اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده بسیج صنایع پتروشیمی کشور:

بسیج پیش‌قراول پدافند غیرعامل شرکت‌های پتروشیمی کشور می‌شود

خبرگزاری فارس: فرمانده بسیج صنایع پتروشیمی کشور گفت: بسیج پیش‌قراول پدافند غیرعامل شرکت‌های پتروشیمی کشور می‌شود.

بسیج پیش‌قراول پدافند غیرعامل شرکت‌های پتروشیمی کشور می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر امام، در خبرها داشتیم که منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار است در دهه فجر امسال میزبان نخستین همایش مشترک مدیران‌عامل و فرماندهان بسیج شرکت‌های پتروشیمی سراسر کشور باشد، به همین مناسبت در حاشیه دیدار فرمانده بسیج صنایع پتروشیمی کشور از منطقه ویژه برای برگزاری جلسات هماهنگی پیش از همایش، گفت‌وگویی با وی انجام دادیم.

 

* فارس: علت اینکه پس از سال‌ها نخستین همایش با مدیران عامل برگزار می‌شود چیست؟

 این همایش در مجموعه صنعت‌نفت در نوع خود بی‌سابقه بوده و این نخستین بار است که چنین همایشی بین مدیران‌عامل و فرماندهان و بسیجیان شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار می‌شود.

در این همایش بالاترین رده‌های اجرایی و مدیریتی صنعت پتروشیمی، فرماندهان سپاه اسلام، فرماندهان و اعضای شوراهای بسیج و بسیجیان نمونه کشور حضور دارند و فصلی نو در فعالیت‌های بسیج محسوب می‌شود.

براساس وظایف و رسالتی که برعهده بسیج مستضعفین کشور واگذار شده، بسیج مستضعفین به 16 رشته تخصصی تقسیم شده است، از میان این 16 بخش، بهداری و بهداشت صنعت‌نفت ذیل بسیج پزشکان و بخش شرکت‌های چهارگانه اصلی وزارت نفت ذیل بسیج مهندسین تعریف شده‌اند.

لذا در این شرایط ضرورت ایجاب می‌کند که تعامل بسیار مثبت، دوسویه، هماهنگ و هم‌سویی بین مجموعه مدیریت شرکت‌ها و فرماندهان پایگاه‌های بسیج ایجاد شود تا بسیج به عنوان بازوی لحظات بحران و یک بازوی قوی عملیاتی در حین فعالیت‌های عادی شرکت‌ها حضور داشته باشد، بسیج در این مقطع زمانی پس از سال‌ها که به عنوان یک یگان شبه نظامی محسوب می‌شد و در محدوده‌ای جدای از فعالیت‌های رسمی سازمانی فعالیت می‌کرد، به سمتی می‌رود که در بخش مهندسی با تشکیل کانون‌های تخصصی در مسائل مختلف مرتبط با تولید به ویژه استمرار، پایداری، ایمنی و هر آنچه که مربوط به حوزه پدافند غیر‌عامل و HSE است فعالیت کند و این فعالیت‌ها با حضور و همراهی متخصصان و مدیران شرکت‌ها جهت تحقق اهداف کلان ملی صنعت پتروشیمی خواهد بود.

 

* فارس: با توجه به متفاوت بودن مالکیت شرکت‌های پتروشیمی کشور و تعریفی که جناب‌عالی از حضور بسیج در مسائل مهندسی و پزشکی ارائه کردید، آیا تنوع در نوع مالکیت شرکت‌ها تاثیری در این فرایند خواهد داشت؟

فصل مشترک ما و مدیران پتروشیمی مسائل حاکمیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود و قدر مسلم بحث حاکمیت، ورای نوع مالکیت شرکت‌هاست، بنابراین تمام شرکت‌ها در میان مدعوین ما حضور دارند و هیچ گزینشی بر مبنای نوع و تعلق سهام شرکت‌ها (اعم از خصوصی و دولتی) صورت نگرفته است.

بسیج یک نهاد حاکمیتی است لذا مبنا، مبنای حاکمیتی است و بسیج از این پس در مسائل مربوط به حاکمیت، همراه مدیریت شرکت‌هاست.

* فارس: هدف شما از برگزاری این همایش چیست؟ به بیان دیگر این همایش در رویکرد جدید شما چه گامی برمی‌دارد؟

اگر بخواهیم هدف این همایش را در یک جمله بیان کنیم باید بگوییم، تبیین جایگاه بسیج در صنعت پتروشیمی با توجه به رویکرد جدید ابلاغی از سوی سازمان بسیج مستضعفان در ارتباط با تشکیل بسیج مهندسی و کارشناسی است، ما خواستار آنیم که این همایش در راستای تحقق اهداف این رویکرد، تعامل و هم‌سویی فزاینده‌ای بین مجموعه بسیج و مدیریت‌ها ایجاد شود و امیدواریم هم‌افزایی بی‌نهایت بین این دو مجموعه را به دنبال داشته باشد.

تا به امروز روند بدین صورت بوده که از بسیج در مناسبت‌هایی چون هفته بسیج، در هفته دفاع مقدس، در هفته  مقاومت و پایداری و... تجلیل می‌شد، ولی در این حرکت نو می‌خواهیم همراهی و هم‌گامی بیشتری داشته باشیم و علاوه بر جلوه‌ها و مناسبت‌های مذکور، فعالیت‌های تولیدی پتروشیمی کشور را هم‌ دنبال کنیم.

* فارس: محورهای همایش چه خواهند بود و به طور خاص بسیج در چه زمینه‌هایی می تواند ورود کند؟

 در ابتدای این راه در خصوص چند حوزه‌ای که مسائل مبتلا به صنعت پتروشیمی کشور با اهداف و رویکردهای بسیج کاملا هم‌پوشانی دارند، که باید تبیین شوند، به طور مشخص از این پس بسیج با مجموعه مدیریت‌های صنایع پتروشیمی در چهار حوزه کارهای مشترکی را دنبال خواهد کرد، شاید عینی‌ترین و عملیاتی‌ترین حوزه از میان این چهار حوزه مسائل مربوط به پدافند غیرعامل باشد، بسیج پیش‌قراول پدافند غیرعامل شرکت‌ها خواهد بود، در این خصوص تفاهمنامه‌ای بین بسیج و سازمان پدافند غیرعامل در مقیاس کلان و ملی منعقد شده است که تکالیف ویژه‌ای در بخش پدافند غیرعامل کشور را به بسیج سپرده است، لذا برای اجرای این تفاهمنامه به لحاظ آموزشی و نظری، در گام اول بسیجیان در سطوح پنج‌گانه آموزش پدافند غیرعامل مهارت لازم را کسب خواهند کرد و در گام بعدی آموزش‌ها را کاملا هماهنگ با مدیریت‌های HSE و پدافند غیرعامل شرکت‌ها را به دیگر بخش‌های سازمانی تسری خواهند داد، به لحاظ عملیاتی هم در لحظات بحران اعم از رخدادهای طبیعی، حادثه عملیاتی ‌یا هرگونه تهدید دشمن، بسیج وارد عرصه می‌شود و چه بسا در لحظاتی بخش‌هایی از مدیریت کارهای کلان با همراهی سایر بخش‌ها به صورت مشترک با بسیج دنبال شود.

بخش بعدی مسائل مربوط به جنگ نرم و فضای سایبری است، امروزه همه می‌دانیم که یک ویروس کامپیوتری می‌تواند بیشتر از یک لشکر 10 هزار نفری به مجموعه‌ها آسیب بزند، در فضای جنگ نرم و فضای سایبری چه به لحاظ عملیاتی و مسائل فنی مبتلا به مجتمع‌ها و چه به لحاظ تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، دشمن برای ناامید کردن، کم‌بصیرت کردن و جدا کردن آحاد مردم از بدنه حاکمیت نظام مقدس اسلام برنامه دارد ودر هر دو بخش بسیج رسالت ویژه‌ای برای خنثی‌سازی و نقش برآب نمودن ترفندهای دشمنان قسم ‌خورده نظام مقدس اسلامی دارد.

بخش سوم بخش خانواده و خواهران بسیج است، ما باید ضریب نفوذ بسیج را آنقدر در خانواده‌ها گسترش دهیم که برای فرزندان از دو سال به بالای خانواده‌ها برنامه داشته باشیم و فرزندان و آینده‌سازان نظام مقدس جمهوری اسلامی با بسیج رشد کنند و بسیج را در متن زندگی خود حس کنند و با این فضا بزرگ شود.

بخش چهارم به منابع انسانی مربوط می‌شود، این بخش مربوط به کارکنان مختلف اعم از بسیجیان و کسانی است که به صورت رسمی فرم عضویت بسیج را پر نکرده‌اند اما تفکر بسیجی را به عنوان تفکر نبوی و سیره علوی پذیرفته‌اند، ما در معرفت دینی خود تزکیه را مقدم بر تعلیم می‌دانیم پس باید در منطق بسیجی همین اصل را رعایت کنی،. ما اعتقاد داریم که بسیجی باید یک نفس مزکّی باشد که شایستگی‌های خود را در چهار بعد دانش، مهارت، توانایی و اخلاق به حد اعلا سوق دهد تا خروجی آن بسیجیانی شوند که با دانش‌ترین، پرکارترین، منظم ترین، کم توقع‌ترین و متواضع ترین و با اخلاق‌ترین نیروهای انسانی هر شرکت باشند.

قدر مسلم این آرمان محقق نمی‌شود مگر با تزکیه درونی و تعلیم بیرونی ،که در حوزه فعالیت‌های منابع انسانی به عنوان سخت‌ترین و جدی‌ترین بخش وظایف بسیج به آن ورود می‌کنیم.

امیدواریم که آرمان‌ها و تکلیف محوله را به شایستگی جامه عمل بپوشانیم و در آینده‌ای نه چندان دور اثربخشی آن را در لایه‌های مختلف سازمانی به نظاره بنشینیم.

انتهای پیام/ج10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول