اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استادیار گروه مهندسی رایانه دانشگاه گیلان:

پدافند غیرعامل از جنگ سایبر پیشگیری می‌کند

خبرگزاری فارس: استادیار گروه مهندسی رایانه دانشگاه گیلان گفت: پدافند غیرعامل ابزاری پیشگیرانه در مقابل تخریب مهاجمان در جنگ سایبر است.

پدافند غیرعامل از جنگ سایبر پیشگیری می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رضا ابراهیمی آتانی ظهر امروز در جمع اساتید دانشگاه گیلان به پدافند غیر عامل در امنیت و اعتماد به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات اشاره کرد و اظهار داشت: فناوری اطلاعات و ارتباطات علیرغم ایجاد انقلابی که در سیر پیشرفت جوامع داشته، مشکلاتی را پدید آورده است.

وی موضوع امنیت اطلاعات را از مشکلات فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد و افزود: حمله الکترونیکی در فضای ارتباطی و اطلاعاتی بهترین ابزار برای نفوذ و تخریب حکومت‌ها و افراد است.

ابراهیمی آتانی با اشاره به اینکه رایانه به عنوان یک اسلحه نوین در جنگ‌های مجازی و سایبر استفاده می‌شود، تصریح کرد: پدافند غیر عامل ابزاری پیشگیرانه در مقابل نفوذ و تخریب مهاجمان در جنگ سایبر است بنابراین با استفاده از روش‌های پیشگیری یا تشخیص تهدیدها و مراکز آسیب‌پذیر می‌توان قبل از وقوع هر بحرانی از بروز فاجعه جلوگیری کرد.

استادیار گروه مهندسی رایانه دانشگاه گیلان، سامانه مدیریت تهدید یکپارچه را بهترین ابزار پیشنهادی به منظور حفاظت از بستر فناوری اطلاعات در پدافند غیر عامل معرفی کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع فناوری اطلاعات در جهان حاضر و رشد سریع و نامتوازن ساختارهای فناوری اطلاعات، این بستر به صورت یکی از نقاط آسیب‌پذیر و خطرناک در جهان درآمده است.

وی توجه به مصون‌سازی فناوری اطلاعات از تهدیدهای موجود به منظور حفظ امنیت ملی و حریم خصوصی افراد را ضرورت خواند و ابراز داشت: امروزه دیگر استفاده از توپ، تانک و تفنگ در جنگ بین دولت‌ها در حال فراموشی بوده و کارزار جدیدی راه افتاده که جنگ الکترونیک در فضای مجازی و سایبر است.

ابراهیمی آتانی با بیان اینکه تا اوایل دهه 70 فعالیت‌های مربوط به محافظت از اطلاعات در سازمان‌ها و شرکت‌ها محدود به امنیت محل نگهداری اطلاعات شامل بایگانی اسناد و شبکه‌های محلی رایانه‌ای بود، خاطر نشان کرد: روش‌های حفاظت فیزیکی در این محیط‌ها امنیت سیستم‌ها و اطلاعات را تا حد بسیار بالایی تامین می‌کرد اما امروزه دیگر بحث حفاظت فیزیکی نیست.

استادیار گروه مهندسی رایانه دانشگاه گیلان ارتباطات را دیگر فیزیکی ندانست و بیان داشت: اطلاعاتی که در گذشته در رایانه شخصی فرد به صورت مجزا ذخیره می‌شد، امروزه در شبکه جهانی قرار گرفته و تمام کاربران مثبت‌اندیش و خرابکار به آن متصل هستند.

وی دفاع و پدافند غیر عامل را مجموعه اقدام‌ها، فعالیت‌ها و طرح‌هایی عنوان کرد که با استفاده از ابزار، شرایط و بدون نیاز به نیروی انسانی به صورت خود اتکا انجام می‌شود.

ابراهیمی آتانی با اشاره به اینکه پدافند غیر عامل توان دفاعی مجموعه را در زمان بحران افزایش می‌دهد، یادآور شد: پدافند غیر عامل پیامدهای بحران را کاهش داده و امکان بازسازی نقاط آسیب دیده را با کمترین هزینه امکانپذیر می‌کند.

استادیار گروه مهندسی رایانه دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه در بیشتر نقاط امنیت به شکل پیشرفته یک انتخاب نیست، اذعان داشت: امنیت در حال حاضر به عنوان یک ضرورت مطرح است.

انتهای پیام/خ۲۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول