذیری نیروی انسانی، تجهیزات حیاتی و مهم کشور در زمان حمله‌های خصمانه و مخرب دشمن، تامین نیازهای حیاتی و تداوم اداره کشور در شرایط بحرانی ناشی از جنگ، از اهداف اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل است.

وی دفاع غیرنظامی را مجموعه فعالیت‌هایی که می‌تواند از بروز تهدید نسبت به جان و مال مردم مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی، طوفان و ... جلوگیری کند یا نتایج آن را کاهش دهد، تعریف کرد و بیان داشت: در صورت از بین رفتن کامل یا قسمتی از مراکز حیاتی موجب بروز صدمه‌های جدی در نظام سیاسی، هدایت، کنترل و فرماندهی، تولیدی و اقتصادی، اجتماعی، دفاعی با سطح تاثیرگذار سراسری در کشور می‌شود.

لقایی‌تبار هدفی که در مقابل موج انفجار یا امواج رادیو اکتیو ناشی از انفجار هسته‌ای بدون حفاظ ایمنی باشد، را هدف نرم توصیف کرد و یادآور شد: هدفی که در مقابل انفجار، حرارت و امواج رادیواکتیو ناشی از انفجار هسته‌ای از ایمنی برخوردار بوده، هدف سخت است.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل پردیس گیلان دفاع غیرعامل را سبب حفظ بقای نیروی انسانی دانست و اذعان داشت: وجود هر سرباز یا فرمانده می‌تواند پیروزی و سرنوشت نبرد را رقم بزند.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول